تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۸۹۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باران اهواز را غرق کرد
 همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد باران چندساعته‌ای که در اهواز بارید، باعث آب‌گرفتگی گسترده در این شهر شد و عبور و مرور را برای مردم سخت کرد.

این قصه تکراری اهواز است که با اندکی بارانی، مردم باید شاهد غرق شدن شهر در فاضلاب، آب‌گرفتگی‌های گسترده معابر، هجوم بیماران به بیمارستان‌ها به دلیل تنگی نفس و قطع برق باشند.

عصر روز گذشته باران در اهواز بارید و این شهر را به استخر فاضلاب تبدیل کرد و متولیان امر هم فقط مشکلات را گردن آن سازمان و آن اداره انداختند. مسئولان هم چکمه پوشیدند و درحالی‌که لنز دوربین‌های روابط عمومی‌هایشان به سمت آنها نشانه رفته بود، خود را به آب زدند. این قصه تکراری هرساله اهواز است که هنگام بارش رحمت الهی برای مردم به نمایش درمی‌آید.

باران ۵۹ میلی‌متری در اهواز

در همین زمینه مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص شرایط جوی اهواز گفت: در ساعت دو بامداد امروز میزان رطوبت در اهواز به ۹۴ درصد رسید.

محمد سبزه زاری افزود: همچنین میزان دمای اهواز در این مدت هم به ۲۰ درجه رسید.

وی در خصوص میزان بارش باران نیز گفت: در شامگاه دوشنبه میزان بارش در ایستگاه فرودگاه اهواز  ۵۹ و یک میلی‌متر ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در خصوص طوفان‌های تندری که شامگاه دوشنبه اهواز را در بر گرفت و باعث باران شدید شد نیز گفت: این طوفان موجب شد که در مدت نیم ساعت بیش از ۳۷ میلی‌متر باران در اهواز ببارد.

سبزه زاری ادامه داد: از چند روز گذشته هشدارهای لازم برای بارش و باران در استان صادر و از طریق فضای مجازی و شبکه‌های مختلف این اخطاریه‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

هشدارهای لازم داده شده بود

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان که هم‌زمان معاون منابع انسانی استانداری خوزستان نیز هست، اظهار کرد: از شهریورماه امسال تمامی هشدارهای لازم به دستگاه‌های اجرایی  استان در خصوص وقوع سیل و بارش‌های شدید در استان صادر و از چند روز گذشته نیز اخطاریه‌های متعددی در خصوص بارش و آب‌گرفتگی معابر صادر شده بود.

کیامرث حاجی‌زاده افزود: زیرساخت شهر اهواز مشکل دارد و سیستم دفع فاضلاب در این شهر وجود ندارد و نیاز است کار بسیار جدی در این خصوص انجام شود.

شبکه دفع فاضلاب وجود ندارد

این در حالی است که شهردار اهواز در خصوص شرایط اهواز در باران گفت: کانال‌های آب‌های سطحی اهواز پاسخگوی بارش‌های بالای ۱۵ میلی‌متری نیست و شبکه دفع فاضلاب وجود ندارد.

موسی شاعری افزود: با وقوع بارش‌ها در اهواز تمامی نیروها مشغول به خدمت‌رسانی شدند و با همکاری مشترک با شرکت آبفای اهواز در حال جمع‌آوری آب‌های سطحی و رفع مشکل در سطح شهر هستیم.

وی ادامه داد: با وقوع بارش باران ناوگان تاکسیرانی که بخش خصوصی هستند برخی از آنها به علت بارندگی کار نمی‌کنند اما ناوگان اتوبوس‌رانی با تمام توان وارد عمل شد اما اهواز با کمبود اتوبوس روبروست و ما نیاز به ۸۰۰ تا یک هزار اتوبوس داریم.

خسارت ۷.۵ میلیارد تومانی به برق اهواز

از سوی دیگر توفان و بارندگی شدید دیشب، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیوت تومان به تاسیسات برق اهواز خسارت زد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز گفت: عمده خسارتهایی که به شبکه برق خسارت ۷.۵ میلیارد تومانی طوفان به برق اهوازکلانشهر اهواز وارد شده ناشی از برخورد اشیاء خارجی به شبکه توزیع برق بوده است.

علیرضا شکرخدایی افزود: این توفان موجب شکسته شدن شاخه برخی درختان و در مواردی سقوط درخت، سقوط بیلبوردهای تبلیغاتی، خسارت به تاسیسات برق در نقاط مختلف این کلانشهر شد.

وی هرس نشدن درختان در اهواز را از مهمترین عوامل خسارت به شبکه برق عنوان و تصریح کرد: شرکت توزیع برق اهواز تاکنون ۱۵ هزار درخت را هرس کرده در حالی که این وظیفه شرکت نبوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز گفت:  این شرکت چهار هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۶ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف دارد که ۱۴ هزار ترانس برق در طول این شبکه کار برق رسانی و توزیع برق را انجام می دهند.

به گفته شکرخدایی در حال حاضر تنها ترانس برق مشکل دارد که در حال تعویض آنها هستیم.

شرکت توزیع برق اهواز شامل شهرستانهای اهواز، کارون و باوی است و ۶۰۰ هزار مشترک برق دارد.

تداوم عارضه تنگی نفس

مشکلات تنفسی مردم هنگام بارش باران‌های پائیزی در اهواز نیز به معضلی جدی و تکراری تبدیل شده است و این باز نیز بعد از باران، بیمارستان‌های اهواز با هجوم بیمارانی مواجه شده که نفس آنها بعد از باران تنگ شده است و به سختی تنفس می‌کنند.

گفته می‌شود در ۴۸ ساعت گذشته بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر تنها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز که شامل چند شهرستان است، به علت عارضه تنگی نفس مراجعه کرده‌اند و باعث ازدحام فراوان در بیمارستان‌های اهواز شده است.

مسئولان استان خوزستان که در چند سال اخیر ثابت کرده‌اند هیچ راهکاری برای حل بحران و مشکلات و معضلات ندارند، این بار هم به‌رغم جلسات مکرر و فراوان از مهار این پدیده عاجز ماندند و در نهایت به طور قاطع هیچ‌کدام از آنها مشخص نکردند که علت تنگی نفس مردم اهواز هنگام بارش باران پائیزی وجود درختی به نام کونوکارپوس است یا فلرهای نفتی که خوزستان را در آغوش گرفته‌اند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار