تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۸۹۶۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه چیز در ارتباط با زاینده رود
همه چیز در ارتباط با زاینده رود
زاینده رود یکی از مستقل ترین رودخانه های ایران سان که زیر حوضه گاوخونی قرار دارد و از دامنه های زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در میان اصفهان و لرستان قرار گرفته است. این رودخانه به شهرستان های زرین، داران و فارسان منتهی می شود. چشمه جانان یکی از سرچشمه های اصلی زاینده رود است که در دامنه های زردکوه بختیاری قرار دارد و به سمت شرق جریان دارد. در این مسیر چشمه های دیگری نظیر چشمه خرسنگ و کودنگ به آن متصل می شوند. ما در این مطلب از مستر بلیط قصد داریم تا به معرفی زاینده رود بپردازیم.

بر اساس بررسی های مختلف انشعابات اولیه و مهم زاینده رود، از به هم پیوستن رودخانه های کوهرنگ و خوربه صورت می گیرد که هر دو در جنوب غربی روستای قلعه سبز که در 48 کیلومتری شمال غربی شهر فارسان است، واقع شده اند. این رودخانه به، بداغ آباد،چم یوسف علی، چم علی، روستاهای فخرآباد،کله سیج، سعیدآباد، چم آسمان، باغ شاه، چم حیدر، چم طاق، چم نار، چم خرم می ریزد. این رودخانه یکی از نمادهای معروف اصفهان است که سالانه گردشگران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به این شهر سفر کرده و از آن دیدن می کنند.

 همه چیز در ارتباط با زاینده رود

وجه تسمیه زاینده رود

در مورد وجه تسمیه رودخانه زاینده رود اصفهان داستان های بسیاری وجود دارد اما دلیل اصلی نامگذاری آن این است که، زاینده رود در طول مسیر خود به مزارع، باغ ها و روستاهای بسیاری متصل می شود و دلیل سر زندگی بسیاری از درختان و سرسبزی ها در طبیعت است. این رودخانه از بستر تا سرچشمه از خود زایش آب می کند و به همین دلیل هم به زاینده رود مشهور می شود. در گذشته زاینده رود به نام های زنده رود، زندرود، زرین رود، زرینه رود، زرن رود و زندک رود هم شهرت داشته است.

پوشش گیاهی زاینده رود

در نواحی رودخانه زاینده رود پوشش های گیاهی متعددی وجود دارد. دلیل تنوع پوشش گیاهی زاینده رود این است که این رود از ارتفاعات سرچشمه گرفته و سپس از نواحی کویری، نیمه کویری و کوهستانی گذر می کند. گیاهان مختلفی در این منطقه رشد می کنند که برخی از ان ها بسیار کمیاب بوده و برخی دیگر خواص درمانی دارند. گیاهانی که در کناره رودخانه رشد می کنند می توانیم به تیره های اسفناج مانند اشنان و لارک اشاره کنیم که همیشه در نواحی کویری رشد می کنند. همچنین گونه متنوعی از گز ها هم در این نواحی رشد می کند مانند گز، گلبرگ نازک که همگی در حاشیه رودخانه وجود دارند. گیاهانی دیگر که دارای خواص دارویی درمانی هستند هم در نزدیکی زاینده رود وجود دارند که شامل گل بابونه و گونه های درمنه می شوند. گونه های مختلفی از گندمیان، گل های جالیز، پروانه های آساها قیچ، گون و اسکنبیل از دیگیر گیاهان معروفی هستند که در نواحی زاینده رود می رویند.

تنوع جانوری زاینده رود

برای سفر به اصفهان راه های مختلفی وجود دارد که معمولا رایج ترین راه سفر به این شهر پروازهای اصفهان هستند و معمولا اکثر افراد راه های هوایی را انتخاب می کنند. گونه های مختلف جانوری در این ناحیه زندگی می کنند که اکثرشان هم آبزی هستند. بیشترین ماهی هایی که در این رودخانه وجود دارند، اکثرا از خانواده ماهیان کپور هستند و گونه های معروفی مانند Alburnus maculates که معمولا در قسمت ورود به شهر دیده می شوند. همچنین از دیگر گونه های جنس هم در این منطقه یافت می شود که معمولا در نزدیکی گاو خونی زیست می کنند.

در طول مسیری که به رودخانه می رسید ماهیان دیگری هم در آب وجود دارند، مانند ماهی های قزل آلای رنگین کمانی و گونه ای از ماهی های کپور که شیر ماهی نامیده می شوند. آمور، زرد و پره از جمله ماهی های دیگری هستند که در برخی از قسمت های این رودخانه وجود دارند و بسیار کم دیده می شوند. از دیگر گونه های جانوری آبزی می توانیم به لاک پشت ها و مارهای آبی اشاره کنیم که در زاینده رود به چشم
می خورند. به طور کلی زاینده رود در برخی از نقاط باعث به وجود آمدن یک زیستگاه مناسب و متنوع برای جانوران شده است که برخی از آن ها بسیار کمیاب هستند.

جاذبه های گردشگری نزدیک به زاینده رود

جاذبه های گردشگری بسیاری در مجاور و نزدیکی زاینده رود قرار دارد. همانند کوه های مرتفع و ستیغ عای صخره ای شگفت انگیز که زیبایی این ناحیه را دو چندان کرده اند. سرچشمه ها، تونل کوهرنگ، دشت لاله های واژگون، دامنه های پر از گل، رودخانه های زیبا و چشمه هایی با قابلیت شفا بخشی از جمله جاذبه هایی هستند که در نزدیکی زاینده رود واقع شده اند. برج کبوتر خانه، و پل های تاریخی از دیگر آثار تاریخی و اماکن دیدنی هستند که در مجاور زاینده رود قرار گرفته اند و شما می توانید خرید بلیط هواپیما به این شهر زیبا سفر کرده تمامی این جاذبه های دیدنی را از نزدیک تماشا کنید. همچنین اقامت و صرف غدا در خانه های تاریخی أصفهان را فراموش نکنید.


:
:
:
آخرین اخبار