تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۸۹۸۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قدمت ۲۰۰ ساله پیاده‌روی به سوی قدمگاه خورشید در بهبهان
از سال ۱۳۹۱ تاکنون در ۳۰صفر که مصادف با سالروز شهادت امام رضا (ع)، مردم بهبهان بر اساس یک آئین سنّتی در این روز برای زیارت قدمگاه آقا امام رضا (ع) در روستای امام رضا را پیاده روی می‌کنند.
پیشینه آئین پیاده روی اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید از بهبهان و منصوریه تا قدمگاه امام رضا علیه السلام به حدود 200 سال پیش و به ابتکار اهالی متدیّن شهر منصوریه است.

خیرالله محمدیان  اظهار داشت: از سال 1391 تاکنون در 30صفر که مصادف با سالروز شهادت عالم آل محمد(ص)، هشتمین دردانه‌ی زهرا(س) اختر تابنابک آسمان امامت و ولایت است که مردم بهبهان بر اساس یک آئین سنّتی در این روز برای زیارت قدمگاه  امام رضا (ع) در روستای امام رضا، مسیر 10 کیلومتری تا قدمگاه را با پای پیاده طی می‌کنند.

وی افزود: یکی از آداب عزاداری مردم منصوریه در گذشته این بود که یک بار همه ساله در شب عاشورا بعد از اتمام مراسم سینه زنی در مسجد صاحب الزّمان(عج) روستا به صورت خودجوش، با پای برهنه با حالت حزن و اندوه و عزاداری به قدمگاه امام رضا(ع) واقع در روستای امام رضا(ع) حدود سه تا چهار کیلومتری منصوریه برای عرض ارادت به امام رضا(ع) و تسلیت شهادت میرفتند.

نویسنده کتاب تا قدمگاه خورشید، در ادامه احیای آئین پیاده‌روی از بهبهان تا قدمگاه را بعد از حضور مقام معظم رهبری در سال 1379 در شلمچه و اعلام آن مکان به عنوان دروازه ورود ولایت به ایران به وسیله برخی از روحانیون متعهد و فرهیخته بهبهان و به پیشنهاد آنان تاکید کرد و بیان کرد: البته پیاده‌روی از بهبهان و منصوریه تا قدمگاه در سالهای گذشته از طرف افراد و گروههای خاص رواج داشت که بعد از وقفه‌ی طولانی، مجدداً از سال1391به همّت چندین نفر از روحانیون روشنفکر و متعهّد راه اندازی شد.

وی گفت: این گروه کوچک ابتدا در 30 صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) خودشان این مسیر را طی می‌کردند و در سالهای بعد با دعوت از هیئت ها و مردم متدیّن بهبهان، کار را عمومی کردند و از آن پس در 30 صفر سالروز شهادت آقا امام رضا(ع) مردم مؤمن، ولایتمدار و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت شهرستان بهبهان و منصوریه مسیر حدود 10 کیلومتری بهبهان تا قدمگاه را با نام «جادّه  ولایت» با پای پیاده طی و در محلّ قدمگاه مراسم سخنرانی و عزاداری برپا می‌کنند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده در سال 1396 بالغ بر 26 هزار نفر و در  سال 1397 بیش از 35 هزار نفر در مراسم پیاده‌روی از بهبهان تا قدمگاه امام رضا(ع) شرکت داشتند.

محمدیان، با اشاره به آیه 32 سوره حج «وَ مَن یُعَظّم شعائِرَاللهِ فَأِنَّها مِن تَقوَی القُلوبِ» زنده کردن این آئین سنّتی در چند سال اخیر را تعظیم شعائرالله به فرموده خداوند در  تجلّی عشق و ارادت به سرچشمه‌های نور و رحمت در طول تاریخ و فروزان کننده‌ی دلهای مشتاق آل الله در این سرزمین پاک و نورانی از خاک خدا دانست و ادامه داد: حالت حزن و اندوه و سینه زنی و همراهی و همنوایی با نوحه ‌هایی که از بلندگوهای مسیر پخش می‌شود، حضور هیئات مذهبی و عزاداری شهر و روستا، حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت، اقشار مختلف مردم، برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر را و ارائه‌ی انواع خدمات به مردم و توزیع انواع نذری‌ها تداعی بخش و یادآور مسیر نجف تا کربلا در روز اربعین حسینی است.

وی در پایان گفت:از روایات متعدّد اسلامی چنین استفاده می شود که پیاده روی برای زیارت معصوم(ص) اجر و پاداش و فضیلت فراوان دارد. 


اجتماع عظیم عزاداران رضوی موسوم به آیین «تا قدمگاه خورشید»همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان استان خوزستان برگزار می‌شود.

این آئین هرسال طبق یک سنت دیرینه، بیش از دو قرن است که با حضور ده ها هزار نفر از مردم شهرهای بهبهان و منصوریه و دیگر مناطق جنوب کشور در یک اقدام هماهنگ در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) انجام می شود بطوری که مسیر بیش از 10 کیلومتری تا مسجد و قدمگاه متبرک آن حضرت را در این شهرستان با پای پیاده طی می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

این مراسم رأس ساعت 9 صبح روز شهادت از مساجد و امام‌زادگان این شهرستان شروع می‌شود و مردم ضمن عزاداری سالروز شهادت امام هشتم شیعیان، به سمت مسجد تاریخی آن حضرت حرکت و نماز ظهر و عصر را در طول مسیر به صورت دسته جمعی اقامه می‌کنند و مواکب خودجوش مردمی نیز در طول مسیر استقرار دارد.

حضرت رضا(ع) در جریان هجرت تمدن ساز خویش از مدینه به خراسان، از شهرهای مختلف کشورمان از جمله شلمچه، آبادان، اهواز، رامهرمز، بهبهان، اقلید، ابرکوه، یزد، نیشابور، طوس و سرخس عبور و این سرزمین را برای همیشه به قدوم مقدس خویش متبرک ساخته اند و مردم این مناطق نیز در مناسبت های مختلف یاد و نام آن امام رئوف(ع) را گرامی می دارند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار