تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روحانی در افتتاحیه کارخانه نوآوری آزادی:
«گام چهارم» را از فردا برمی‌داریم/گازدهی در فردو آغاز می‌شود
رئیس‌جمهور با اعلام اینکه از فردا گام چهارم کاهش تعهدات برجام را بر می داریم، گفت: از فردا گازدهی را در فردو آغاز می کنیم.
 حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز( سه شنبه) در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی اظهار داشت: معمولا کارخانه هایی که ما افتتاح می کنیم یا کارخانه فولاد و مس است یا کارخانه پتروشیمی و نساجی و از این قبیل است. ما امروز وارد یک فاز نو و جدید شده ایم. این کارخانه با تمام کارخانه هایی که قبلا افتتاح می کردیم کاملا متفاوت است و کارخانه، کارخانه نوآوری است و این خیلی مهم است زیرا کارخانه نو آوری های قبلی را اجرا می کند. یعنی گام های گذشته و نتایج فعالیت های گذشته را به مرحله عمل در می آورد. اینجا جایی است که ایده های نو را مطرح می کند و کار و فعالیت می کند. 

وی با بیان اینکه خوبی اش این است که اینجا، نوآفرین ما و شرکت استارت آپ هستند و در کنار آن نیز گروهی هستند که به عنوان شتاب دهنده یاری اش می دهند، عنوان کرد: این دو با هم کار را برای اینکه در پیچ و خم های اداری نماند یا کمتر بمانند کار را پیش می برند. این یک تحول بسیار بزرگ است. البته این تحول بزرگ به زیرساخت، فرهنگ و همکاری نیاز دارد. همان هم آوایی که ما دیدیم اول هم فکری و بعد هم آوایی و بعد همکاری می خواهد. این سه باید در کنار هم قرار بگیرند تا ما را به نتیجه برسانند. 

رئیس جمهور افزود: نکته جدیدی که یکی از دوستان در جلسه قبلی بیان کرد و برای من مهم بود این بود که ما معمولا در صنعت، فناوری و حتی علوم جدید معمولا دنباله رو هستیم. معمولا کشورهای پیشرفته گامی برداشته یا عملی انجام دادند و ما می خواهیم مشابه آن ها کاری را انجام دهیم و از آنها پیروی کنیم. در صنعت و فناوری های معمولی این چنین است اما اینجا ما می توانیم نوآوری ای داشته باشیم که دیگری انجام نداده باشد و ما اولین باشیم که این کار را انجام می دهیم. 

روحانی با تاکید بر اینکه البته قاعده اش این است کسی که رساله PHD می نویسد باید ایده اش نو باشد، گفت: اولین بار است که این نظریه مطرح می شود و او در این تحقیق اش آن را به اثبات می رساند. ممکن است کسی اثبات او را قبول نکند اما به. هر حال او ایده جدیدی را مطرح کرده است. ما دراین زمینه و برخی زمینه ها می توانیم پیشتاز باشیم. ما می توانیم اولین فردی باشیم که ایده را مطرح کردیم و آن را به محصول قابل ارزیابی در بازار برسانیم و محصول را به بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم که بسیار مهم است. 

رییس جمهور با بیان اینکه افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام های خوبی برداشته است، تصریح کرد: ممکن است این گام ها کامل نباشد یا کمتر از انتظار نسل جوان ما باشد اما در عین حال حرکت بزرگی است که انجام شده است. شما اگر پهنای باند نداشتید اصلا این کارها امکان پذیر نبود. همه چیزهایی که امروز مورد بازدید ما در یک سالن قرار گرفت به نحوی به پیشرفت آی سی تی و پهنای باند و دسترس بودن متکی بود. 

روحانی با بیان اینکه ما خیلی فشارها دیدیم تا بتوانیم این را در دسترس شما قرار دهیم و هنوز هم تحت فشار هستیم، تاکید کرد: بله،هر کار خوبی که ما انجام می دهیم ممکن است یک نقطه ضعفی هم داشته باشد. شما آزادراهی درست می کنید که شما را سریعتر به مقصد می رساند و به طور طبیعی سرعت شما بیشتر می شود. اگر در آن مسیر تصادف شود ماشین های بیشتری صدمه می بینند که در مقایسه با جادی عادی مشکلاتش بیشتر است. پس باید گفت آزاده چیز بدی است؟ 

وی افزود: ما باید مشکلات را کاهش دهیم اما کار عظیمی صورت گرفته است. اینکه امروز شاهد کارخانه نوآوری هستیم و همه کنار هم نشستند خیلی مهم است. اینکه یکدیگر را بشناسیم و از هم کمک بگیریم اهمیت دارد. اشتراک مسئله بسیار مهم است. همان که در اصلاح دینی به ما گفتند در کار نیک یکدیگر را کمک کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد:  مهندسی ساختمان اولین فضا را برای همکاری به وجود می آورد. اگر این مهندسی پارتیشن پارتیشن بود خودش به گونه دیگری  بود. در ژاپن سالن های بسیار بزرگ وجود دارد و با یک شیبی مدیریت در قسمت بالا می نشست و مدیر می توانست همه را ببیند. البته لازم نیست حتما با چشم دید. با کامپیوتر و مانیتور می توان شهر و کشور دیگر را دید. اما ساختمان می تواندبه ما کمک و یاری کند. 

وی ادامه داد: دوستان گله کردند که برخی کارخانه ها در سنت هستند و از شرایط نو بی بهره اند. سیستم جدیدی که قرار است به وجود بیاید در ابتدا باید برای شناخت فضا و محیط جدیدش فرهنگ سازی شود. ما هنوز به اینترنت اشیاء نرفته ایم. قدیم که در روستایی آب بود هر کسی از آن سهم داشت و به آن تسوج می گفتند که بر مبنای ساعت بود، اما اکنون شکل تغییر کرده و آبیاری های نوین آمده است که چه زمانی و چگونه آب بدهیم. 

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر وارد این مرحله شدیم که به تدریج گام ها را برداریم تحول جدیدی است،اظهار داشت: دنیای ما دنیای متفاوتی است و سبک زندگی تغییر کرده است. اوایل دهه ۷۰ که موبایل آمده بود فکر می کردند مسئولان رده بالا به جای بی سیم موبایل دست بگیرند و فکر نمی کردند موبایل به وسیله ای تبدیل شود که دنیا را تغییر دهد و دوست همراه از صبح تا آخر شب باشد. 

وی تاکید کرد: یک صاحب جدید و دوست و یار جدید می تواند کمک کند و ممکن است ما را منحرف کند. به هر حال متحول شده است. اولین کار دولت این زیربناها بوده است.

روحانی با اشاره به این موضوع که دنیای کنونی نسبت به گذشته متفاوت شده است، گفت: اولین کاری که دولت ما کرد، فراهم کردن شرایطی بود تا شرکت‌های دانش‌بنیان پا بگیرند. همچنین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شخصیتی را آوردیم که باور به این موضوع داشت.

وی با اشاره به تسلط سورنا ستاری به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: ستاری حوزه استارت‌آپی را می‌شناخت و در دولت با اعضای کابینه صحبت می‎کرد. برخی از وزرای ما در فضای خودشان هستند ولی ایشان دست از تلاش برنداشتند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: از همه انتظار یاری داریم تا این شرکت‌ها پا گرفته و کار را به پیش ببرند. اگر دستگاهی کُند عمل می‌کند، نباید ناامید شد.

روحانی با تاکید که باید همه وزرا و مسولان از مرکز استارتاپی بازدید کنند اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید به این حوزه ورود کرده و به شرکت‌ها کمک کنند. این تحول بزرگی برای آینده ماست. دنیای فناوری نوین یک بعدی و مربوط به یک بخش نبوده و دنیای وسیعی از حوزه دارو سازی، تجهیزات پزشکی تا محصولات کشاورزی را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی با آمدن فناوری‌های نوین مخالفت می‌کنند، ادامه داد: برخی در گذشته می‌گفتند که حتماً باید روحانیون بالای منبر بروند و برای مردم صحبت کنند و پشت تریبون رفتن را جرم می‌دانستند. امروز هم این اتفاق افتاده و برخی از افراد سنتی که به تفکرات قدیمی چسبیده‌اند، شرایط جدید را باور نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: زمانه همیشه شرایط خود را تحمیل می‌کند و مانند رودخانه‌ای است که شما را با خود می‌برد. برای موفقیت در دنیای متلاطم علمی امروز باید این جریان را هدایت کرد.

روحانی تصریح کرد: برای من بسیار افتخار آمیز است که جوانان، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ما این حرکت را آغاز کرده‌اند. باید فرهنگی ایجاد کنیم تا همه نهادها، شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود کنند تا یک نوآوری جدید ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر ۳۰۰ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده‌ است. 450 شرکت نوپا موجب ایجاد این میزان شغل شده و درآمد آن حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: اگر این درآمد را با بودجه  کشور مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که اگر این شرکت‌ها رشد کنند، تحول اقتصادی بزرگی رخ می‌دهد و قدرت و رفاه برای جامعه می‌آفریند.

روحانی با اشاره به شعر فردوسی که دانایان توانا هستند بیان کرد: سلطنت و قدرت برای علم است و این شرکت‌های دانش بنیان هستند که به ما قدرت می‌دهند. در تمامی صحنه‌ها از نظامی، اقتصادی و کشاورزی این علم است که به ما قدرت می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت علمی برای کسب قدرت بوده است، ادامه داد: در بسیاری از مواقع پیشرفت‌ها در حوزه علم برای کسب قدرت بیشتر یا افزایش آن است. بسیاری از علوم در بخش نظامی آغاز شدند تا قدرت را ایجاد، افزایش یا تثبیت کنند که این نشان دهنده اهمیت توجه به علم و تکنولوژی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه علم برای خود افراد مهم است، اظهار داشت: باید علمی را یاد بگیریم که سودش را کل جامعه ببرد. شرایط امروز که شرایط تحریم است، استفاده از شرکت های دانش‌بنیان خوب است و نه تنها سرمایه از کشور خارج نمی‌شود، بلکه ثروت می‌آفریند و برای مقاومت، حیثیت و عزت کشور مهم است.

روحانی ادامه داد: مقاومت در سایه علم، دانش، تلاش و مذاکره ایجاد می‌شود. مقاومت زمینه برای مذاکره م‌ ‌سازد و مذاکره زمینه را برای موفقیت‌ها و بهره برداری از مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی و ۳۱ سال مذاکره گفت: سال گذشته در عراق برای یکی از موارد اختلافی در مورد یکی از مسائل باقی مانده از جنگ در حوزه لایروبی اروندرود مذاکره کردیم. رزمندگان در جنگ ایستادگی کردند و حالا باید با مذاکره به نتایج مطلوب برای کشور رسید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نامه های هاشمی رفستجانی به صدام در نهایت منجر به آزادی اسرا شد، افزود: ما در ابتدا اصلا شک داشتیم که این نامه‌ها از طرف صدام است ولی کار کردیم و به مذاکره پرداختیم تا در نهایت به توافق رسیدیم. با توافق اسرای ما آزاد شدند، برخی بخش‌های کشور از عراق پس گرفته شد و همینطور این کشور را در سازمان ملل متحد به‌عنوان متجاوز به ایران محکوم کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکره و جنگ باید در کنار هم باشد. گفت: تنها یک راه حل برای مسائل وجود ندارد. مثلا اینجا که استارت‌آپ‌ها با شتاب‌دهنده‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و با همفکری و تلاش با هم، کار را به جلو می برند، ما نیز باید همه در کنار هم برای حل مشکلات کشور کار کنیم.

وی با تاکید برا اینکه ما در شرایط تحریم ظالمانه و غیرقانونی قرار داریم، گفت: قبل از برجام هم تحریم بود ولی آن موقع ما می‌گفتیم که این تحریم‌ها غیرقانونی هستند ولی همه جهان و سازمان ملل با ما هم آوا نبوند. اما الان همه با ما هم‌آوا شده و آمریکا را محکوم می کنند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز امتیاز ما این است که دنیا با ما هم فکر و هم نظر است و وقتی می‌گوییم که تحریم ظالمانه است، همه  آن را قبول می‌کنند و حتی دوستان آمریکا با ما هم آوا می شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در مقابل تحریم تسلیم نشدیم. تحریمی خطرناک است که ما را تسلیم کند ولی ما تسلیم نمی شویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۱۳ آبان سال گذشته تمام تحریم‌هایی که می‌خواست را عملیاتی کرد، گفت: شما شرایط ۱۳ آبان سال گذشته را با ۱۳ آبان امسال ببینید، امسال در تورم، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال وضع ما بهتر است، این به معنای موفقیت و پیروزی ما و شکست آمریکاست.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند با این تحریم‌ها ما را بشکنند و به تسلیم بکشانند. آنچه زشت است تسلیم است، آنها می‌خواستند ما را تحقیر کنند، آنچه بد است پذیرش حقارت است. ایستادگی و مقاومت افتخار ماست اما این ایستادگی و مقاومت چه زمانی حل می‌شود؟ آیا همین‌طور باید ایستادگی و مقاومت کنیم و آن هم همانطور بی‌عقلی کند؟ یک جایی لازم است در هر سطحی و با هرکسی صحبت و گفتگو کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: من خوشحالم که امروز هم ملت ما ملت بزرگ و مقاومی است و ایستادگی کرده است و هم در شرایطی هستیم که دنیا حرف ما را باور دارد و هم ما راه مذاکره را باز گذاشتیم.

روحانی تاکید کرد: ما راه مذاکرات را نبسته‌ایم. شما ببینید در سازمان ملل متحد که امسال ما رفتیم، به جای اینکه ساختمان سازمان ملل تبدیل به مرکز تحولات سیاسی، که همه به آن علاقه داشته باشند و گوش کنند بشود، اتاق محل اقامت رئیس‌جمهور ایران تبدیل به مرکز تحولات سیاسی شد. این یک افتخار برای ملت و دیپلماسی ایران است.

وی تاکید کرد: اینکه همه روسای جمهور به نوبت بیایند و ملاقات کنند و حرف بزنند به معنای این است که ایران مقاوم است، یعنی ملت ایران، رئیس‌جمهور ایران که کسی نیست، رئیس‌جمهور ایران چون نماینده ملت ایران است مهم است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: تمام فکر و ذکر روزنامه‌ها و رسانه‌های دنیا و خود آمریکا این بود که از آن اتاق محل اقامت چه چیزی درمی‌آید، هیچ‌کسی به مجمع سازمان ملل و اتاق دیگران نگاه نمی‌کرد. ما حرف زدیم و با همه صحبت کردیم، یعنی تا جایی که وقت و فرصت داشتیم و می‌توانستیم و علاقمند بودیم، قدم‌هایی را پیش رفتیم اما این قدم‌ها در نیویورک به ثمر نرسید. البته این قدم‌ها طوری نیست که از آن مایوس باشیم، باز هم این قدم‌ها را ادامه می‌دهیم.

روحانی ادامه داد: همه آنهایی که در نیویورک با ما صحبت می‌کردند، بعد از نیویورک هم با ما صحبت می‌کنند و ما هم با آنها صحبت می‌کنیم. ما در نیویورک دو هدف داشتیم، هدف اول ما این بود که بگوییم آمریکایی‌ها راست نمی‌گویند زیرا آمریکایی‌ها می‌گفتند تقصیر ایران است و ایران بیاید مذاکره کند تا مشکل حل شود. همه کشورها هم که پیش ما می‌آمدند، به من می‌گفتند که این کلید در دست خودتان است، مذاکره کنید تا کار تمام شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما به آنها می‌گفتیم ما برای مذاکره مشکلی نداریم و ترسی هم از مذاکره نداریم، تخصص ما همین است، در طول ۴۰ سال اخیر در سمت‌های مختلف حرف زدیم و مذاکره را بلدیم.

وی افزود: ما می‌گفتیم آمریکایی بگویند تحریم نیست و این را رسما اعلام کنند، بعد ما مذاکره می‌کنیم زیرا روسای ۱+۵ همه آنجا بودند و ما گفتیم در این قالب مذاکره می‌کنیم. این روند همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف هم با ما صحبت می‌کنند.

رئیس جمهور در این مراسم از اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجام توسط ایران خبر داد و گفت: از فردا گام چهارم کاهش تعهدات برجام را بر می داریم و من از امروز آن را به سازمان انرژی اتمی ابلاغ می کنم.

وی با بیان اینکه از فردا یک گام چهارم و جدید برمی داریم، تصریح کرد: البته پیشاپیش به همه کشورهای ۱+۴ و کشورهای دوست اعلام می کنیم فعالیت جدید ما با نظارت آژانس است و حتی بر فعالیتی که از فردا آغاز می کنیم آژانس نظارت می کند. دوم اینکه گام چهارم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است؛یعنی طرف های مقابل هر زمانی به تعهدات خودشان برگشتند ما هم برمی گردیم.

روحانی با اشاره به اینکه در یک گفتگو معیار خود را اول ژانویه ۲۰۱۷ گذاشتیم که اگر آنها به تعهدات خودشان برگشتند ما هم بر می گردیم اظهار داشت:این گام هم قابل بازگشت است، مثل گام های قبلی که قابل بازگشت است.

رئیس در مورد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: گام چهارم کاهش تعهدات در فردو خواهد بود. می دانید طبق برجام در فردو، ۱۰۴۴ تا سانتریفیوژ داریم، منتهی در برجام قرار ما این بوده این سانتریفیوژ برچرخند ولی گاز تزریق نشود و گامی که بر می داریم از فردا گازدهی را در فردو آغاز می کنیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار