تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۹۰۳۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای اولین بار محقق شد؛
ايمن سازي و تعمير تاج چاه اهواز-269 با استفاده از پكر
 براي اولین بار در شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، ايمن سازي و تعمير تاج يك حلقه چاه نفتي با استفاده از پكر/پلاگ قابل بازيافت ساخت داخل انجام شد.

مديرامور فنی شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با بيان اين خبر گفت: با اين اقدام ابتكاري، از تعمير چاه با دكل و هرزروي سيال درون سازند و نهايتاً از تحميل زمان و هزينه هاي اضافي به شركت جلوگيري به عمل آمد.

مهندس صادق فتح الهی افزود: در این عملیات علاوه بر صرفه جویی حدود 10 میلیارد تومان در هزینه تعمیر چاه، زمان تعمیر و راه اندازی چاه از حدود 6 ماه به 10 روز کاهش یافت.

وي درباره این عملیات توضیح داد: چاه اهواز-269 به دليل نشت داخلي شيرآلات سرچاهي در برنامه تعمير قرار گرفت كه كارشناسان اين مدیریت با هدف كاهش زمان و هزينه هاي تعمير چاه با دكل، استفاده از تجهيزات و قطعات جديد براي نصب بر روي تاج چاه را در دستور كار قرار دادند.

مهندس فتح الهی گفت: پس از ساخت و تامين تجهيزات، قطعات و اتصالات تكميلي مورد نياز، با انجام تغييرات و اصلاحاتي در توپك قابل بازيافت موجود که از سوی دانشگاه صنعتي شريف ساخته شد و همچنین متعلقات (BHA) مربوطه، براي نخستين بار در مناطق نفت خيز جنوب توپك قابل بازيافت به عنوان توپك/پلاگ موقت جهت ايمن سازي و تعمير تاج چاه با موفقيت مورد استفاده واقع شد و مجدداً چاه با دبي 1400 بشكه در روز در مدار توليد قرار گرفت.

مديرامور فنی شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب بیان کرد: طراحي و ساخت ابزار درون چاهي توپك قابل نصب/برداشت با همكاري و نظارت مستمر كارشناسان اداره مهندسي بهره برداري ستاد برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتي شريف و تحت عنوان طرح پژوهشي "طراحي و ساخت ابزار درون چاهي توپك قابل نصب/برداشت" اداره ساخت كالا انجام و اجرا شده است.

وی يادآور شد: ابزارهاي درون چاهي توپك قابل نصب/برداشت ساخت داخل تاكنون با نظارت كارشناسان اداره مهندسي بهره برداري ستاد و ناحيه در 6 عمليات اسيدكاري انتخابي در چاه هاي ميادين اهواز، مارون و آغاجاري با موفقيت استفاده و موجب افزايش دبي 3 هزار بشكه در روز گرديده و براي اولين بار به عنوان پكر /پلاگ در چاه اهواز269 مورد استفاده قرار گرفته است.

مهندس فتح الهی با بيان اينكه از اين روش مي توان براي تعمير تاج چاه و شيرآلات چاه هاي مشابه نيز استفاده كرد از تلاش كارشناسان ذيربط در اداره هاي مهندسي بهره برداري ستاد و مديريت تعمير، تكميل و خدمات فني چاه هاي مناطق نفت خيز جنوب و مهندسي بهره برداري شركت بهره برداري نفت و گاز كارون تقدير و تشكر كرد
:
:
:
آخرین اخبار