تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۸۹۵۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واگذاری صادرات سوخت به سازمان همیاری شهرداری‌ها خلاف قانون است
 رییس اتاق تعاون ایران، واگذاری صادرات سوخت به سازمان همیاری شهرداری‌ها را خلاف قانون بیان کرد و گفت: صادرات سوخت به کشورهای همسایه و منطقه، حق طبیعی و قانونی تعاونی‌های مرزنشین است.

بهمن عبداللهی افزود:چند سال است حق صادرات سوخت به کشورهای همسایه از تعاونی‌های مرزنشیان سلب و به صورت غیرقانونی به سازمان همیاری شهرداری های وزارت کشور که یک نهاد غیرتخصصی و غیرمرتبط است واگذار شده است و اتاق تعاون ایران تلاش می کند این حق طبیعی و قانونی را به تعاونی‌های مرزنشین کشور از جمله خوزستان برگرداند.
وی گفت: در این پیوند فردا سه شنبه نشستی با وزیر کشور خواهم داشت و محور اصلی این نشست واگذاری حق صادرات سوخت به تعاونی های مرزنشین و سلب این مسئولیت از سازمان همیاری شهرداری ها خواهد بود.
رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تقویت بینه اقتصادی ساکنان مرزی ، به ارتقای ضریب امنیت مرزهای کشور منجر خواهد شد افزود: اتاق تعاون ایران از هرگونه اقدام قانونی که به توانمندسازی ساکنان مناطق مرزی کشور شود حمایت می کند و آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

در سال های گذشته صادرات سوخت به کشورهای همسایه به ویژه عراق توسط تعاونی های مرزنشینان انجام می شد و سود ناشی از صادرات آن به اعضای تعاونی ها که بیشتر آنان ساکنان روستایی همجوار مرز بودند پرداخت می شد.تقویت مالی مرزنشینان ضمن تقویت انگیزه ماندن در مناطق مرزی ، از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری می کرد.

پیگیری تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی توسط تعاونی های مرزنشین
رییس اتاق تعاون ایران گفت: تخصیص ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به تعاونی های مرزنشین به صورت جدی و قانونی پیگیری خواهد شد.
عبداللهی با بیان اینکه حضور تعاونی های مرزنشین در عرصه های اقتصادی و تجاری با توجه به تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا ، یک فرصت تلقی می شود بیان کرد: به طور قطع اهمیت فعالیت تعاونی های مرزنشین در شرایط فعلی کشور با توجه ارزی آوری و صیانت از اشتغال موجود ، دو چندان است.
وی در ادامه با ابراز تاسف از محدودیت های چند سال گذشته در زمینه های اقتصادی و تجاری تعاونی های مرزنشین به عنوان اقتصاد مردمی و بومی افزود: در این شرایط حساس اقتصادی ، تعاونی های مرزنشین ، ابزار خوبی برای کاهش آثار تحریم ها هستند و اتاق تعاون از هرگونه اقدام و تلاشی برای توانمند سازی تعاونی های مرزنشین و بهره گیری از ظرفیت های بومی آنان حمایت عملی می کند.

وی ابراز امیدواری کرد تا سه ماه آینده گشایش های مناسب اقتصادی در تعاونی های مرزنشینان کشور ایجاد شود و این تعاونی ها از حالت رکود خارج شوند.
عبداللهی روز سه شنبه در نشستی با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مسئولان استانی مرتبط با بخش تعاون ، راه های تقویت تعاوهای تولیدی و مرزنشینان خوزستان را بررسی کرد.
تعاونی های مرزنشینان خوزستان حدود  ۱.۷میلیون نفر عضو دارند.این تعاونی ها در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی ، نداشتن مجوز صادرات و واردات قانونی با مشکلات زیادی رو به رو بوده اند.
هم اکنون حدود  ۱۴میلیون نفر در ایران عضو تعاونی های تولیدی ، خدماتی ، اعتباری و صنعتی هستند و در این بخش ۱.۷میلیون نفر به کار مشغول هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار