تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۹۶۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجتماع ده‌ها هزار نفری زیر سایه قدمگاه خورشید در بهبهان برگزار می‌شود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان از حضور بیش از ۴۰ هزار نفر در روز شهادت امام رضا(ع) از شهرستان بهبهان، خوزستان و استان‌های همجوار در قدمگاه رضوی خبر داد.
حجت الاسلام حسینوند اظهار داشت: اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید از بهبهان تا محل قدمگاه واقع در 10 کیلومتری است که پیاده طی می‌شود و 100 موکب خودجوش مردمی با پشتیبانی زیرساختی امور اجرایی نهادهای حاکمیتی و مساعدت مالی خیران و بانیان نیکوکار به زائران  خدمات پذیرایی، فرهنگی و اسکان را ارائه می‌کنند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری، فرمانداری، آتش‌نشانی، خدمات بهداشت و درمان، همکاری نیروهای نظامی و انتظامی در برقراری نظم و امنیت،  اورژانس و آمبولانس، هلال احمر، شرکت‌های آبفا، امور برق و اداره تبلیغات امور زیرساختی موکب‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان حضور نیروهای خواهر و برادر بسیجی به ویژه خواهران حوزه امر به معروف و نهی از منکر را در این مراسم تأکید کرد و بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، جبهه و جنگ، شهدا، کتاب و نمایشگاه بازسازی روایت ورود امام رضا(ع) تا قدمگاه با نمونک‌ها، ایستگاه کودک و نقاشی، برگزاری مسابقات فرهنگی و تاریخی از دیگر اقدامات و امور فرهنگی در موکب‌ها و مسیر عزاداران تا قدمگاه خورشید است.

وی در ادامه با تاکید بر استقرار سه موکب محوری به طور خاص و با برنامه‌های ویژه در بین 100 موکب برای عزاداران و زائران قدمگاه خورشید گفت: سخنرانی، عزاداری، زنجیرزنی و سینه‌زنی بویژه عزاداری مرسوم و خاص این منطقه با نام سه سنگ که ثبت ملی نیز شده است در این سه موکب انجام می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان عنوان کرد: این سه موکب محوری شامل موکب قدمگاه، موکب فاطمیون (در منطقه کارخانه سیمان) و موکب منتظران (کارخانه ذرت خشکان) حدود سه کیلومتری از یکدیگر واقع شده است.

حسینوند برگزاری پنج نشست هم‌اندیشی برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه مراسم اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید در بهبهان با حضور دستگاه‌های اجرایی و مسئولان و مدیران ذی‌ربط را یادآور شد و تصریح کرد: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان تمامی امور مربوط به صدور مجوز برای 100 موکب و امور مربوطه برای استقرار این موکب‌ها را انجام داد.

وی در پایان پوشش تصویری و پخش زنده مراسم اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید از شبکه استانی خوزستان با همکاری پدافند هوایی را تاکید کرد و ادامه داد: برنامه‌های گسترده فرهنگی در راستای عفاف و حجاب بانوان در موکب‌ها انجام می‌شود.

اجتماع عظیم عزاداران رضوی موسوم به آئین «تا قدمگاه خورشید» همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان استان خوزستان برگزار می‌شود.

این آئین هر سال طبق یک سنت دیرینه، بیش از دو قرن است که با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم شهرهای بهبهان و منصوریه و دیگر مناطق جنوب کشور در یک اقدام هماهنگ در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) انجام می‌شود به‌طوری که مسیر بیش از 10 کیلومتری تا مسجد و قدمگاه متبرک آن حضرت را در این شهرستان با پای پیاده طی می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

حضرت رضا(ع) در جریان هجرت تمدن‌ساز خویش از مدینه به خراسان از شهرهای مختلف کشورمان از جمله شلمچه، اهواز، رامهرمز، بهبهان، اقلید، ابرکوه، یزد، نیشابور، طوس و سرخس عبور و این سرزمین را برای همیشه به قدوم مقدس خویش متبرک ساخته‌اند و مردم این مناطق نیز در مناسبت‌های مختلف یاد و نام آن امام رئوف(ع) را گرامی می‌دارند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار