تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اربعین سفری معنوی
 ایام اربعین حسینی فرا می رسد و همه جای ایران به ویژه مرز شلمچه کربلای ایران، بوی کربلای حسین(ع) به خود گرفته و عطر عشق به سید و سالار شهیدان به عمق جان‌ها می‌رسد بویی که یادآور رشادت های هشت ساله رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است.

 اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری،  چهلمین روز شهادت حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا، امام سوم شیعیان اطلاق می‌گردد؛ اربعین، مطابق نظر شیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم از شام به مدینه است.

جابر بن عبدا... انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستین زائر امام حسین(ع) شناخته می‌شود که به روایتی در نخستین چهلمین شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ق، به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد.

زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. 
راهپیمایی اربعین از نجف اشرف به کربلا، امروزه به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین آیین های عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده که همه ساله بیش از ۲۰ میلیون زائر از سراسر جهان و عراق در آن شرکت می کنند.

قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء می‌نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند.

 این حرکت بیشتر به صورت پیاده صورت می‌گیرد و پس از سقوط حزب بعث عراق، جمعیت این زائران چند برابر شده است.

همه ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی موج حرکت عاشقان شرکت در آیین اربعین در ایران به سوی گذرگاه های مرزی برای حضور در این آِیین افزون تر می شود و همه ساله تعداد موکب ها درمسیرهای منتهی به مرزهای رسمی به عراق، برای خدمت رسانی به زائران افزایش و خدمات آنها نیز بیشتر می شود.

زائر کشور پاکستان در خصوص خدمات دهی موکب های حسینی  در مرزشلمچه به  خبرنگار ایرنا گفت:مردم ایران به صورت شایسته از زائران کشورهای خارجی در مرز پذیرایی می کنند.

احمد درویش بیان کرد: پارسال نتوانستم در آیین اربعین حسینی شرکت کنم ولی از هموطنان خود شنیده بودم که در ایران بهترین پذیرایی از زائران انجام شده و امسال خودم به این حقیقت رسیدم که موکب داران با خلوص نیت و با عشق امام حسین(ع) و در گرمای شدید هوا چگونه از زائران پذیرایی می کنند.

یک زائر اهل بندرعباس نیز گفت:مسیر طولانی را پیمودیم تا به شلمچه رسیدیم که با دیدن پذیرایی و خونگرمی مردم و موکب داران شوق و اشتیاق ما برای حضور در راهپیمایی اربعین بیشتر شد.

احمد اسماعیلی گفت: پذیرایی موکب دارن و مردم خوزستان که بر گرفته از عشق و ولایتمداری آنها است هر سال متفاوت تر و حضور آنها برای استقبال از زائران باشکوه تر است.

وی راهپیمایی اربعین را حرکتی وحدت بخش بین همه مسلمانان و آزادگان جهان دانست و افزود: باز شدن راه کربلا را مدیون خون شهدا و به ویژه شهدای مدافع حرم هستیم و در مسیر پیاده روی اربعین باید آرمان های شهدا را پاس بداریم  و در مسیر آنها گام برداریم.

زائر اهل شیراز نیز عظمت پیاده روی اربعین را نشان از اقتدار و عزت شیعیان در برابر دشمنان جهان اسلام است و نماد باشکوه از وحدت مسلمانان جهان داست، و گفت: پیاده‌روی اربعین ریشه تاریخی دارد و از مهم‌ترین  دستاوردهای آن حفظ شعائر الهی و ایجاد همبستگی است.

محمد موسوی بیان کرد: شیفتگان و دلدادگان مکتب امام حسین (ع) با شعار" حب الحسین یجمعنا" مسیر پیاده روی را می پیمایند که این شعار باعث وحدت همه شیعیان است.

وی افزود: حرارت عشق به امام حسین (ع) هرگز در قلب های مسلمانان خاموش نمی شود و امسال نیز همه دنیا مشاهده می کنند که مردم با شور و شعور بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده اند.

یک موکب دار اهل آبادان گفت: پیاده روی اربعین، نماد شور و شعور حسینی و پاسخ به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» امام حسین (ع) است و افتخار می کنیم که همه ساله به زائران حسینی خدمت کنیم.

حمزه کنگانی بیان کرد: بیش از ۲۰ میلیون  زائر با پای پیاده، کوچک و بزرگ مسلمان و غیر مسلمان زرتشتی و مسیحی در کنار هم با عشق در مسیر پیاده روی قدم برمی‌دارند تا در اربعین حسینی، بین الحرمین باشند و این خدمت ما د ر مقابل این حضور چیزی نیست و اگر همه مال و جان خود را فدا کنیم در برابر این حرکت عظیم کم است.

وی افزود: گسترش فرهنگ عاشورا و کربلا نیاز همیشگی جامعه اسلامی است و در واقع باید همه ما در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

براساس گفته رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان یک هزار و ۵۰۰ موکب شناسنامه دار از ورودی‌های استان خوزستان تا ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند.

جت الاسلام سیدمحمود موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۴۰۰ موکب از میدان مقاومت خرمشهر تا مرز شلمچه برپا شده ضمن اینکه در مسیر گذرگاه مرزی چذابه نیز ۳۰۰ موکب به صورت شبانه روزی به زائران اربعین خدمات می دهند.

وی افزود: ۸۰۰ موکب نیز به صورت خودجوش از سوی مردم خوزستان در مسیرهای ورودی این استان برپا شده است.

حجت الاسلام موسوی گفت: زائرانی از ۹۰ کشور جهان برای حضور در آیین اربعین حسینی وارد ایران و از مرز شلمچه عازم نجف و کربلا شدند.

چذابه در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی هستند.

 ۲۷ مهر در ایران و عراق اربعین حسینی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار