تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۸۹۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۳ هزار چاه غیر مجاز، آب دزفول را به تاراج می برند

سرپرست‌ فرمانداری ویژه دزفول گفت: بیش از سه هزار چاه آب غیرمجاز در این شهرستان وجود دارد که این معضل باید به صورت فوری مدیریت شود.

محمد حیدری ظهر امروز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار چاه‌ آب غیر مجاز در دزفول وجود دارد که میزان برداشت از این چاه ها ۶ اینچ است‌؛ بنابراین این موضوع تاراج منابع آبی به صورت آشکار و واضح است.

وی افزود: عده ای با احداث باغ ویلاهای غیرمجاز در نقاط مختلف شهرستان علاوه بر آسیب رساندن به اراضی کشاورزی و خسارت رساندن به حوزه تولیدات کشاورزی، با احداث این چاه های غیرمجاز منابع آب را نیز رو به نابودی برده اند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول تاکید کرد: برداشت از آب باید کاملا در قالب قانون و مقررات و به اندازه نیاز انجام شود به عنوان مثال برداشت ۶ اینچ آب از چاه های غیرمجاز برای پرکردن استخرهای موجود در باغ ویلاها بسیار غیرمنطقی است که باید با این متخلفان هر چه زودتر برخورد قانونی صورت بگیرد.

حیدری بیان کرد: مسئله چاه های غیرمجاز که طی چند سال اخیر در دزفول رو به افزایش است باید مدیریت شود که در این بین لازم است دستگاه قضایی نهایت همکاری را انجام دهند.

وی با اشاره به لزوم تدوین یک شیوه نامه و نظام‌ نامه برای تخلفات  مربوط به حوزه آب در شهرستان، گفت: با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی این شیوه نامه باید دارای تکیه گاه و رفرنس قانونی خواهد داشت. یکی از بزرگترین رسالت های ما در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان باید جلوگیری از به تاراج رفتن منابع آب و چگونگی استفاده اصولی از این نعمت در حوزه های مختلف است.

حیدری با بیان اینکه جنگ آینده در  جهان جنگ آب است، افزود: باید تمام قد از منابع آبی شهرستان به ویژه رودخانه دز حفاظت و پاسداری کنیم. رودخانه دز ساری و جاری است پس همه ما وظیفه داریم به درستی با آن رفتار کنیم و با برنامه ریزی و مدیریت درست علاوه بر استفاده بهینه از این نعمت خدادادی، این سرمایه گرانبها برای نسل های بعدی نیز حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه کسی حق ندارد در حوزه رودخانه و بستر آن به ساخت و ساز غیرمجاز بپردازد، افزود: تاکنون چندین پرونده برخورد با تخلفات مربوط به حوزه آب در دادگستری شهرستان تشکیل شده که لازم است خروجی آنها اطلاع رسانی شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در ادامه عنوان کرد: شورای حفاظت منابع آب شهرستان می تواند تا حد زیادی ناهماهنگی های موجود در این حوزه را که طی چند سال اخیر در دزفول وجود داشته است را کاهش دهد و وحدت رویه ای در اجرا ایجاد کند. لازم است برای مدیریت منابع آب موجود در شهرستان و  ظرفیت ها و نیازهای این حوزه سیاست گذاری اصولی صورت بگیرد.

حیدری یادآور شد: دزفول در مسیر توسعه صنعتی قرار دارد، هر واحد صنعتی که ایجاد می شود در اولین وهله به آب نیاز دارد اما متاسفانه شرایط برداشت های غیرمجاز به گونه ای شده که تامین آب واحدهای صنعتی شهرستان به یک معضل برای ما تبدیل شده است؛ بنابراین لازم است یک الگوی سیاست گذاری شده برای وضعیت کنونی و همچنین آینده طراحی شود.

وی با اشاره به رشد جمعیت شهری و تبدیل روستاهای دزفول به شهر، اضافه کرد: به عنوان مثال لازم است از اکنون برای تامین منابع آب ۲۰ سال آینده مجتمع بزرگ فولاد دزفول نیز برنامه ریزی شود و توسعه آن نیز در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد، از سویی دزفول قطب کشاورزی استان است؛ بنابراین باید تامین آب کافی برای کشت در فصول مختلف نیز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد تا برای توسعه و پیشرفت شهرستان در حوزه های مختلف با کمبود آب مواجه نباشیم.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار