تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۸۹۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۰میلیارد ریال برای لایروبی سازه‌های آبی شوشتر اختصاص یافت
فرماندار شوشتر گفت :بیش از ۱۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان، برای لایروبی سازه‌های آبی،تاریخی شوشتر اختصاص یافت.

حسین پنبه دانه پور روز سه‌شنبه در بازدید از سازه‌های آبی شوشتر گفت : این اعتبار با پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و برای لایروبی بند میزان،آبشار ها و علاج بخشی قسمتی از دیواره‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود : مقرر شده سازمان آب و برق خوزستان با همکاری پایگاه سازه های آبی شوشتر کار اجرایی لایروبی این آثار را از آبان ماه آغاز و ظرف ۲ تا سه ماه به پایان برساند.

رییس شورای برنامه‌ریزی شهرستان شوشتر ادامه داد : براساس برآورد اولیه بیش از ۴۰هزار متر مکعب عملیات لایروبی قرار است در این پروژه اجرا شود.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار