تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۹۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احیای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه بر اساس مطالعه برنامه‌ریزی شده انجام خواهد شد
  مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در جمع محیط بانان پارک ملی کرخه ، منطقه حفاظت شده و پارک ملی  کرخه برند شاخص زیست محیطی ایران و جهان است.
 به گزارش  خوزنیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ،مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از پارک ملی کرخه بازدید کرد .
 در جریان این بازدید محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه را از مناطق شاخص زیست محیطی ایران و جهان دانست و ادامه داد: از دیرباز  حتی در دهه ۴۰ پروژه حفاظت از  گوزن زرد ایرانی در این منطقه شروع شده بود و در دهه اخیر هم اقدامات خوبی برای این پروژه در منطقه انجام شد. ولی متاسفانه  در سال‌های اخیر دخل و تصرف و همچنین شکست پروژه احیا و تکیثیر گوزن زرد ایرانی در منطقه باعث کمرنگ شدن نقش و جایگاه منطقه حفاظتی پارک ملی کرخه گردیده است.
وی ادامه داد: با توجه به علاقه مندی و تلاش مجموعه برای بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه طبیعی می توان شاهد  نشاط مجدد در منطقه باشیم و اشتیاق و علاقه‌  برای  احیای گوزن زرد ایرانی علاوه بر محیطبانان منطقه  در کارشناسان ارشد اداره کل نیز وجود دارد  و باید برای احیای مجدد و آماده سازی شروع پروژه آماده باشیم .
وی ادامه داد: با شناسایی دقیق آسیب های گذشته و بهره گیری  از نظرات کارشناسان و با تاکید بر برنامه‌ریزی و کار مشاوره این پروژه مجدداً احیا خواهد گردید و برای شروع باید  بازسازی فنس های آسیب دیده را با اعتبارات لازم پیش بینی کنیم  و این پروژه را به زودی عملیاتی خواهیم کرد .
اشرفی ادامه داد:  در اجرای مجدد این پروژه باید آسیب ها  را به حداقل برسانیم .
او در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه مرکز بازدیدکنندگان و پارک ملی کرخه  اشاره کرد و گفت: از  این مرکز  می‌توان در غالب تفاهم نامه های بخشی به عنوان  فضاهای آموزشی برای فرهنگ سازی و در زمینه محیط زیست ،بوم گردی و آموزش دانش آموزان استفاده کرد و باید این فضاها از بلاتکلیفی خارج شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش پایانی سخنان خود درخصوص ضرورت  احداث آتش بند گفت: برای جلوگیری از دخل و تصرف  جنگل و جلوگیری از سرایت آتش سوزی های مزارع  با تعیین اولویت نقاط حساس می توان این پروژه آتش بند و آتش بر را مجدداً انجام داد و با بنچ مارک گذاری برای سایر مناطق پارک ملی در  مستندسازی حدود پارک کمک گرفت و باید این برنامه‌ها  در دستور کار قرار ‌گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار