تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۹۰۰۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ویژگی بارز شعر قیصر، دردمندی است
 یک شاعر گفت: دردمندی ویژگی بارز شعر قیصر امین‌پور شاعر معاصر ایران است.

مهدی جهاندار روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری آیین سالروز درگذشت امین پور در گتوند با اشاره به ویژگی‌های شعر قیصر اظهار داشت: دردمندی ویژگی بارز شعر این شاعر بوده  عنصری که گویا حلقه مفقوده شعر معاصر است و به موضوعاتی که مبتلابه انسان معاصر است توجه زیادی دارد.
وی افزود: قیصر به اتفاقات دنیای معاصر، پدیده و شخصیت‌های انقلاب، مسایل مربوط به جهان انسانی مثل فلسطین، جنگ و شهادت و پرداختن حماسی به این موضوع، شعرآیینی، اهل بیت(ع)، مساله ظهور و حادثه عاشورا در شعرهای خود توجه دارد و به این موضوعات به خوبی پرداخته است.
این شاعر در ادامه گفت: این چهره ادبی ایران، به شعرهای اجتماعی توجه زیادی داشته است و در حقیقت یکی از بهترین گونه‌های شعر اجتماعی را سروده است.
جهاندار با بیان اینکه قیصر امین پور یک شخصیت متعالی بود، گفت: قیصر قالب‌های مختلفی در شعر تجربه کرده و نوآوری‌های وی قابل اشاره است به گونه ای که رهبر معظم انقلاب هم بعد از فوت این شاعر گفتند او و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه‌ شعر بودند.


بیان قیصر خلاصه همه خوبی‌های شعر فارسی است
این شاعر به سروده قیصر امین پور با عنوان "لبخند تو خلاصه خوبی هاست" اشاره کرد و افزود: شعر قیصر خلاصه همه خوبی‌های شعر فارسی است،وی از اندیشه پرمحتوا، خلاقیت، عاطفه، تکنیک، تخیل، شعر کهن و نوآوری‌های بجایی که در شعر امروز بوده به خوبی استفاده می‌کند  و اشعارش در عین پرمحتوا بودن خیلی ساده هستند.
جهاندار در پایان گفت: شعر و شخصیت قیصر جای کار زیاد دارد و نوشته‌ها و اشعار این شاعر هر چه بیشتر کار  شود آموزندگی‌های بیشتری می تواند داشته باشد.
به گزارش ایرنا، قیصر امین‌ پور شاعر غزلسرای ایران دوم اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند به دنیا آمد و پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال ۱۳۷۸، بامداد سه شنبه هشتم آبان سال ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.
وی نویسنده، شاعر، مدرس دانشگاه و از شخصیت‌های برجسته ادبیات در دوران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و امروز آرامگاه این شاعر فرهیخته با طراحی شگفت انگیز و جالب به عنوان یکی از مناطق فرهنگی و گردشگری خوزستان توجه هر بیننده ‌ای را به خود جلب می‌کند.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (۱۳۶۳)، آینه های ناگهان (۱۳۷۲)، گل ها همه آفتابگردانند (۱۳۸۰) و دستور زبان عشق (۱۳۸۶) از مجموعه‌های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (۱۳۶۵)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (۱۳۸۳) و شعر و کودکی (۱۳۸۶) از دیگر آثار این شاعر نام آشناست.
قیصر امین پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار