تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۹۰۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبات قیمت در بازار کالای خانگی اهواز
نخستین ماه‌های سال 97 بود که وابستگی شدید بازار کالای خانگی به نرخ ارز کار دست مردم داد و در نهایت سایه شوم نوسان قیمت دلار بر سر بازار کالاهای خانگی نشست،حال با توجه به ثبات قیمت دلار در ماه‌های اخیر، به سراغ بازار لوازم خانگی اهواز رفتیم تا جویای حال این بازارِ تب‌دار شویم.
 نخستین‌ ماه‌های سال 97 بود که وابستگی شدید بازار کالای خانگی به نرخ ارز کار دست مردم داد و در نهایت سایه شوم نوسان قیمت دلار بر سر بازار کالاهای خانگی نشست.

هرچند ارز از اوایل دی تا بهمن کاهش پیدا کرد اما ویترین‌های خاک خورده و قیمت‌های نجومی خبر از رکود بازاری میداد که روزگاری پرجنب‌وجوش‌ترین نقطه‌ی شهرها بود؛ استمرار این قصه‌ی ناگهانی، تا به جایی رسید که طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه لوازم خانگی در شهریور ماه سال جاری 7/71 درصد اعلام شد و تعمیر وسایلِ آسیب‌دیده خانه نسبت به خرید هم‌نوع جدیدشان در ارجحیتِ جیب‌هایی با مشکلات اقتصادی قرار گرفت.

حال با توجه به ثبات قیمت دلار در ماه‌های اخیر در ربیع‌الاول به سراغ بازار لوازم خانگی اهواز رفتیم تا جویای حال این بازارِ تب‌دار شویم.

 ثبات قیمت ما را به بازار کشاند

یکی از شهروندان اهوازی که چند هفته‌ای تا مراسم ازدواجش باقی مانده است به خبرنگار فارس گفت: قیمت‌ها همچنان بالا است و با میزان درآمدِ یک کارگر روزمزد همخوانی ندارد اما ثبات قیمت ماه‌های اخیر ما را به بازار کشاند، از اواخر سال 97 در انتظار ثبات قیمت بودیم تا لوازم مورد نیاز برای شروع یک زندگی حداقلی را تهیه کنیم اما نوسان قیمت تا به امروز ما را عقب نگه داشته بود.

کاظم عبیات افزود: خیلی از فروشنده‌ها با توجه به اینکه قیمت‌ها هر روز تغییر میکردند حاضر به فروش نسیه نمی‌شدند چون کولری را که امروز به قیمت 10 میلیون میتوانستم تهیه کنم فردا با نوسان ارز میتوانستند 13میلیون بفروشند، البته کالاهای چینی و بدون گارانتی وجود دارد که به ریسک آن نمی‌ارزد چرا که اگر شانس با تو یار نباشد ممکن است در همان روزهای اول از کار بیفتد و دستت به جایی بند نباشد.

سرگردانی در بازار کالای خانگی

خانم کوتی که گوشه مغازه در حال ورانداز کردن آب‌میوه‌گیری‌ها بود با حالت تاسف سرش را تکان داد و گفت: همه زندگی ما وابسته به این دلار شده است، بالا بیاید همه چیز گران می‌شود اما نمیدانم چرا وقتی پایین می‌آید هیچ چیز ارزان نمی‌شود!

وی ادامه داد: نمیدانم نظارت بر این آشفته بازار بر عهده کیست اما ای کاش مانند تاکسی‌ها که تاکسیرانی کرایه‌ها را روی شیشه خودرو برچسب زده است در مغازه‌های لوازم خانگی تابلو یا برگه‌ای بود که نشان از یک قیمت مقطوع در همه جای اهواز بدهد و در میان نوسان قیمت‌ها سرگردان نباشیم.

فروش، رونق پیدا کرده است

یک فروشنده لوازم خانگی از پرترددترین مناطق اهواز در رابطه با وضعیت بازار و ثبات قیمت‌ها به خبرنگار فارس گفت: وضعیت اقتصادی مردم به گونه‌ای است که قدرت خرید آن‌ها محدود شده  و در خرید تعلل میکنند به همین دلیل بازار دچار رکود میشود، شاید در ماه‌های گذشته مردم برای تهیه لوازم خانگی به شهرهای دیگر میرفتند اما با توجه به اینکه قیمت‌ها در شهرهای مختلف نسبت به اینجا تفاوتی ندارد به خرید از اهواز راضی شده‌اند.

خلف مغنیمی افزود: با شروع سال 98 وضعیت مقداری تغییر کرد و قیمت‌ها تا حدودی ثبات پیدا کرده است که باعث شده تا مردم بیشتر به خرید روی بیاورند و در حال حاضر با توجه به پشت سر گذاشتن ماه‌های محرم و صفر، فروش رونق پیدا کرده است.

کاهش 30درصدی قیمت‌ها

این فروشنده لوازم خانگی در تشریح کیفیت کاهش قیمت‌ها گفت: گرانی‌ها از یک سال پیش شروع شد اما در حال حاضر نزدیک به 8 ماه است که در قیمت بعضی کالاها شاهد کاهش 30 درصدی نیز هستیم و برای نمونه تلویزیونی که قیمت آن 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده است در حال حاضر به 2 میلیون و 300 الی 400 هزار تومان فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: مردم نیز هنگام ورود به مغازه بیشتر سراغ کالاهای ایرانی می‌روند و البته دلایل خوبی برای این کار دارند چرا که امروزه کیفیت جنس ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا کرده و همچنین دارای برگه گارانتی است که خود نکته مثبتی در انتخاب مشتری است و در صورتی که قطعه‌ای از کالای خانگی آن‌ها خراب شده یا نیاز به تعمیر داشته باشد به راحتی می‌توانند با مراجعه به نمایندگی این مشکل را رفع کند.

نسیه می‌دهیم

این فروشنده لوازم خانگی گفت: بین کالای ایرانی و خارجی اختلاف قیمت وجود دارد اما مردم با مشاهده یکسان بودن کیفیت هر دو نوع کالا به نوع ایرانی بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند؛ در ابتدای بالا رفتن ارز تقریبا از نسیه دادن دست کشیده بودیم اما در حال حاضر و با توجه به ثبات و کاهش قیمت‌ها نسیه را نیز در برنامه کاری خود قرار دادیم چرا که با ثابت شدن قیمت‌ها ضرری متحمل نمی‌شویم.

اهمیت کاهش وابستگی به ارز خارجی

سید مرتضی افقه، اقتصاددان خوزستانی نیز در رابطه با دلایل نوسان قیمت بازار کالای خانگی اظهار کرد: قطعا نوسان مجدد قیمت دلار بر بازار کالای خانگی موثر خواهد بود اما این تاثیر بستگی به منشا وارداتی کالا خواهد داشت که  شامل دو حالت کالای وارداتی خارجی و کالای داخلی اما ساخته شده از قطعات یا مواد اولیه خارجی می‌باشد.

وی افزود: در هر دو صورت با نوسان ارز، قیمت این کالاها نیز متاثر از آن تغییرات، دچار مشکل خواهد شد اما هر اندازه کالاهای داخلی وابستگی کمتری به ارز خارجی داشته باشند و در ساخت آن‌ها از مواد اولیه یا سرمایه‌ای خارجی کمتری استفاده شود کوچک‌ترین نتیجه آن این خواهد بود که قیمت‌ها با سرعت از این نوسانات متاثر نخواهند شد.

تقویت صندوق توسعه ملی

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در تشریح راه‌حل علمی مقابله با تاثیرات بازار ارز و تورم عنوان کرد: راه‌حل این معضل همان نکته‌های ابتدای انقلاب است که قرار بود وابستگی خود را به ارزهای وارداتی کم کنیم.

وی افزود: راه‌حل کوتاه مدت علمی و اقتصادی برای این مساله وجود ندارد اما دولت می‌تواند با کنترل‌ها و اجرای سیاست‌هایی از جمله صندوق توسعه ملی این نوسانات را کنترل کند؛ این موارد اقداماتی بود که از گذشته شروع شده اما تحریم‌ها فراتر از ذخایر ارزی بوده و کنترل را نسبتا دشوار کرده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار