تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برشی از احیای شعائر اربعین حسینی به سبک خاص و آداب و رسوم خوزستانی‌ها
استان خوزستان به دلیل همجواری با کشور عراق همچنین داشتن دو مرز منتهی به عراق هر سال اربعین را با نهایت شور و دلدادگی برگزار می‌کند.
  استان خوزستان به دلیل عشق و محبت ویژه مردمانش به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای ایام اربعین حسینی آداب و رسوم خاص خود را در احیای اربعین حسینی دارد که برخی از آنها بسیار شبیه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است. این آداب و رسوم در اربعین حسینی به گونه‌ای است که در بعضی از شهرها شاهد وجوه مشترک در مراسم عزاداری و در بعضی دیگر  شاهد تفاوت‌ها هستیم.

از جمله آداب و رسوم مردم شوشتر در اربعین حسینی: 

شوشتر از کهن‌ترین شهرهای خوزستان و بلکه ایران است، در این شهر  تجمع مردم از اقشار مختلف و حرکت موکب از مسجد تا امام‌زاده عبدالله یا مقام صاحب‌الزمان همراه با زنجیرزنی هر ساله برگزار می‌شود که از جمله آداب و رسوم آنجا می‌توان به دمام بوشهری و سنج‌زنی نیز اشاره کرد. 

در آبادان نیز می‌توان از زیارتگاه سید عباس و قدمگاه خضر نبی را نام برد. در این شهرستان جاماندگان قافله عشق برای تداعی حال و هوای اربعینی از زیارتگاه سید عباس تا قدمگاه خضر نبی را با پای پیاده طی می‌کنند که صحنه‌های باشکوه و حزن انگیزی است. 

اما در دزفول شاهد پیاده‌روی مردم از مسجد تا مقام محمد ابن جعفر طیار هستیم که برقراری موکب، ارائه پذیرایی‌هایی مانند چای نذری، سینه‌زنی و راه افتادن دستجات عزاداری از جمله آداب و رسوم این شهر است.

مردم خون گرم خوزستان  فارغ از هر قومیت و زبانی در ایام اربعین از هیچ حرکت و اقدامی برای خدمت به زائران ، مواکب و احیای شعائر اربعین حسینی دریغ نمی‌کنند. 

در شادگان نیز مانند سایر شهرهای استان در روز اربعین مراسم خاص خود را دارد، از جمله سینه‌زنی مردان در روز و زنان در شب اربعین. مردم همچنین اقدام به پیاده‌روی و برپایی موکب از مرکز شهر شادگان تا زیارتگاه سیدعباس و اجرای تعزیه در مقام (امامزاده) می‌کنند که تداعی کننده حرکت میلیونی به سمت حرم اباعبدالله(ع) در روز اربعین است.

در بندر امام خمینی‌(ره) نیز تجمع مواکب در سرتاسر جاده را شاهدیم و به پیاده روی مردم از مرکز بندر امام تا قدمگاه ابوالفضل(ع) که تقریبا 7 ساعت پیاده‌روی است می‌توان اشاره کرد، سربندر به دلیل واقع بودن در مسیر پیاده‌روی اربعین میزبان زائران اباعبدالله(ع) از استان‌های جنوبی نیز هست که پذیرایی از زائران حسینی یکی از جلوه‌های زیبای این بخش است. 

همچنین در سایر شهرها نیز همین موارد مشاهده می‌شود و هر کدام با جلوه خاصی زیبایی را به آن بخشیده است، برای مثال در بندرماهشهر می‌توان به علم‌گردانی نام برد و به توزیع یکی از غذاهای محلی خوزستانی بنام شله(گیوینه) اشاره کرد.

مردم شهرستان ایذه نیز با برگزاری ایستگاه صلواتی سر جاده‌ها و زیارت مزار شهدای گمنام روز اربعین را احیا می‌‌کنند و در هفتگل شاهد طبل‌زنی و زنجیرزنی همراه با حرکت موکب از مسجد جامع شهر تا شهدای گمنام هستیم.

مردم رامهرمز نیز با نذری دادن و موکب بستن به سبک مردم بومی آنجا در احیای مراسم اربعین حسینی سهیم‌اند. مردمِ خرمشهرِ همیشه سرافراز و همواره مقاوم نیز با اقامه موکب البته با سبک‌های متفاوت به‌دلیل وجود قومیت‌ها در عین همدلی در احیای شعائر حسینی در اربعین ایفای نقش و به ساحت سرور و سالار شهیدان ادای دین می‌کنند.

از آداب و رسوم مردم اهواز نیز می‌توان به برپایی موکب بر سر جاده‌ها در داخل شهر و اتوبان‌ها و نذری دادن و مداحی و خواندن زیارت عاشورا در حرم علی ابن مهزیار اهوازی اشاره کرد.

اما شوش که به دلیل تجمع مردم از شهرهای مجاور و شور و حماسه‌ایی که با زنجیرزنی و سینه‌زنی و مداحی موکب‌ها در حرم مطهر دانیال نبی اقامه می‌شود به کربلای دوم معروف است، مردم در شوش مانند عراق درهای خانه‌هایشان را به روی زائران ابا عبدالله(ع) گشوده و به گرمی از آنان پذیرایی و استقبال می‌کنند. 

در باغملک همان طور که به هفتگل و ایذه اشاره شد در اقتدا به سید الشهدا تجمع مواکب در کنار مراقد شهدای گمنام همراه سینه‌زنی را  شاهدیم که شور و شعف و حال و هوای کربلای معلا را تداعی می‌کند.

از جمله نوشیدنی‌هایی که اکثر مردم شهرهای جنوب خوزستان از جمله خرمشهر، آبادان، شوش ،حمیدیه، اهواز و شادگان از  آن برای پذیرایی زائران  استفاده می‌کنند می‌توان به چای و قهوه اصیل عربی که با دله و فنجان تقدیم زائران و مواکب پیاده‌رویی اربعین می‌شود اشاره کرد.

خوزستان به عنوان استانی که سراسر آن مفتخر به محبت و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است اربعین را مانند عاشورا بزرگ می‌شمارد و این جلوه‌ای از این سخن رهبر فرزانه انقلاب است که فرمودند خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار