تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۸۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عدم استقبال مردم از "شیرین شهر" و شهر رامین؛
افزایش اندک جمعیت ۲ شهر جدید خوزستان در سال گذشته
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته فقط ۳۴ نفر به جمعیت شیرین شهر و ۱۷۳ نفر به جمعیت شهر جدید رامین اضافه‌شده که با این حساب و با توجه به وسعت این دو شهر همچنان بیش از ۹۹ درصد ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای آن‌ها خالی است.
  یکی از راه‌های توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور که با اهداف استراتژیک و به سبب محدودیت‌های موجود در بحث منابع آب، خاک و انرژی در دهه 80 صورت گرفت بحث احداث شهرهای جدید بود.

این شهرهای جدید چند هدف را دنبال می‌کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ساخت مسکن برای کارکنان سازمان‌ها، تعادل در بازار مسکن و همچنین اجرای کیفی برنامه‌های توسعه مسکن اشاره کر که البته پس از روی کار آمدن دولت نهم و مطرح‌شدن بحث مسکن مهر در سال 86 برخی از این شهرهای جدید مانند شیرین شهر و رامین برای رونق گرفتن و جذب جمعیت وارد آن شدند.

براساس گزارشی که شرکت عمران شهرهای جدید منتشر کرده در سال‌های 96 تا 97 حدود 80 هزار و 84 نفر به جمعیت شهرهای جدید اضافه و 24 میلیارد و 645 میلیون ریال از محل تمامی منابع داخلی و غیر داخلی جذب و صرف توسعه این شهرها و امور جاری آن‌ها شده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که از 21 شهر جدید برخی از شهرها هستند که در جذب جمعیت بسیار ناموفق عمل کرده‌اند و به گفته مقامات مسئول شرکت عمران شهرهای جدید، نبود زیرساخت‌های لازم و عدم امکانات سبب شده تا شهرهای جدید در جذب جمعیت چندان موفق عمل نکنند.

اسکان 100 هزارنفری در شیرین شهر؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشد

شهر جدید شیرین شهر در سال 1383 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. این شهر در 23 کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق رودخانه کارون قرار دارد. همچنین 132 هزار هکتار از زمین‌های سبز نیشکر نیز در مجاورت آن واقع‌شده است.

شیرین شهر برای اسکان 100 هزار نفر مطالعه و برنامه‌ریزی‌شده که 4 هزار واحد آن برای مسکن مهر است و به گفته مدیران آن‌همه سرانه‌ها، ایده‌ها و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت، آموزش، درمان، ورزش، فضای سبز، آموزش عالی، قطار شهری، مکان‌های تفریحی و توریستی، رفاهی، فرهنگی، تجاری و... برابر با استانداردهای شهرسازی برای این شهر جدید در نظر گرفته‌شده است.

اما مردم شهرهای اهواز و کوت عبدالله پس از گذشت 15 سال از تولد شیرین شهر استقبال چندانی از آن نداشتند به‌گونه‌ای که شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده جمعیت این شهر در سال 97 از حدود 395 نفر به 429 نفر رسیده که تنها افزایش 34 نفری را نشان می‌دهند. براساس آمار اعلام‌شده درحال حاضر باید چیزی حدود 0.5 درصد ظرفیت شیرین شهر دارای سکنه باشد.

البته این در حالی است که با پیگیری‌های تسنیم، روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر جمعیت موجود در این شهر را 2 هزار و 100 نفر اعلام کرده که از این تعداد حدود 10 خانوار مسکن مهر و 400 خانوار بنیاد تعاون ناجا هستند.

عدد اعلام‌شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید و روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر بیش از 1600 نفر اختلاف را نشان می‌دهد که با احتساب 4 نفر برای هر خانواده به اختلافی معادل 400 خانوار می‌رسیم.

روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر همچنین از آمار اعلام‌شده توسط شرکت عمران شهرهای جدید ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سکونت 500 نفر در شهر رامین پس از 15 سال

شهر جدید رامین نیز از طرح‌های جدیدی بود که به‌منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت منطقه‌ای شهر اهواز در محدوده مکانی حدود هفت هزار هکتار و با محدوده استحفاظی 2400 هکتار و طرح جامع 600 هکتار، برای 63 هزار نفر مکان‌یابی شد و در سال 83 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

از ابتدای مکان‌یابی، آینده نسبتاً خوبی برای رامین با توجه به اظهارات مسئولین تصور می‌شد اما در این میان این شهر دچار مشکلاتی شده که گریبان متقاضیان مسکن مهر را گرفته است.

هفتم اسفند سال 92 بود که محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از شهر جدید رامین در جمع خبرنگاران گفته بود: ساخت این شهر با برنامه‌ریزی احداث بیش از 4 هزار واحد مسکونی آغاز به کارکرد و هم‌اکنون روند اجرای طرح خوب و پیشرفت فیزیکی بیشتر واحدها به صد درصد رسیده است.

همچنین نریمان بابیان این‌که آینده شهر رامین روشن است، اظهار کرده بود در آینده‌ای نزدیک شهر جدید رامین گوی سبقت را از دیگر شهرها می‌گیرد! اما وعده‌ها عملی نشد.

این در حالی است که جمعیت شهر جدید رامین در سال 97 با اضافه شدن 173 نفر از 48 نفر به 221 نفر افزایش‌یافته و مشخص نیست تکلیف آن 4 هزار واحد مسکونی که در پایان سال 92 کار احداث آن‌ها تقریباً به پایان رسیده بود چه شد. با تحلیل آمار اعلام‌شده می‌توان دریافت که درحال حاضر فقط 0.35 درصد ظرفیت شهر رامین دارای سکنه بوده و مابقی آن همچنان خالی است.

سامان اسدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامین درباره جمعیت ساکن در این شهر  گفت: شهر جدید رامین از اواخر سال 97 و ابتدای سال 98 جمعیت پذیر شده و پیش از آن زیرساخت مناسب برای پذیرش جمعیت وجود نداشت.

اسدی جمعیت فعلی شهر رامین را حدوداً 500 نفر اعلام کرد و گفت: اعدادی که توسط شرکت عمران شهرهای جدید اعلام‌شده مربوط به سال 97 است و اکنون جمعیت شهر جدید رامین رشد مناسبی دارد.

به گزارش تسنیم، مردم کلان‌شهر اهواز با جمعیتی بیش از 1 میلیون و 600 هزار نفر رغبت اندکی به سکونت در شهرهای جدید شیرین شهر و رامین دارند چراکه در وهله نخست این دوشهر فاصله بسیاری با اهواز داشته و میان این شهرها با اهواز یک شهرستان وجود دارد! از سویی دیگر امکانات زندگی در آن‌ها نسبت به بسیاری از شهرستان‌های مجاور خود نیز کمتر است.

به نظر می‌رسد ضعف در جانمایی این دو شهر جدید به‌ویژه شیرین شهر علاوه براینکه سبب هدر رفت منابع مالی بسیاری شده، فرصت خانه‌دار شدن مردم اهواز در طرح مسکن مهر را نیز از بین برده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار