تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۵۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت تجاری مرز چذابه ازسر گرفته شد/ بازگشایی مرز به روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی
مرز چذابه بر روی محموله‌های صادراتی به عراق بازگشایی شد
 ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از پایانه تجاری چذابه پس وقفه ۲ هفته‌ای از روز دوشنبه از سرگرفته شد.

غلامرضا بلوطی میرزا افزود: صادرات کالا به عراق از چذابه ، ۱۵مهر همزمان با حرکت زائران اربعین حسینی به سمت این گذرگاه بین المللی در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به منظور تامین بهتر امنیت زائران ، ملاحظات امنیتی و جلوگیری از ترافیک ناشی از تردد کامیون ها و تریلرهای حامل کالاهای صادراتی متوقف شده بود.
وی با اشاره به اینکه از نخستین ساعات روز دوشنبه حرکت محموله های صادراتی به سمت پایانه تجاری چذابه با رفع کامل محدودیت ترافیکی در جاده های منتهی به این مرز شروع شد افزود: ماموران ارزیابی گمرک در چذابه نیز کار تشریفات قانونی صادرات کالا از این پایانه را شروع کردند.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: هماهنگی‌ لازم از چند روز پیش با طرف عراقی برای شروع به کار مجدد این مرکز تجاری انجام شد و بازرگانان و تجار عراقی نیز در بازارچه مرزی چذابه فعالیت عادی خود را شروع کردند.
پلیس راه خوزستان نیز از روز دوشنبه با پایان بازگشت زائران به میهن اسلامی از چذابه ، محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در جاده های منتهی به مرز چذابه را لغو کرد و ترددها در این جاده ها عادی و روان شد.
مرز تجاری شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر نیز چهارشنبه هفته گذشته پس از وقفه ۱۰روزه  بر روی محموله های صادراتی ایران باز شد.
مسئولان کشوری و استانی  پیش تر بارها بر تداوم صادرات کالا به عراق از مرزهای تجاری شلمچه و چذابه همزمان با حرکت زائران اربعین حسینی تاکید کرده اند ولی به دلیل زیرساخت ناقص در عراق و برپایی موکب های پذیرایی توسط بازرگانان محلی عراق در مسیرهای عزیمت کاروان های زائران اربعین حسینی به ویژه نجف اشرف به کربلای معلا ، روند صادرات کالا به عراق بین ۱۰ روز تا ۲ هفته از مرزهای شلمچه و چذابه متوقف می شود.
در نیمه نخست امسال حدود ۳۵۰میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از پایانه مرزی چذابه به عراق صادر شد.
مصالح ساختمانی ، تره بار ، آبزیان پرورشی ، میوه تازه ، صیفی جات و برخی اقلام صنعتی وخانگی از مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق از مرز تجاری چذابه است.
استان خوزستان با ۲ استان میسان و بصره عراق تفاهم نامه تجاری ، اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.

مرزهای شلمچه و چذابه و مرز دریایی خرمشهر پس از ساقط شدن رژیم بعثی عراق به تدریج از تیر ۱۳۸۲ بر روی کالاهای صادراتی ایران  و در مهر همان سال بر روی زائران عتبات عالیات باز و فصل جدیدی از روابط ۲ کشور مسلمان و برادر گشوده شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار