تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۸۹۵۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب شرب مهمترین مشکل روستاهای اهواز است
 بخشدار مرکزی اهواز مهمترین مشکل روستاهای این شهرستان را آب شرب دانست و گفت: برخی روستاییان شهرستان اهواز به ویژه زنان و کودکان به دلیل استفاده از آب آلوده دچار انواع بیماری‌های پوستی شده‌اند.

علی بلمچی روز دوشنبه در نشست شورای اداری اهواز با حضور تعدادی از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها، در تالار اجتمالات شهید جمال پور اهواز ، بیان کرد: روستاهای شهرستان اهواز به عنوان مرکز اقتصادی کشور، در حالی از نبود آب شرب رنج می برند، که برخی آنها نزدیکی مرکز استان و در فاصله ۲۰ کیلومتری آن قرار دارند.

وی با بیان اینکه درخواست های سه ساله برای تامین آب شرب روستاها به نتیجه نرسیده، افزود: زیبنده نیست که روستاهای مرکز استان با تانکر آبرسانی شوند، گاهی نیز به دلیل مطالبات پیمانکار، آبرسانی تا ۱۰ روز به تاخیر می افتد.

بلمچی که به نمایندگی از بخشداران غیزانیه و اسماعیلیه در این نشست سخن می گفت، یکی دیگر از مسایل اصلی روستاهای شهرستان اهواز را کمبود معلم و تجهیزات آموزشی در مدارس روستایی بیان کرد و گفت: روستاها مورد استقبال معلم ها نیست و برای مدارس روستایی نیروهای حق التدریسی، آموزش ندیده و گزینش نشده که دارای مشکلات متعدد هستند، اختصاص داده می شود.

وی با تاکید بر توجه به آموزش به کودکان روستایی بیان کرد: اگر چه در زمینه احداث و تجهیز مدارس اقداماتی شده اما کافی نیست.

به گفته وی آموزش و پرورش نیمی از هزینه سرویس آمد و شد مدارس روستایی را از دهیاری ها مطالبه می کند که این مساله قانونی نیست و نمی توان از اعتبارات دهیاری ها این بودجه را تامین کرد.

مغایرت در آمار جمعیتی روستاهای اهواز

بخشدار مرکزی اهواز همچنین خواستار بازنگری در اعتبارات ارزش افزوده روستاهای این شهرستان شد و گفت: آمار جمعیتی روستاهای اهواز صحیح نیست و مشخص شده آمار سازمان برنامه و بودجه اختلاف فاحشی با آمار مراکز بهداشت دارد، این در حالی است که اعتبارات ارزش افزوده بر اساس میزان جمعیت اختصاص می یابد.

وی افزود: خوزستان از نظر مالیات رتبه دوم کشوری را دارد اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که روستاهای استان های دیگر بسیار آبادتر از خوزستان هستند.

به گفته وی طرح های عمرانی در روستاهای شهرستان اهواز به دلیل نبود اعتبار و گرانی متوقف شده زیرا دهیاری ها هر آنچه اعتبار داشتند به عنوان هزینه ماشین آلات در زمان سیل خرج کردند.

بلمچی با انتقاد از پیمانکاران دستگاه های اجرایی در روستاها بیان کرد: برخی از پیمانکاران با نام های صوری پروژه های زیادی را در اختیار می گیرند که به دلیل محدودیت امکانات، زمان اجرای این پروژه ها چند برابر می شود.

وی در ادامه خواستار تجدیدنظر در آب بهای کشاورزی در شهرستان اهواز شد و افزود: آبی که کشاورزان بخش مرکزی مصرف می کنند در واقع زهاب بی کیفیتی است که در کانال ها و رودها جاری شده و سازمان آب و برق یک بار هزینه آن را از کشاورزان بالادست دریافت کرده، بنابراین به نظر می رسد باید تخفیف هایی برای کشاورزان پایین دست قایل شود.

بلمچی با اشاره به نگرانی کشاورزان از کاهش قیمت شلتوک گفت: کشاورزان خسارت دیده از سیل در تابستان امسال به کشت شلتوک روی آوردند اما قیمت آن به شدت کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: شهر الهایی با ۲۰ روستای اقماری، درمانگاه شبانه روزی ندارد که این مساله مشکلات بهداشتی و درمانی بسیاری را به دنبال داشته است.

بلمچی ادامه داد: در سیل اخیر ۱۶ روستای این بخش به مدت یک ماه زیر آب بود که خسارت بسیاری به آنها وارد شده این در حالیست که این روستاها مورد توجه نبوده و مدیران ارشد و وزیران تاکنون از آنها بازدید نداشته اند.

وی افزود: هم اکنون بهسازی روستاها آغاز و سیل بندها نیز در حال ساخت است.

سه برابر شدن بیمه کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهواز نیز در این نشست خواستار تعدیل قیمت بیمه کشاورزی در خوزستان شد و گفت: نرخ بیمه کشاورزان امسال سه برابر شده که پرداخت آن از عهده کشاورزان خارج است.

عبدالرضا نیسی افزود: بیمه محصولات کشاورزی می تواند در جبران خسارت حوادث بسیار کمک کند زیرا دولت امکان جبران خسارت های سنگین را ندارد.

وی گفت: در سیل اخیر ۳۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان دچار آبگرفتگی شد که اکنون آب ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از آنها تخلیه شده و به زیرکشت شلتوک رفته است.

نیسی با اشاره به تاخیر در تایید پرونده ها به دلیل ورود پژوهشگاه فضایی به مساله سیل، افزود: تاکنون یک هزار و ۸۸۷ پرونده کشاورزان خسارت دیده در سامانه تایید شده که به ۵۰ درصد از آنها به صورت تخصیص ۵۰ درصدی پول داده شده است.

وی نسبت به اختلال بازار شلتوک به دلیل ورود دلال ها هشدار داد و افزود: خرید تضمینی شلتوک توسط دولت می تواند این مشکل را حل کند.

نیسی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در کشور غیر از استان های شمالی اضافه کرد: با توجه به خسارت هایی که به کشاورزان خوزستان در سیل اخیر وارد شده، استاندار مجوز کشت شلتوک را به کشاورزان داد، کشت شلتوک جزیی از فرهنگ کشاورزان این استان است و ۶۰ درصد آن نیز به صورت خشکه کاری انجام می شود که مصرف آب زیادی ندارد، بنابراین تجدیدنظر در ممنوعیت کشت شلتوک ضروری است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار