تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۹۰۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان توانایی کشت شلتوک به میزان مورد‌نیاز کشور را دارد
دبیر اجرایی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به مازاد تولید شلتوک برنج در کشت تابستانه امسال استان خوزستان گفت: بر همین اساس در صورت نیاز فعالان اقتصادی کشور، این استان آمادگی تأمین هر میزان شلتوک موردنیاز دیگر استان‌های کشور را دارد.
 محمد نجفیان  با اشاره به افزایش کشت برنج در تابستان امسال‌ اظهارداشت: تابستان به سبب برداشته شدن محدودیت کشت در سطح زمین‌های خوزستان، بخش زیادی از مزارع کشاورزی به کاشت برنج اختصاص یافت.

وی از اختصاص 210 هزار هکتار مزارع خوزستان به کشت شلتوک برنج خبرداد و گفت: پس از سیل و آسیب‌های سنگین ناشی از آن به‌ویژه در بخش کشاورزی خوزستان، شلتوک‌کاری که پیش‌ازاین تنها در استان‌های شمالی کشور آزاد بود، باهدف جبران بخشی از خسارت‌ها آزاد اعلام شد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: درحال حاضر فرآیند برداشت شلتوک از سطح این مزارع طی دو هفته گذشته به‌مرورزمان آغاز و تا یک ماه آینده نیز ادامه دارد.

نجفیان با اشاره به تولید مازاد این محصول کشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به آزادسازی صادرات شلتوک، اتاق بازرگانی اهواز این آمادگی را دارد تا نسبت به تأمین نیاز تجار و فعالان اقتصادی سراسر کشور، هماهنگی‌های لازم در این رابطه را انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: علیرغم اینکه مجوز صادرات شلتوک برنج داخلی به‌صورت اختصاصی و از طریق مرزهای خوزستان داده‌شده اما هنوز بعد از گذشت 2 روز از آزادسازی صادرات، دولت عراق مجوزی برای واردات این محصول کشاورزی به مرزهای تجاری خود ابلاغ نکرده است.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه تجار عراقی متقاضی خرید محصولات شلتوک تولیدی استان خوزستان هستند، گفت: بااین‌وجود به دلیل کشت گسترده این محصول کشاورزی در استان، از محدودیت زمانی برخوردار هستیم و نمی‌توان فرآوری این محصول استراتژی را معطل انجام هماهنگی‌ها با کشور عراق کرد.

نجفیان تأکید کرد: علاوه بر این باید به محدودیت ظرفیت استان در زمینه دستگاه‌های خشک‌کن شلتوک توجه کرد و تاجایی که ممکن است از توان دیگر استان‌های کشور در این خصوص استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه مجوز صادرشده در خصوص صادرات شلتوک برنج استان نوعی خام فروشی است، گفت: اگر این مجوز به صادرات برنج تغییر کند، منجر به ارزآوری بهتری برای کشور خواهد شد.

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
ای کاش صادرش نکنن . خودمون بیشتر نیاز داریم
:
:
:
آخرین اخبار