تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۹۰۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون هماهنگ‌کننده سپاه خوزستان اعلام کرد:
آغاز اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی خوزستان از ۲۵ آبان
 معاون هماهنگ‌کننده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: اردوهای راهیان‌نور دانش‌آموزی خوزستان از ۲۵ آبان و از جوار مزار شهید بهنام محمدی در مسجدسلیمان آغاز می‌شود.

عبدالرضا حاجتی در نشست خبری راهیان‌نور دانش‌آموزی که امروز (۱۴ آبان) در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس بیشترین آمار شهدا، جانبازان و اسرا را دارد و به عنوان پایگاه اصلی که دشمن بعثی به آن هجوم آورد، شناخته می‌شود. جوانان این مرز و بوم و فرزندان دیار دفاع مقدس از همان روزهای نخست جنگ از همه بخش‌های خوزستان به جبهه اعزام شدند. در گذشته بسیاری از خاک سرزمین ما به دلیل تجاوز قدرت‌های جهان و ضعف پادشاهان ایران، از دست رفت و برگردانده نشد. اما در جنگ هشت سال و دوران دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک ایران جدا نشد.

وی ادامه داد: راهیان نور با جرقه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی روشن و تبدیل به یک صنعت بزرگ شد و امروزه شاهد تشکیل راهیان نور تخصصی دانش‌آموزی و دانشجویی هستیم. خدا را شاکریم که استان خوزستان محل ورود بسیاری از عزیزانی است که تاکنون به خوزستان نیامده بودند و دفعات بعد مشتاق می‌شوند تا با خانواده‌های خود در مناطق راهیان نور حضور پیدا کنند. اگر بخواهیم نامی را برای این صنعت قرار دهیم، می‌توان از گردشگری دفاع مقدس یاد کرد.

وی با بیان اینکه گردشگری دفاع مقدس می‌تواند خوزستان را معرفی کند، گفت: آمار حضور در اردوهای راهیان نور از دو تا نزدیک به پنج یا شش میلیون نفر می‌رسد اما سال گذشته با توجه به وقوع سیلاب، این تعداد کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، حاجتی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری هشت بار در اردوهای راهیان‌نور حضور پیدا می‌کنند نشان‌دهنده این است که دفاع مقدس باید در یادها و خاطره‌ها باقی بماند. یادهایی که اگر فراموش شوند باعث می‌شوند که دشمن دندان تیز کند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان بیان کرد: خوزستان نبض کشور است و اگر این نبض خوب نزند، کشور نیز با مشکل مواجه می‌شود. از اهالی رسانه خواهش می‌کنم که با قلم خود صدای مردم مظلوم خوزستان باشند.

وی گفت: معمولا هر ساله در مهرماه اردهای راهیان نور دانش‌آموزی آغاز می‌شوند اما امسال به دلیل اربعین حسینی با تاخیر آغاز شد. قرار بود ۱۸ آبان اردوهای راهیان نور خوزستان آغاز شوند اما با درخواست مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از ۲۵ آبان آغاز می‌شوند. راهیان نور در خوزستان از مسجدسلیمان و از کنار مزار شهید بهنام محمدی آغاز می‌شود.

حاجتی با بیان اینکه برگزاری اردوهای راهیان نور مقدمه‌ای نیاز دارد، افزود: در سپاه ولیعصر ۱۵ کمیته تشکیل می‌شود. این کمیته‌ها شامل؛ کمیته امنیت، اطلاعات، بهداشت و درمان، تغذیه، ترابری، فرهنگی، دانش آموزی، اسکان، رزمایش و... هستند و اگر می‌بینیم که آسیب‌ها در زمینه راهیان نور بسیار کم هستند، به دلیل انجام خوب وظایف این کمیته‌ها است. البته علاوه بر این کمیته‌ها، کمیته‌هایی از جمله هلال احمر، ناجا، اداره راه، بهداشت و درمان، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در استانداری نیز تشکیل می‌شوند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان در ادامه گفت: دو واحد درس آمادگی دفاعی در مدارس، مربوط به بازدید از مناطق عملیاتی است که اختیاری نیز است. این دوره‌ها در استان خوزستان برگزار می‌شوند و دانش‌آموزان اول و دوم دبیرستان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. سهمیه استان خوزستان در این اردوها، ۳۰ هزار نفر است و کل کشور ۶۰۰ هزار نفر است.

وی بیان کرد: ۱۱ آبان افتتاحیه اردوهای راهیان نور بود که با حضور ۴۰ هزار نفر در حرم امام(ره) در تهران برگزار شد. مرحله اول اردوی راهیان نور دانش‌آموزی پیش از امتحانات و مرحله بعد پس از امتحانات است. اردوهای راهیان نور در یک پروسه ۲۲ روزه برگزار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، حاجتی با بیان اینکه محل اسکان دانش آموزان اردوهای راهیان نور کاملا مجهز است، ادامه داد: استان‌های دیگر اردوهای خود را سه روزه یا چهار روزه برگزار می‌کنند اما این اردو برای دانش‌آموزان خوزستانی دو روزه است. یادمان‌های فتح‌المبین، هویزه، شلمچه و جهاد عشایر را برای اردوهای راهیان نور دانش آموزی در نظر گرفتیم. البته یادمان اروندکنار نیز اخیرا اضافه شده است. تنها این یادمان‌ها برای دانش‌آموزان قابل بازدید هستند و بقیه یادمان‌ها مانند طلائیه، فکه، چذابه و... آماده نیستند.

وی در پایان گفت: هر مرحله اعزام ۱۳ اتوبوس اعزام می‌شود که شامل حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ نفر می‌شود. سال‌های گذشته این تعداد بیشتر بود اما برای اسکان مناسب‌تر، تعداد افراد اعزامی در هر مرحله را به ۵۰۰ تا ۵۳۰ نفر رساندیم. سال گذشته ۵۰۰ نفر خارجی از مناطق عملیاتی بازدید کردند که از کشورهای اروپایی، آفریقایی و استرالیا بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار