تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۸۸۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازگشت زائران از سفر عشق
 زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) پس از روزها پیاده روی و دل دادگی کم کم از پایانه های مرزی در حال بازگشت به کشور هستند.

  امسال اربعین پرشورتر از هر سال بود؛ درحالیکه دشمن با ایجاد شرایط امنیتی در عراق به کمرنگ شدن اربعین دلخوش کرده بود و شبکه های معاند از مجازی تا تلویزیونی همچون سال های قبل به انتشار مطالب تفرقه افکن می پرداختند، شور حسینی بار دیگر دنیا را مبهوت کرد.

ملت بصیر ایران و عراق بار دیگر با حضور حماسی خود در مراسم اربعین حسینی،  اتحاد و برادری را به نمایش گذاشتند و حماسه آفریدند.

این روزها ورودی مرزهای ایران شاهد بازگشت زائران است؛ زائرانی که شور و شوق زیارت کربلا تحمل خستگی سفر را بر آنها آسان کرد.  

محمد حسین برنده یکی از زائرانی است که از یزد خود را به این کنگره بین المللی رسانده و اکنون با کوله ای سنگین و نفس زنان از سمت عراق وارد مرز بین المللی چذابه می شود.

وی به خبرنگار اعزامی ایرنا در پایانه مرزی چذابه می گوید سفرش پنج روز طول کشیده و خوشبختانه در طول مسیر با مشکل خاصی مواجه نشده است.

برنده از عشق امام حسین(ع) می گوید و اینکه تاکنون چهار بار توفیق مشرف شدن به کربلای معلا را داشته است. وی تاکید می کند که این راه را به عشق امام حسین(ع) طی کرده و به قبولی زیارتش امید دارد.

یک جوان زیارت اولی هم به آنچه در سفر کربلا بر او گذشته اشاره می کند؛ از سفری می گوید که برای نخستین بار قسمتش شده و امید دارد در سال های آینده نیز بتواند به این سفر معنوی برود.

رضا بابایی می افزاید: چند روز قبل همراه با یکی از دوستانم با خودرو از پایانه مرزی چذابه به نجف عزیمت کردیم و از آنجا تمام مسیر را به سمت کربلا پیاده رفتیم.

این جوان اهوازی با بیان اینکه برای اولین بار است که به زیارت اباعبدالله(ع)  رفته می گوید: این سفر واقعا حس و حال عجیبی به من داد؛ خادمانی دیدم که خالصانه به زائران اربعین حسینی خدمت می کردند و زائرانی که با چشمانی پراشک و با پای برهنه به سمت کربلا می شتافتند.

وی که به گفته خودش سختی های سفر را با عشق امام حسین(ع) تحمل کرده است، ادامه داد: خادمان عراقی با احترام با زائران برخورد می کردند و هیچ مشکلی از نظر پذیرایی و اسکان نداشتیم.

با توجه به آغاز بازگشت زائران از سفر کربلا لازم است تمهیداتی نظیر اسکان، پذیرایی و همچنین مسائل ترافیکی و حمل و نقل در پایانه های مرزی و جاده های منتهی به این پایانه ها درنظر گرفته شود.

رضا نجاتی دبیر ستاد اربعین خوزستان با اشاره به تمهیدات درنظر گرفته شده برای بازگشت زائران از مرزهای این استان بر لزوم خودداری زائران از رانندگی با حالت خواب آلودگی تاکید کرد.

زائران در بازگشت به منازل عجله نکنند

نجاتی همچنین اظهار داشت: زائران با توجه به شلوغی جاده ها برای بازگشت به منازل خود عجله نکنند و درصورت خستگی حتما استراحت کنند.

وی از مردم خواست برای جلوگیری از ترافیک خودرویی از ترددهای غیرضروری در مرزها خودداری کنند تا زائران بتوانند براحتی به استان محل سکونت خود بازگردند.

دبیر ستاد اربعین استان خوزستان درخصوص تمهیدات بازگشت زائران به کشور گفت: اتوبوس هایی برای انتقال زائران از پایانه های مرزی به پارکینگ و همچنین به مرکز استان خوزستان در نظر گرفته شده است تا از سرگردانی زائران در مرزها جلوگیری و دسترسی آنها به وسایل نقلیه استان خود بهتر شود.

وی افزود: هیچ مشکلی از نظر پذیرایی، اسکان، سرویس بهداشتی و مسائل امنیتی تاکنون در پایانه های مرزی خوزستان نداشته ایم ولی در عراق با توجه به نبود آمادگی لازم و خدمات رسانی کمتر مشکلاتی پیش آمد.

نجاتی اظهار داشت: بدلیل حجم بالای زائران حدود سه روز مشکلاتی برای زائران در آن سوی مرز ایجاد شد که پس از پیگیری و هماهنگی با دولت عراق، اتوبوس و مواد غذایی از استان های همجوار اعزام و مشکل انتقال زائران رفع شد.

تردد در مرزهای خوزستان عادی است

دبیر ستاد اربعین خوزستان تردد زائران در مرزهای خوزستان را عادی خواند و گفت: با توجه به آغاز بازگشت زائران به کشور امکاناتی برای انتقال آنها از پایانه های مرزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آمادگی لازم از نظر تامین سوخت، شرایط انتظامی و ترافیکی و حمل و نقل برای بازگشت زائران در جاده های مرزی وجود دارد.

نجاتی با بیان اینکه دشمن از کنگره اربعین حسینی هراس دارد،  اظهار داشت: دشمن از ابتدای انقلاب تاکنون درصدد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده ولی همواره روسیاه شده است.

وی افزود: اندیشه اربعین، مبارزه با ظلم و نه گفتن به استکبار است لذا دشمن همواره با شیطنت های خود تلاش می کند این کنگره بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

دبیر ستاد اربعین استان خوزستان گفت: امسال با وجود گرمای هوا و برخی مسائل، استقبال مردم از دانشگاه بین المللی اربعین بیش از سال های گذشته بود.

وی افزود: اربعین باعث اتحاد تمام مسلمانان از شیعه و سنی شده و حتی غیرمسلمانان نیز در این مراسم شرکت می کنند.

نجاتی ادامه داد: امید است این روند و افکار و اندیشه تا نابودی دشمن ادامه داشته باشد.

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان نیز از زائران خواست هنگام بازگشت به خانه عجله ای در خروج از مرز نداشته باشند و در جهت امنیت، نظافت و سایر مسائل همکاری کنند.

وی افزود: تعداد زائران خروجی از مرز چذابه در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ هزار و ۳۱۱ نفر و تعداد زائران ورودی به کشور ۲۲ هزار و ۳۸۵ نفر بوده است.

به گزارش ایرنا با توجه به شلوغی جاده ها، بازگشت مسافران به سمت منازل خود با حوادثی همراه بوده که لازم است زائران حتما پس از رسیدن به پایانه های مرزی در موکب های درنظر گرفته شده استراحت کنند و سپس عازم محل سکونت خود شوند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر آغاز شده و تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.
بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویم عراق، ۲۷ مهر روز اربعین است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار