تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۹۷۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت احداث گذرگاه ویژه صادراتی به عراق در خوزستان
تعطیل شدن گذرگاه‌های مرزی خوزستان برای صادرات محصولات در ایام اربعین حسینی سبب اعتراض تجار شده و بازرگانان معتقدند که باید گذرگاه ویژه صادرات در خوزستان احداث شود.
  اربعین بزرگترین حماسه معنوی جهان که هر ساله خیل عظیم چند میلیونی مشتاقان زیارت حضرت عشق، آقا اباعبدالله(ع)، را از سراسر دنیا به سمت مرزهای مشترک ایران و عراق هدایت می‌کند در خوزستان متفاوت‌تر از دیگر نقاط کشور است.

خوزستان به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک آبی و البته 2 مرز زمینی با کشور عراق به نسبت دیگر استان‌های ایلام و کرمانشاه که هرکدام دارای یک مرز مشترک با کشور عراق هستند، در جایگاه بالاتری قرار دارد.

همین اهمیت مرزها سبب شده که در ایام اربعین مرزهای شلمچه و چذابه برای استفاده تجاری تعطیل شوند و این موضوع سبب اعتراض تجار و بازرگانان شده است. در مدت تعطیلی مرزهای زمینی شلمچه و چذابه برای مصارف تجاری بازرگانان می‌توانند از طریق بندر خرمشهر صادرات خود را به بندر ام القصر یا بندر بصره عراق انجام دهند .

برنامه ریزی برای توسعه صادرات به عراق

یکی از بازرگانان خوزستانی می‌گوید: تعطیلی دو هفته‌ای مرزهای شلمچه و چذابه برای استفاده تجاری سبب می‌شود که بازرگانان ایرانی در رقابت با تجار سایر کشورها عقب بیفتند و این مسئله به صلاح نیست. او می‌افزاید: اربعین حسینی پدیده جدیدی نیست که مسئولان به یک باره با آن مواجه شدند و می‌توانستند پیش از این برای آن برنامه ریزی کنند.

این بازرگان خوزستانی بیان می‌کند: سال‌های آینده هم مردم برای سفر اربعین به مرزهای خوزستان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل باید از هم اکنون برای سال آینده برنامه ریزی کرد و با احداث گذرگاه ویژه صادراتی در مرزهای خوزستان زمینه را برای توسعه صادرات تسهیل کرد.

وی عنوان می‌کند: ما امروز در شرایط جنگ و محاصره اقتصادی هستیم و با تصمیمات صحیح و به موقع اقتصادی می‌توانیم از این جنگ به عنوان پیروز خارج شویم؛ پس باید ظرفیت مرزهای خوزستان برای توسعه صادرات افزایش یابد تا در شرایط حساس مانند اربعین هم با مشکل مواجه نشویم.

چاره اندیشی برای تسهیل صادرات به عراق

یکی دیگر از بازرگانان به خبرنگار فارس می‌گوید: حماسه بزرگ و معنوی اربعین برای همه ما مهم و دارای قداستی خاص است از سوی دیگر قطع صادرات بر روی خطوط تولید، اشتغال و نگه‌داشتن بازار هدف تاثیرگذار است بنابراین می‌بایست در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.

وی می‌افزاید: کشورهایی مانند ترکیه و عربستان برای توسعه صادرات خود به عراق و استفاده از بازار این کشور از هیچ تصمیمی دریغ نمی‌کنند اما می‌بینیم در خوزستان به راحتی و به مدت دو هفته صادرات از طریق مرزهای زمینی تعطیل می‌شود.

این تاجر خوزستانی بیان می‌کند: صادرات محصولات از طریق بندر برای بازرگانان هزینه بر است و رقابت با بازرگانان ترک و سعودی را سخت می‌کند پس باید از هم اکنون به فکر ساخت گذرگاه ویژه صادرات به عراق باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز نیز می‌گوید با وجود اینکه مراسم اربعین حسینی پایان یافت و تردد زائران در مرز چذابه به پایین ترین حد ممکن رسیده بود اما تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به دلیل تعطیلی صادرات به عراق پشت دروازه‌های پایانه معطل ماندند.

شهلا عموری می‌افزاید: تجار ایرانی نسبت به رساندن کالای مورد نیاز بازار عراق به تجار عراقی تعهد دارند و در صورت ادامه این روند، بار موجود در مرز از بین می‌رود یا این‌که به علت تأخیر در تحویل، تجار عراقی به سمت واردکردن نیاز بازار خود از کشورهای دیگر خواهند رفت.

وی بیان می‌کند: طرف عراقی اکنون هیچ مشکلی از جهت ورود و دریافت کالای ایرانی در مرز چذابه ندارد اما مسئولان ما در این مرز امروز را نیز با وجود معطلی ماشین‌های حمل بار در مرز و پایان یافتن موج برگشت زائران از چذابه تعطیل اعلام کردند. همین موضوع سبب اعتراض فعالان اقتصادی داخل کشور شده است.

وی عنوان می‌کند: مسوولان باید تکلیف تجار را هرچه سریعتر مشخص و یک سقف زمانی معین کنند، زیرا با توجه به شرایط موجود اقتصادی و مشکلات ارزی هر یک روز فرصت و غنیمتی است که نباید از بین برود.

به گزارش خبرگزاری فارس، استانداران ایلام و واسط عراق مردادماه امسال برای بازگشایی گذرگاه صادراتی جدید در مرز «چنگوله برای افزایش صادرات توافق کردند. به نظر می‌رسد موضوع احداث گذرگاه ویژه صادراتی به عراق باید از طریق استانداری خوزستان پیگیری شود تا در آینده مشکلی از این بابت متوجه تجار نشود.

علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار فارس، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این باره حاضر به گفت‌وگو نشد و معاون اقتصادی استاندار خوزستان نیز پاسخگو نبود.

نبود درک درست اقتصادی در خوزستان

درک درستی از مسائل اقتصادی در خوزستان وجود ندارد، این‌ها را یک کارشناس اقتصادی می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر اهمیت صادرات به عراق در کشور ما به درستی درک می‌شد امروز شاهد تعطیلی دو هفته‌ای مرزهای خوزستان برای صادرات نمی‌شدیم.

علی عبدالهی می‌افزاید: این موضوع باید از طریق معاونت اقتصادی استانداری خوزستان برای مسؤولان استانی و کشوری تبیین شود تا در سال‌های آینده شاهد تعطیلی‌های بی دلیل نباشیم.

وی با بیان اینکه ما ربات نیستیم که فقط قادر به انجام یک کار باشیم، می‌گوید: باید از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم برای توسعه صادرات و افزایش تراز مالی بهره ببریم در غیر این صورت در این کارزار اقتصادی با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، اربعین حسینی بی شک یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های کشور است که سالانه حدود دو میلیون نفر از ایرانیان از طریق مرزهای کشور عازم عتبات عالیات می‌شوند و حدوداً 45 درصد از زائران مرزهای خوزستان را برای تردد انتخاب می‌کند.

همین موضوع نشان می‌دهد که برای تسهیل روند تردد زائران باید اعتبارات ملی برای خوزستان در نظر گرفته شود تا با این اعتبارات زیرساخت‌های استان توسعه یابد و بدون وارد شدن اختلال به سایر مسائل اقتصادی و تجاری، زائران مسیر خود را برای زیارت طی کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار