تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۸۸۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در پی کاهش اعتبار:
نهالکاری در کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان متوقف شد
 رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به کاهش ۶۴ درصدی اعتبار استان برای مقابله با گرد و غبار گفت: نهالکاری در کانونهای بحرانی گرد و غبار خوزستان به دلیل نبود اعتبار، امسال انجام نمی شود.

امیرحسین رجایی اظهار داشت: اعتبارات گرد و غبار خوزستان از محل صندوق توسعه ملی کاهش چشمگیری داشته و امسال ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان به اداره منابع طبیعی استان ابلاغ شده این در حالیست که اعتبار مورد نیاز امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: پارسال یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای نهالکاری و مالچ پاشی در کانون های بحرانی ریزگرد پیش بینی شده بود که یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافت.

رجایی تصریح کرد: با توجه به کاهش اعتبارات امسال در کانون های گرد و غبار عملیات توسعه نخواهیم داشت و این اعتبار برای مراقبت و نگهداری در حدود ۲۵ هزار هکتار نهالکاری و قرق کانون های ریزگرد هزینه می شود.

وی همچنین گفت: اجرا و اولویت بندی عملیات مالچ پاشی امسال بر اساس نظر مشاور سازمان جنگل ها و مراتع کشور انجام می شود که بر همین اساس اعتبارات ملی مقابله با گرد و غبار بین استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام و خوزستان تقسیم شده است.

به گفته وی از محل اعتبارات ملی، امسال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد هکتار مالچ پاشی در خوزستان در نظر گرفته شده که هنوز این سطح به صورت رسمی ابلاغ نشده البته خوزستان به دلیل تجربه و نزدیکی به پالایشگاه آبادان توان مالچ پاشی بیش از این را دارد.

رجایی تاکید کرد: مالچ پاشی های امسال خارج از منطقه حفاظت شده محیط زیست و پوشش گیاهی اجرا خواهد شد.

پس از طوفان شدید گرد و غبار بهمن سال ۹۵ که خوزستان را فلج کرد، طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان به صورت اضطراری آغاز شد. اولویت این طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز موسوم به کانون شماره چهار با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار است.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مجموع ۳۶ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان در دستورکار بوده که همه آن محقق نشده و در سال های ۹۵ تا ۹۷ در حدود ۲۱ هزار هکتار نهالکاری اجرا شده است. هفت هزار هکتار از نهال کاری در کانون های بحرانی گرد و غبار نیز به دلیل نبود تطبیق نوع خاک و نوع گونه کاشته شده و یا در اثر وقوع سیل از بین رفته است.

برآوردها کانون‌های گرد و غبار خوزستان را بیش از ۷۰۰ هزار هکتار (رسی و ماسه‌ای) نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار هکتار از آنها بحرانی و بیش از ۴۰ هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.

در سال ۹۷ با اجازه رهبری مقرر شده بود که ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به مهار گرد و غبار خوزستان اختصاص یابد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار