تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۹۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش و نگهداشت توان تولید ۲۸ مخزن نفتی مسجدسلیمان وارد فاز اجرایی شد
 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، با آغاز حفاری ۲ حلقه چاه توسعه‌ای در مخازن کبود و لالی آسماری، وارد فاز اجرایی شد.

 احمد محمدی افزود: از مجموع ۲۸ بسته قراردادی برای توسعه مخازن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ۶ بسته قراردادی شامل کبود، زیلایی، لالی آسماری، لالی بنگستان، قلعه نار و بالارود در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان قرار دارد.

وی گفت: پس از انجام مطالعات مقدماتی و برگزاری تشریفات مناقصه، پیمانکاران توسعه مخازن کبود و لالی آسماری مشخص شدند و با آغاز عملیات حفاری چاه ها در این ۲ مخزن، مراحل اجرایی این طرح در شرکت بهره برداری نفت و گازمسجدسلیمان آغاز شد.

محمدی ادامه داد: پیمانکار بسته قراردادی توسعه مخزن زیلایی مشخص شده و به زودی قرارداد نهایی با او امضا خواهد شد و بسته های قراردادی توسعه مخازن لالی بنگستان، بالارود و قلعه نار در مرحله تشریفات مناقصه برای انتخاب پیمانکار قرار دارد که پس از انتخاب پیمانکار، فاز اجرایی توسعه این مخازن نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توسعه ۶ مخزن پیش گفته در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن، علاوه بر نگهداشت تولید به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز، ظرفیت تولید نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به میزان ۳۹.۱ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، با توسعه ۲۸ مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) تولید نفت این شرکت در طول ۲ سال آینده حداکثر ۳۴۱ هزار بشکه افزایش می یابد.

اعتبار مورد نیاز برای توسعه این مخازن حدود ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود که این حجم سرمایه گذاری در ایجاد فرصت های شغلی و بهبود فضای کسب و کار در خوزستان تاثیر بسزایی دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۹۵ با طرح ابتکاری خود ۲ نوع قرارداد عملیات محور و میدان محور برای توسعه مخازن خود به هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ارایه داد که تصویب شد و فضا برای جذب سرمایه های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد.

شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور ارایه داد که در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ مجوز توسعه میدان قلعه نار نیز ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار