تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۹۰۴۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصویب اساسنامه مدارس عشایری به محرومیت ها پایان می دهد
 رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: با به تصویب رسیدن اساسنامه مدارس عشایری، مدارس چادری، کپری و سنگی برچیده می شوند و شاهد رفع محرومیت در بخش های رفاهی، آموزشی، خدماتی و تربیتی خواهیم بود. بنابراین از نماینگان مجلس می خواهیم برای رسیدگی به این موضوع ورود کنند.

حمید قنبری  اظهارکرد: ۱۴ هزار دانش آموز در ۱۴ منطقه عشایری به وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع در استان خوزستان وجود دارند و ما توانستیم این تعداد از دانش آموزان را تحت پوشش تربیت و تعلیم رسمی قرار دهیم.

وی افزود: خوشبختانه دفتر آموزش و پرورش عشایری کشور نیز در ساختار اداری جدید به اداره کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور ارتقا پیدا کرده است. در این راستا، اساسنامه مدارس عشایری در نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در ۱۷  ماده به تصویب و به امضای رئیس جمهور رسید و به عنوان قانون ابلاغ شد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان این که در دو هفته آینده لایحه بودجه سال ۹۹ ارائه می شود، گفت: در اساسنامه مدارس عشایری که در راستای برنامه ششم توسعه سند تحول بنیادین است، توجه به عدالت آموزشی و مناطق محروم عشایری نیز به وضوح بیان شده است. در یکی از بندهای اساسنامه مدارس عشایری در ماده ۱۴  آمده است که وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق عدالت آموزشی و بسترسازی توسعه در مناطق عشایری، ردیف اعتباری خاص با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین شود.

 وی همچنین با بیان این که این اساسنامه مطالبه به حق دانش آموزان است، ادامه داد: در این مدت ردیف اعتباری خاصی به آموزش و پرورش عشایری اختصاص داده نمی شد و همین باعث ایجاد اختلاف زیادی در ارائه خدمات و تسهیلات به دانش آموزان عشایری شد. بر این اساس اختلاف طبقاتی در آموزش و پرورش عشایری به وضوح دیده می شود که با  اجرای این اساسنامه، فصل جدیدی در روند خدمات رسانی به دانش آموزان عشایری ایجاد می شود.

قنبری بیان کرد: در یکی  از ماده های این اساسنامه، بحث سه برابر شدن سرانه مدارس نسبت به مدارس عشایری مطرح است که باید در اولویت پرداخت قرار گیرد. همچنین برای معلمان عشایری که در مناطق صعب العبور و دور افتاده تدریس می کنند، مزایا و پاداش هایی در این اساسنامه در نظر گرفته شده است که باعث تقویت  انگیزه و ماندگاری معلمان در آموزش و پرورش عشایری می شود. در این اساسنامه به صراحت بیان شده است که ارائه خدمات سلامت به دانش آموزان و ارائه دوره پیش دبستانی باید کاملا رایگان باشد و  بودجه آن از منابع دولتی تامین شود.

وی با بیان این که نهایی شدن این اساسنامه منوط به ورود نمایندگان برای رای دادن به این اساسنامه و در نظر گرفتن اعتبار برای آموزش و پرورش عشایری است، افزود: با توجه به این که آموزش و پرورش عشایری خوزستان، رتبه سوم کشوری به لحاظ جمعیت را داراست، در نتیجه به تصویب رسیدن این اساسنامه، فصل جدیدی از خدمات رسانی به دانش آموزان را در پی دارد. با توجه  به این که یکی از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش، ابقای آموزش و پرورش عشایری به عنوان یک مجموعه تعریف شده است، لذا آموزش و پرورش تلاش خواهد کرد تا محرومیت آموزش و پرورش را از طریق تزریق اعتبارات دولتی مرتفع کند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: این اساسنامه، حق به تعویق افتاده دانش آموزان عشایری است. نمایندگان محترم وارد صحنه شوند و در مجلس شورای اسلامی به این لایحه رای دهند. با به تصویب رسیدن این اساسنامه، مدارس چادری، کپری و سنگی برچیده می شوند و شاهد رفع محرومیت در بخش های رفاهی،  آموزشی، خدماتی و تربیتی خواهیم بود. لذا از نمایندگان می خواهیم برای به رسیدگی به این موضوع ورود کنند.

وی در پایان بیان کرد: این اساسنامه در شورای عالی آموزش و پرورش امضا و تصویب شد و به تایید رئیس جمهور نیز رسید و به عنوان یک قانون به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شد اما با توجه به شرایط مالی و اعتبارات،  تصویب آن به تاخیر افتاد. به تصویب رساندن این اساسنامه باعث ارتقای کیفیت آموزش و پرورش عشایری می شود  و در نتیجه باعث جلوگیری از مهاجرت خانواده های عشایری به حاشیه شهرها خواهد شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار