تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۸۹۵۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نان بی کیفیت روی سفره اهوازی‌ها
اهوازی‌ها نیز از قافله نان نامطلوب بی‌بهره نماندند و در سال‌های اخیر برای فرار از این معضل به نانوایی‌های آزادپخت رو آوردند،اما مسئله‌ای که در حال حاضر انگشت بر گلوی شهر فشرده،سرایت بی‌کیفیتی و قیمت‌های نامتعارفی است که نانواهای آزادپخت به آن دچار شده‌اند.
 نان یکی از بخش‌های جدانشدنی سفر‌ه‌های ایرانی‌ و با اهمیت‌ترین آن است تا جایی که سفره بدون حتی یک تکه کوچک نان را نمی‌توان در دایره‌المعارف زندگی‌های روزمره تعریف کرد.

نانوایی‌های دولتی بر اساس نرخ‌نامه‌های از پیش تعیین شده و آرد سهمیه‌ای به انضمام مقررات بهداشتی نان را پخت می‌کنند، نانی که به گفته مردم با کیفیت نه چندان مطلوب و پسماند‌های معروفش شناخته شده است.

اهوازی‌ها نیز از قافله نان نامطلوب بی‌بهره نماندند و در سال‌های اخیر برای فرار از این معضل به نانوایی‌های آزادپخت رو آوردند، نانوایی‌ها که آغاز به کارشان توجه همه را به خود جلب کرد چرا که علی‌رغم هزینه‌های بالای هر قرص نان اما نسبت به هم‌نوع دولتی‌اش از کیفیت قابل قبول‌تری برخوردار بود؛ به همین دلیل در محله‌های مختلف شاهد پرطرفدار بودن یک نانوایی نسبت به دیگر نانوایی‌ها بودیم.

اما مسئله‌ای که در حال حاضر انگشت بر گلوی شهر فشرده، سرایت بی‌کیفیتی و قیمت‌های نامتعارفی است که نانواهای آزادپخت و با این استدلال که "از جوش شیرین استفاده نمی‌کنیم" به آن دچار شده‌اند و این در حالی است که حجم چانه‌ها از 250 گرم به 200 تا 150 گرم کاهش پیدا کرده و کیفیت نان‌ها چنگی به دل نمی‌زند.

افزایش قیمت‌ها خودسرانه است

امیر دهقان، رئیس اتحادیه نانوایان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح دلایل افزایش نرخ نان اظهار کرد: نرخ نان دولتی در حال حاضر افزایش پیدا نکرده است و این افزایش‌هایی که شاید وجود داشته باشد مربوط به نانوایی‌های غیرمجازی است که به صورت خودسر این افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: همچنین بررسی کیفیت نان یک کار تخصصی است و جز از افرادی با سابقه کاری نمی‌توان بالا یا پایین بودن آن را جویا شد.

اتحادیه به صورت میدانی وارد عمل می‌شود

رئیس اتحادیه نانوایان عنوان کرد: پخت برای مردم و نظر آن‌ها برای ما بااهمیت است چرا که نانی را که مردم نخرند قطعا بدون استفاده خواهد بود و ما نظارت‌های 100 درصدی را بر کیفیت پخت اعمال می‌کنیم.

وی در تشریح چگونگی این نظارت‌ها افزود: شهروندان در صورت نارضایتی با اتحادیه تماس گرفته و عنوان نانوایی را برای بررسی میدانی در اختیار ما قرار می‌دهند ما نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنیم.

نان تافتون 350 و نان لواش 250 تومان

دهقان در پاسخ به نرخ اصلی نان آزاد پخت بیان کرد: نرخ نان آزاد پخت نانوایی‌های پروانه‌دار برای نان لواش 250 و نان تافتون 350 تومان است اما این قیمت‌ها در نانوایی‌های بدون پروانه متغیر است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما که سلامت مردم را نیز به خطر انداخته همین نانوایی‌های غیرمجازی است که با استفاده از مواداولیه غیرمجاز مانند آردهای نامطلوب ستاره، جوش شیرین، جوهر قند و ... اقدام به تهیه نان می‌کنند که ما نیز برای مقابله با آن‌ها ضمن شناسایی این نانوایی‌های متخلف را به اتاق اصناف و سپس اماکن معرفی می‌کنیم که بعد از طی روندی برای پلمب این محل‌ها اقدام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز گفت: ما خود از نانوایی‌های غیرمجاز اطلاع پیدا می‌کنیم اما اگر محلی بود که شهروندان نیز در جریان بودند می‌توانند از طریق شماره تماس 5510197 اتحادیه  برای پیگیری‌های میدانی، عنوان نانوای متخلف را با ما در میان بگذارند.

 پخت نان دولتی طبق قوانین 

دهقان در رابطه با نانوایی‌های دولتی بیان کرد: تمام این تخلفات مربوط به نانوایی‌های غیرمجاز است و نانوایی‌هایی مجاز اختیار هیچ گونه افزایش خودسرانه قیمت،کاهش حجم چانه و یا حتی تغییر نوع مواد اولیه را ندارند و از مواد افزودنی غیرمجاز مانند جوش‌شیرین، بلانکیت و جوهرقند نیز استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: ما حتی حجم چانه را نیز برای نانوایی‌های مجاز تعیین می‌کنیم به صورتی که در حال حاضر حجم هر چانه نان تافتون 180 گرم و نان لواش 150 گرم است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار