تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۰۲۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲۰ ایستگاه آبسنجی خوزستان تا سال آینده آنلاین می‌شوند
رئیس دفتر آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان گفت: بیش از ۱۲۰ ایستگاه سنجش آب و هواشناسی در خوزستان تا سال آینده به ایستگاه‌های آنلاین (برخط) تبدیل می‌شوند.

ستار نوری‌راد شامگاه شنبه در نشست خبری در نمایشگاه الکامپ، تعداد ایستگاه‌های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان را ۳۰۷ ایستگاه عنوان کرد که از این تعداد در حال حاضر ۱۸۰ ایستگاه به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و مابقی نیز تا سال آینده به آنلاین (ارسال خودکار داده‌ها) تبدیل می‌شوند.

وی اظهار داشت:  ایستگاه‌های آب و هواشناسی خوزستان در پنج حوضه آبریز در هشت استان کشور فعال بوده و مسئولیت بهره برداری و جمع آوری داده را بر عهده دارند، این ایستگاه‌ها با مراکز سازمان هواشناسی متفاوت است و برای سنجش میزان بارش باران و برف، میزان تبخیر آب، تراز، دبی و هدایت الکتریکی (EC) بکار می‌روند.

به گفته وی در حدود ۶۵ درصد ایستگاه‌های آب و هواشناسی در خوزستان و مابقی در خارج از استان نصب و فعال شده‌اند.

نوری‌راد همچنین گفت: در سیلاب اخیر ۲۳ ایستگاه آبسنجی در بالادست حوزه رودخانه‌های دز و کرخه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی افزود: با وجود عدم اختصاص بودجه خسارت سیلاب، اما این ایستگاه‌ها تعمیر و وارد مدار شده تا در سیل احتمالی آینده با اشکال مواجه نشویم.

نوری‌راد با اشاره به نقش مهم ایستگاه‌های آب و هواشناسی در مدیریت خشکسالی در سال‌های گذشته در خوزستان، گفت: یکی از دستاوردهای این ایستگاه‌ها مدیریت سیل اخیر و رصد لحظه‌ای شرایط منابع آبی و سدهای استان بوده است، به طوری که سیلاب بهمن ماه ۹۷ در رودخانه دز و فروردین ۹۸ در رودخانه کرخه با استفاده از داده‌های این ایستگاه‌ها مدیریت شده و به دستگاه‌های مرتبط نیز اطلاع رسانی به موقع صورت گرفت، همین مساله باعث شد که مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق به عنوان الگوی کشوری مطرح شود.

وی در ادامه درباره امکان استفاده از ایستگاه‌های آب و هواشناسی این سازمان برای اطلاع رسانی به شهروندان و رسانه‌ها در زمان بحران، گفت: این مرکز مسئولیت اطلاع رسانی عمومی ندارد و اطلاعات مربوط به زمان بحران در اختیار شورای مدیریت بحران استانداری خوزستان قرار می‌گیرد که این شورا بنا به صلاحدید می‌تواند آنها را به اطلاع عموم برساند.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان در نیم قرن اخیر بوده، در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند و به گفته وزیر کشور بر زندگی ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تاثیر گذاشت.

شورای بحران خوزستان، از مرداد امسال هشدار سیل را برای سال آبی جاری صادر کرده تا ضمن آمادگی رویارویی با سیلاب احتمالی، خسارت های سیل بهار ۹۸ تکرار نشود. این در حالیست که هواشناسی خوزستان بارش‌های نرمال و کمی بیش از نرمال را برای ۲ ماه نخست پاییز پیش‌بینی کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار