تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۸۹۹۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سد گتوندعلیا آمادگی مهار سیلاب‎ها را دارد
 مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: سد گتوند علیا با توجه به حجم بالای مخزن توانایی مهار سیلاب‎های بالادست را دارد و جای نگرانی در این خصوص نیست.

 اسماعیل ابتکار  با بیان اینکه فضای کافی برای ذخیره سازی آب وجود دارد، اظهار داشت: تراز سد گتوند علیا ۲۱۳ متر و در حال حاضر حجم آب پشت سد، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: تراز نرمال سد بالاتر از ۲۳۰ متر و حجم مخزن در این تراز، چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب فضا وجود دارد.
مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: تراز تاج سد ۲۴۶ متر از سطح دریای آزاد بوده که حجم متناظر این تراز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به سیلابهای سال ۹۴، ۹۵ و فروردین ماه امسال اظهار داشت: سد گتوند سیلاب های مخرب سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۸ را به خوبی مدیریت کرد.
مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا افزود: حداکثر دبی لحظه ای ورودی به این سد مربوط به سیلاب فرودین ماه سال ۹۴، ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه بود که در میان حوضه این سد به وقوع پیوست.
وی گفت: حجم این سیلاب نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب معادل یک و نیم برابر مخزن سد کرج بود که سد گتوند به خوبی آن را مهار کرد به گونه ای که پایین دست سد متوجه این سیلاب عظیم نشد.

ابتکار افزود: امسال نیز با وجود بارشهای فراوان و سیلابی شدن رودخانه های استان خوزستان، سد گتوند به خوبی سیلاب های مخرب میان حوضه خود را مهار کرد و با وجود پرشدن سدهای بالادست خود و همچنین پرشدن سد دز، توانست با مدیریت و بهره برداری مطلوب، سیلاب های مخرب با دبی لحظه ای پنج هزار و ۳۰۰مترمکعب بر ثانیه را مهار و ذخیره سازی کند و سهم موثری در این خصوص داشته باشد.
وی اظهار داشت: حجم مخزن این سد قبل از شروع بارندگی های پارسال، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود که پس از بارش و سیلابی شدن استان به حجم چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید. 
مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا افزود: آب های ذخیره شده در سیلاب ها که درصورت نبود سد در خلیج فارس تخلیه می شدند بر اساس نیاز پایین دست که اغلب کشاورزی است در طول سال پس از تولید برق از سد گتوند رها شدند.
به گزارش ایرنا، سد گتوند علیا یکی از بزرگترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است.
این سد، آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون، در ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون و در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد.
ارتفاع این سد سنگریزه ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می شود.
تامین بخشی از برق مورد نیاز ایران(چهارهزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت در سال)، کنترل سیلاب های فصلی کارون و تنظیم آب کشاورزی پایین دست از جمله اهداف احداث سد گتوند علیا است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
0
کلیه ام درد گرفت از این حرف
:
:
:
آخرین اخبار