تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۰۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علامت‌های عفونت کلیه را بشناسیم
 یک فوق تخصص کلیه و فشار خون علامت‌ها و علل بروز عفونت کلیه یا عفونت مجاری فوقانی ادراری و عفونت مثانه را تشریح کرد.

دکتر فاطمه حیاتی در خصوص علل شایع بروز عفونت کلیه در کودکان و بزرگسالان  گفت: در کودکان معمولا ناهنجاری های مادرزادی و سنگ‌های کلیوی از شایع ترین عوامل بروز این نوع عارضه محسوب می‌شود.

وی افزود: در بزرگسالان معمولا سنگ کلیه، بیماری های زمینه ای و افزایش سن به علت ضعیف شدن بدن و کاهش سیستم ایمنی از جمله این علل به شمار می‌روند.

دکترحیاتی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند بیماران پیوندی و روماتیسمی و حتی زنان باردار در معرض عفونت کلیه هستند.

این نفرولوژیست بیان کرد: سابقه جراحی و داشتن ناهنجاری کلیه از کودکی زمینه بروز عفونت کلیه را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: عفونت کلیه در بزرگسالی با تب و لرز، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی و درد و حساسیت در ناحیه پهلو همراه است اگر چه به تنهایی درد پهلو نشانه عفونت نیست ولی تب و لرز و درد پهلو در کنار هم می توانند علامتی از عفونت باشند.

دکتر حیاتی اظهار داشت: پزشک عمومی،  متخصص داخلی و متخصص کلیه و مجاری ادرار معمولا برای تشخیص بیماری، آزمایش کشت ادرار، سونوگرافی و یا آزمایش خون را تجویز می‌کنند.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون گفت: اگر فرد سنگ کلیه و عفونت یا عفونت را به همراه یک بیماری زمینه ای داشته باشد به علت درگیری با عفونت کلیوی پیچیده باید بستری شود در غیر این صورت درمان با آنتی بیوتیک امکان پذیر است.

وی ادامه داد: بیمار تا زمان قطع شدن تب و بهبود حال عمومی بستری است و برای درمان آنتی بیوتیک تزریقی و سرم استفاده می‌شود.

عفونت مثانه در زنان شایع تر است

دکتر حیاتی در خصوص عفونت مثانه گفت: این نوع عفونت، معمولا در زنان به ویژه در سنین باروری شایع تر است یعنی تا قبل از سن ۵۰ سالگی زنان و بعد از ۵۰ سالگی در مردها به علت بزرگ شدن پروستات شیوع بیشتری دارد.

این نفرولوژیست در خصوص علل بروز عفونت مثانه اظهار داشت: سنگ، بیماری های زمینه ای مانند دیابت و سن بالا از جمله این علت ها است.

وی ادامه داد: این بیماران معمولا تب ندارند یا تب خفیف بروز می‌کند و از علائم اداری از جمله سوزش، تکرر، بوی بد و کدورت ادرار و درد در ناحیه زیر ناف شکایت دارند که در مورد عفونت‌های کلیه شایع نیست.

دکتر حیاتی افزود: برای تشخیص این نوع بیماری، آزمایش ادرار تجویز می‌شود و در مورد زنان با علائم سوزش و تکرر ادرار پزشک مجاز به شروع درمان است که به صورت خوراکی و محدود به سه روز تا یک هفته است.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون با اشاره به اینکه کم آبی بدن در افراد مستعد سنگ کلیه مشکل ایجاد می‌کند گفت: غلیظ شدن ادرار با سوزش همراه است که مردم گاهی با عفونت ادراری اشتباه می‌گیرند؛ نگه داشتن ادرار و کم آب خوردن باعث احساس سوزش در ادرار می‌شود.

وی بیان کرد: در گروههای خاصی مانند افراد مسن، مبتلا به دیابت و با مشکلات دیسک کمر، ممکن است حتی بدون داشتن عفونت نتوانند مثانه را کامل تخلیه کنند یعنی همیشه مقداری ادرار در مثانه باقی می‌ماند و اگر این افراد به نگه داشتن ادرارعادت داشته باشند مستعد عفونت های ادراری می‌شوند.

دکتر حیاتی اظهار داشت: در برخی از بیماران با سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مسن و مبتلا به دیابت، دچارسکته مغزی و فراموشی ممکن است تب بارزی ظاهر نشود و به علت مصرف برخی داروها وکاهش التهاب، علامت بیماری عفونی پنهان می ماند و گاهی بیمار با تب خفیف مراجعه می‌کند.

این نفرولوژیست افزود: نارسایی های کلیوی و التهاب کلیه مانند دفع پروتئین، بیماری های قلبی و کبدی از عوامل تورم بدن هستند و معمولا هر فردی با علامت های تورمی به پزشک مراجعه کند از نظر کلیه حتما بررسی می‌شود.

وی گفت: سبک زندگی سالم از مهمترین راههای پیشگیری از عفونت های کلیه و مثانه است تا از بروز بیماری های عفونی در امان بمانیم.

دکتر حیاتی افراد را به متعادل نگه داشتن وزن، رژیم غذایی سالم، ورزش مداوم و معاینات دوره ای در افراد بالای ۳۰ سال به خصوص در افراد دارای سابقه خانوادگی توصیه کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار