تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۴۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تداوم اجباری اجاره‌نشینی با افزایش قیمت مسکن در اهواز
این روزها مردم اهواز از مَسکَن به مُسکِن رسیدند تا چندصباحی در این خانه‌ها زندگی کنند بلکه بتوانند یک روزی، یک جایی در یک لحظه‌ای در مسکنی امن ساکن شوند.
 از قدیم گفته‌اند «چهار دیواری اختیاری» اما این روزها قیمت مسکن چنان سر به فلک کشیده که اختیاری در انتخاب هیچ چهار دیواری وجود ندارد و مردم در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در رهن بانک هستند و نیمی دیگر مستأجرند و باید از خشت خشت خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند همچون چشمانشان مراقبت کنند که مبادا ترک بردارد شیشه نازک اعصاب صاحب خانه. حالا مردم چشم دوخته‌اند به اینکه دوباره رکودی دیگر بر بازار مسکن حاکم شود و مُسکن قیمت‌ها باشد تا بتوانند با هر زحمتی که شده برای خود، خانه‌ای دست و پا کنند.

غذا، پوشاک و مسکن از دیدگاه کارشناسان نیازهای اولیه انسان هستند و انسان‌ها همواره پس از تأمین دو نیاز اولیه خود به‌دنبال سرپناهی بودند که بتوانند شب را با خیال راحت در آن سر کنند. این سرپناه در هر زمان با توجه به رشد بشر در زمینه‌های مختلف، متفاوت بوده است؛ گاهی غاری در دل کوه و گاهی در زیر درختی پر شاخ و برگ اما حالا به دنبال چهار دیواری هستند که بتوانند راحت اثاث خود را در آن نگهداری کنند و در پناه امنیت حاکم در آن، شب با اعضای خانواده دور یک سفره بنشینند.

در یک دهه گذشته اقتصاد کشور دچار تکانه‌های شدیدی شده و این تکانه‌ها، مستقیماً بر بازار مسکن تأثیر گذاشته‌اند؛ شدت این تکانه‌ها به حدی بوده که در این سال‌ها برخی بی خانمان شده و برخی دیگر کاخ‌ها ساختند.

هر 4 سال، قیمت مسکن 3 برابر می‌شود

یک کارشناس املاک در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: حدوداً 15 سالی است که در بازار مسکن فعالیت می‌کنم و به همین دلیل خاطرات زیادی از بالا و پایین شدن قیمت‌ها دارم؛ معمولاً قیمت‌ها در ابتدای اردیبهشت‌ماه بالا می‌رود و با آمدن پاییز و ریزش برگ درختان دوباره حباب‌های بازار مسکن می‌ترکد و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

عبدالله عبیات می‌افزاید: نخستین جهش قیمت مسکن که آن را به‌خاطر دارم به تابستان سال 85 باز می‌گردد که قیمت یک خانه 110 متری با 63 متر زیربنا در منطقه خشایار از 6 میلیون تومان به 11 میلیون تومان رسید؛ قیمت‌ها سال 5 تا 10 میلیون تومان به قیمت‌ها اضافه می‌شد تا اینکه در سال 89 رکود شدیدی بر بازار حاکم شد و قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کرد.

وی بیان می‌کند: در این بازه 5 ساله بسیاری از مردم می‌توانستند خانه‌ای برای خود بخرند و در سال 89 می‌شد با یک وام مسکن 18 میلیون تومانی و 10 میلیون تومان پول نقد، خانه‌ای نوساز خرید.

این کارشناس املاک با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ابتدای دهه 90 بیان می‌کند: در این دوره قیمت مسکن دوباره با جهش 2 برابری مواجه شد و قیمت یک خانه 110 متری نوساز به 70 میلیون تومان رسید؛ در این دوره کمی سخت بود که یک شهروند بتواند خانه‌ای را با وام مسکن بخرد اما اگر قصد سکونت در آن را نداشت می‌توانست با رهن دادن خانه به یک مستأجر خانه دار شود.

حجم معاملات کاهش یافته است

وی ادامه می‌دهد: البته آخرین جهش قیمتی در بازار مسکن به سال 96 باز می‌گردد که این بار قیمت خانه‌ها 3 برابر افزایش یافت و به همین دلیل در 18 ماه گذشته حجم معاملات بازار مسکن در این منطقه کاهش یافت.

عبیات اظهار می‌کند: به دلیل کاهش نقدینگی مردم این روزها سرمایه دارها، بساز و بفروش‌ها و افرادی که وام‌های کلان کم بهره دارند، بیشترین سهم را در بازار خرید و فروش خانه دارند.

قیمت خرید خانه در مناطق مختلف اهواز

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که قیمت یک خانه 110 متری دو طبقه در منطقه خشایار بین 450 تا 800 میلیون تومان معامله می‌شود؛ البته در این منطقه به دلیل نوع ساخت‌ و سازها بیشتر خانه‌ها دو طبقه هستند و مشتری باید هر دو طبقه را خریداری کند.

همچنین در منطقه‌ای مانند پردیس که یکی از مناطق متوسط اهواز به شمار می‌رود، قیمت یک خانه 80 متری بین 180 تا 300 میلیون تومان معامله می‌شود؛ در منطقه گلستان نیز خرید و فروش‌ها براساس متراژ خانه بالا و پایین می‌شود اما معمولاً قیمت هر متر خانه نوساز در منطقه گلستان بین 6 تا 8 میلیون تومان معامله می‌شود که یک شهروند برای خرید یک خانه 80 متری باید چیزی در حدود 480 تا 640 میلیون تومان پرداخت کند.

در منطقه پادادشهر قیمت هر متر منزل مسکونی نوساز بین 7 تا 9 میلیون معامله می‌شود یعنی یک خانه نوساز 80 متری چیزی در حدود 560 تا 720 میلیون تومان فروخته می‌شود. در منطقه سپیدار نیز اوضاع کمی مناسب‌تر است و خانه‌های نوساز متری 4 تا 5 میلیون تومان معامله می‌شوند و شهروندان با 320 تا 400 میلیون می‌توانند یک منزل مسکونی تهیه کنند. در کیانپارس هم بسته به محل خانه، قیمت هر متر منزل مسکونی در این منطقه بین 10 تا 15 میلیون تومان معامله می‌شود.

معمولاً شهروندان بیشترین اقبال را به این مناطق نشان می‌دهند اما بازار مسکن در اهواز بالا و پایین زیادی دارد و به دلیل کنار هم قرار گرفتن مناطق برخوردار و کم برخوردار در کنار یکدیگر، تفاوت قیمت زیادی در مناطق وجود دارد.

به هر قیمتی می‌خواهیم صاحب خانه شویم

جعفر محمدی، جوان 28 ساله‌ای که این روزها به دنبال خرید خانه است به خبرنگار فارس می‌گوید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم وتصمیم گرفته‌ایم که تا پایان سال ازدواج کنیم برای همین 60 میلیون تومان وام ازدواج، 60 میلیون تومان وام خرید مسکن و 70 میلیون تومان پول ماشین را روی هم گذاشتیم تا در ابتدای زندگی مستأجر نباشیم.

وی می‌افزاید: بخش قابل توجهی از درآمد ماهیانه ما صرف پرداخت اقساط می‌شود اما راه دیگری برای خرید خانه نداریم و اگر امروز نخریم فردا باید 3 برابر قیمت فعلی پرداخت کنیم!

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: البته هنوز خانه‌ای که مورد پسندمان واقع شود را پیدا نکردیم اما امیدواریم که با این پول بتوانیم صاحب خانه شویم.

دلال‌ها در تلاطم بازار مسکن، سود کلان می‌گیرند

یک کاشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: صحبت‌های کارشناسی درباره قیمت مسکن فایده‌ای ندارد چرا که این قیمت‌ها به دلیل ضعف دولت در مدیریت اقتصاد و تلاطم زیاد در بازار ارز تغییر پیدا می‌کنند و نمی‌توان به صورت مشخص فقط درباره اقتصاد مسکن صحبت کرد.

ایرج جوادی می‌افزاید: وضعیت فعلی بازار مسکن در اهواز به شکلی شده که مردم عادی فقط باید برای خرید خانه، خدا را شکر کنند و دلال‌ها در این تلاطم‌ها به سودهای کلان می‌رسند؛ کنترل قیمت مسکن در اهواز زمانی میسر است که دولت یا به‌صورت واقعی وارد بازار شود یا اینکه به‌صورت کامل از بازار خارج شود.

وی بیان می‌کند: اداره کل راه و شهرسازی یا استانداری و فرمانداری‌ها چرا درباره مصوبات شورای مسکن حرف نمی‌زنند؟ آیا شورای مسکن در اهواز و خوزستان جزو اولویت‌های دولت است؟ این جلسات در بسیاری از شهرهای استان برگزار نمی‌شود و اداره کل راه و شهرسازی هم توجهی به این مسئله نمی‌کند. در واقع این اداره کل خود را در برابر مسکن مردم مسؤول نمی‌داند.

مردم درآمد خود را صرف اجاره نشینی می‌کنند

وی با بیان این‌که بر اساس اصل 31 قانون اساسی دولت باید مسکن متناسب با نیاز مردم را تامین کند، تصریح می کند: از نظر اقتصادی مسکن متناسب با نیاز نیز تعریفی دارد که براساس آن باید حداکثر 25 درصد درآمد یک خانوار صرف هزینه مسکن متوسط 70 متری شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که برنامه دولت باید گونه‌ای باشد که سهم مسکن در هزینه خانوار حداکثر 25 درصد درآمد باشد، بیان کرد: در قالب وام جدید 60 میلیون تومانی میزان اقساط ماهانه بیش از یک میلیون تومان است و این سیاست دولت با توجه به اصل 31 قانون اساسی غیرقانونی است.

وی ادامه می‌دهد: البته اوضاع فعلی اقتصاد و قیمت اجاره بها نشان می‌دهد که خانواده‌ها بیشتر از 30 درصد درامد خود را صرف مسکن می‌کنند، آن هم در صورتی که بیشتر این خانواده‌ها خانه‌ای از خود ندارند و این پول‌ها به‌عنوان اجاره بهای مسکن به صاحب خانه پرداخت می‌شود که سال به سال بی توجه به نرخ تورم و بدون نظریه کارشناسی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اوضاع فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد که مردم اهواز با یک وام 60 میلیون تومانی می‌توانند 4 تا 25 متر منزل مسکونی در مناطقی مانند پردیس، گلستان، پادادشهر، سپیدار و کیانپارس بخرند. در واقع این روزها مردم اهواز از مَسکَن به مُسکِن رسیدند تا چندصباحی در این خانه‌ها زندگی کنند بلکه بتوانند یک روزی، یک جایی در یک لحظه‌ای در مسکنی امن ساکن شوند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار