تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۲۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲۳۰ هزار زائر اربعین از خدمات درمانی استفاده کردند
  معاون کل وزارت بهداشت گفت: از ابتدای شروع راهپیمایی اربعین تاکنون ۲۳۰ هزار زائر به مراکز درمانی در مرزهای چهارگانه مراجعه کردند و از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.

  ایرج حریرچی پنجشنبه با حضور در قرارگاه رسانه ای اربعین در مرز شلمچه با بیان اینکه رسیدگی به زائران بیمار در داخل کشور بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و در خارج  از کشور جمعیت هلال احمر است افزود: با توافقی که وزارت بهداشت با دولت عراق داشت، کلیه زائران بیمار اعم از درمان سرپایی و نیازمند به بستری، به طور رایگان توسط هلال احر درمان می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ثبت ۲ هزار و ۸۰۰ مورد بستری در درمانگاه های مستقر در ایران و عراق گفت: با تمهیدات اتخاذ شده، روند انتقال بیماران به داخل کشور و انتقال به بیمارستانها در زمان اندکی انجام می شود.

حریرچی تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده، مجروحان اکثرا به شهرهای خود منتقل می‌شوند، البته در اربعین امسال تعداد کمتری از بیماران و حادثه دیدگان مصدوم حوادث در خاک عراق به کشور انتقال داده شده و توسط هلال احمر در کشور همسایه به‌ صورت رایگان درمان شدند.

وی با تاکید بر این موضوع که زائران بیمار در کشور عراق از پرداخت هرگونه وجه معاف هستند، یادآور شد: با وجود افزایش چشمگیر تعداد زائران در اربعین امسال، روند رسیدگی به بیماران و انتقال آنها به مراکز درمانی تسهیل شده است.

حریرچی به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران خارجی در مرز شلمچه نیز اشاره کرد و افزود: تمامی اتباع خارجی از مرز شلمچه تردد دارند و این مرز در رصد پرسنل وزارت بهداشت است البته تا کنون موردی مبنی بر وجود بیماری در این پایانه مرزی گزارش نشده است،  در سایر مرزها بیماری‌ها کنترل شده و جای نگرانی نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت: سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی عمده بیماری شایع بین زائران اربعین حسینی بوده است.

وی در ارزیابی وضعیت بهداشتی مرزها، اظهار داشت: در چنین وضعیت پر تراکمی باید شرایط را با  محیط وفق داد،  نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی در زمنه بهداشت محیط در مرزها حاصل شده و روند مطلوب است.

حریرچی گفت: ۱۱ فروند بالگرد ، هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۱۲ اتوبوس آمبولانس از سوی وزارت بهداشت در همایش اربعین خدمت رسانی می کنند.

 پیاده‌روی اربعین بدون یک مورد بیماری واگیر 
رییس سازمان اورژانس کشور نیز گفت: پیاده‌روی اربعین امسال حتی یک مورد بیماری واگیر را نداشته است.
پیرحسین کولیوند ظهر پنجشنبه در بازدید از روند خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز شلمچه ضمن تقدیر از زائران به خاطر کنترل و رعایت اصول بهداشتی در طول پیاده‌روی اربعین امسال بیان کرد: حضور نیروهای فوریت‌های پزشکی، بهداشت و درمان در گذرگاه های مرزی رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است.

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: تا امور ۳۲۰ نفر از زائرانی که در داخل خاک عراق دچار بیماری و مصدومیت شده اند به داخل کشور منتقل شده و ۱۵۰ نفر نیز به شهرهای مبدا اعزام شدند.

از ابتدای ماه صفر تاکنون سه میلیون و ۴۰۰ هزار زائر از مرزهای چهار گانه کشور راهی عتبات عالیات شدند.

تاکنون ۲ میلیون زائر به کشور بازگشته اند و روند بازگشت زائران به کشور شتاب گرفته است.

شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار