تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲۰ هکتار از مراتع گتوند طعمه آتش
 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گتوند گفت: ۱۲۰ هکتار از مراتع این شهرستان از خردادماه امسال تاکنون طعمه آتش شده است.

سجاد خدادادی با اشاره به آتش سوزی های مراتع در این شهرستان اظهار کرد: آتش سوزی ها در مناطق  دوپیران، کوشکک پلاک ۵۰، آبید علیباز پلاک ۴۸، دشت بزرگ وچال بتون پلاک ۳۶ بوده که با حضور به موقع یگان حفاظت و مجموعه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و پشتیبانی فرمانداری، مدیریت بحران شهرستان گتوند، آتش نشانی های شهرهای گتوند، جنت مکان، صالح شهر ،ترکالکی و سماله و نیروهای محلی از پیشروی آتش سوزی جلوگیری شد.
وی اضافه کرد: شهرستان گتوند نیازمند آتش نشانی سیار در داخل بیشه زار ها، تجهیزات آتش نشانی از جمله قایق، لوله و شیلنگ آتش نشانی است تا در صورت بروز آتش سوزی امکان مهار آن وجود داشته باشد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گتوند با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر اداره ها و دستگاه های اجرایی برای اقدام بهتر در هنگام بروز آتش سوزی گفت: طبق قانون در زمان وقوع آتش سوزی همه اداره ها و دستگاه های اجرایی موظف هستند تمام امکانات و نیروی انسانی خود را برای مهار آتش سوزی بسیج کنند.


۹۰درصد آتش سوزی ها در گتوند عمدی است
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گتوند با بیان اینکه ۹۰ درصد از آتش سوزی های مراتع در شهرستان گتوند عمدی هستند،گفت: هدف از این آتش سوزی ها توسط افراد متخلف، تصرف اراضی و بیشه زارها است.
خدادادی افزود: بیشترین آتش سوزی ها  از سوی افراد متخلف در روزهای تعطیل و همچنین در ساعات گرم روز رخ می دهد تا از نیروهای ادارات و دستگاه های اجرایی و تردد مردم در امان باشند.
وی ادامه داد: تاکنون ۲ متخلف دراین رابطه به دادستان شهرستان گتوند معرفی شدند، ضمن اینکه دادستان در این موارد ، به نحو خاص ورود کرده و موضوع را پیگیری می کند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گتوند گرمای هوا را از دیگر عوامل آتش سوزی عنوان کرد و افزود: به دلیل بلند بودن علفزارها، باد آتش سوزی را گسترش می شود.


کمبود شدید نیروی انسانی در یگان حفاظت منابع طبیعی گتوند 
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گتوند با اشاره به اینکه این اداره هشت نیروی انسانی و یک نیروی یگان حفاظت دارد، گفت: طبق قانون استانداردهای جهانی در هر سه هزار هکتار جنگل و مرتع یک نیروی حفاظتی مورد نیاز است، گتوند با توجه به وسعت مراتع و بیشه زارها با کمبود شدید نیرو مواجه است.
خدادادی افزود: بیش از ۶۰ درصد شهرستان گتوند منابع طبیعی است ولی تنها یک نیروی حفاظتی داریم، ضمن اینکه بیشترین اطلاع رسانی‌ها در وقوع آتش سوزیها از سوی مردم صورت میگیرد.
وی در پایان از مردم خواست ضمن رعایت اصول و نکات ایمنی هنگام استفاده از عرصه‌های طبیعی، درصورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مراتب را از طریق تلفن رایگان۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، ۵۴ هزار هکتار منابع طبیعی شامل مراتع،بیشه زارها و جنگل های دست کاشته در شهرستان گتوند وجود دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار