تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۸۹۶۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امکان استفاده همزمان تهاتر و بخشودگی جرایم مالیاتی مودیان همچنان فراهم است
 مدیرکل امور مالیاتی خوزستان با اشاره به اینکه بخشودگی ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش تا ساعت ۲۰ امشب امکان‌پذیر است، گفت: علاوه بر این مودیانی که از دولت و دستگاه های وابسته مطالبات دارند می‌توانند برای تهاتر و کسر از بدهی مالیاتی اقدام کنند.

جهانشاه ارزانی بیرگانی در خصوص تهاتر بدهیهای مالیاتی، اظهارداشت: مودیان که از دولت مطالبات دارند می‌توانند با استفاده از ظرفیت تبصره پنج قانون بودجه نسبت به تهاتر بدهی مالیاتی خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تسویه بدهیهای مالیاتی مربوط به اسناد تسویه خزانه از نوع اول است، گفت: این اوراق، اسناد تعهدی خاصی هستند که به منظور تسویه مطالبات قطعی معوق دولت(مالیات) از اشخاص متقاضی مشمول با بدهی‌های قطعی دولت بابت اعتبارات عمرانی به اشخاص یادشده صادر می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان خوزستان تصریح کرد: برای استفاده از اسناد نوع اول متقاضی باید ۲۵ درصد از مبلغ بدهی خود را به صورت نقدی پرداخت کند و ۷۵ درصد مبلغ بدهی شخص به دستگاه طلبکار قابل تسویه و تهاتر خواهد بود.

ارزانی یادآور شد: به عنوان مثال بدهی یک دستگاه اجرایی به یک پیمانکار با بدهی همان پیمانکار به امور مالیاتی تهاتر و تسویه می شود.

به گفته وی اسناد خزانه نوع دوم مربوط به تهاتر بدهی اشخاص یادشده با بانک‌هایی است که به بانک مرکزی بدهکار هستند. 

این عضو شورای اداری استان خوزستان یادآور شد: اشخاص متقاضی مشمول اسناد تسویه خزانه نوع اول که بابت مطالبات از دولت که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شده باشد، شامل اشخاص حقیقی، حقوقی (تعاونی و خصوصی)، شهرداری‌ها و شرکت‌های دولتی می ‌شود.

مهلت بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی مودیان تا شامگاه امروز

مدیرکل امور مالیاتی استان خوزستان با اشاره به اینکه امروز ۳۰ مهرماه آخرین مهلت مودیان برای پرداخت اصل مالیات قطعی شده جهت استفاده از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم قابل بخشش است، گفت: تمام مراکز مالیاتی استان به منظور رفاه حال اشخاص تا ساعت ۲۰ دایر بوده و به مودیان خدمات رسانی می کنند.

بخشنامه اخیر بخشودگی سازمان امور مالیاتی کل کشور با موضوع جرایم مالیاتی قابل بخشش مربوط به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم است که شامل مواد ۱۶۹، ۱۹۰، ۱۹۳، ۱۹۷ و ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم و مواد ۲۲و ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس آن دسته از مودیان اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که نسبت به پرداخت مانده بدهی قطعی شده خود ( اعم از اصل بدهی و جرایم غیرقابل بخشش) اقدام کنند به‌ عنوان مودیان خوش حساب تلقی شده و مورد بخشودگی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم منوط به پرداخت بدهی قطعی شده تا پایان وقت تعیین شده یعنی امروز۳۰ مهرماه است، افزود: همچنین تا پایان آبان ماه این بخشودگی به ترتیب برای واحدهای تولیدی ۹۸ درصد و واحدهای غیرتولیدی ۹۶درصد خواهد بود.

بخشودگی پلکانی تا پایان امسال

همچنین در صورتی که مودیان تا پایان آذر اصل مالیات قطعی شده و جرایم غیرقابل بخشش خود را پرداخت کنند می‌توانند از بخشودگی ۹۶درصد در بخش تولیدی و ۹۲درصد در بخش واحدهای غیرتولیدی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: بخشودگی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که تا پایان دی ۹۸ اصل مالیات و جرایم غیر قابل بخشش را پرداخت کنند نیز به ترتیب برای واحدهای تولیدی ۹۴ درصد و واحدهای غیرتولیدی ۸۸ درصد است و در صورتی که این پرداختیها تاپایان بهمن انجام شود واحدهای تولیدی و غیرتولیدی به ترتیب شامل ۹۲ و ۹۴ درصد بخشودگی جرایم خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان در خصوص مودیانی که در نهایت تا پایان اسفند ۹۸ نسبت به پرداخت بدهی قطعی شده و جرایم مالیاتی غیرقابل بخشش خود اقدام کنند، گفت: در واحدهای تولیدی از ۹۰درصد و در واحدهای غیرتولیدی از ۸۰ درصد بخشودگی جرایم بهره مند می شوند.

بر اساس این گزارش، این دوره از بخشودگی جرایم بر اساس بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۴۱ در هشتم مرداد ابلاغ شده و همه مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

همچنین، در ارتباط با تهاتر مطالبات و کسر از بدهی مالیاتی مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور به منظور حداکثر بهره برداری از ظرفیت های بند "و" تبصره پنج قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در شهریورماه امسال اقدام به صدور بخشنامه ای با موضوع آیین نامه اجرایی  بند و تبصره ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در خصوص صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه برای تسویه بدهی‌ها و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار