تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۴۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
شلتوک مازاد خوزستان در حال آماده‌سازی برای صادرات است
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اقداماتی انجام شده و در حال آماده سازی زمینه‌های فرآوری محصول شلتوک تولیدی مازاد برنیاز استان برای انجام صادرات هستیم.

کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هماهنگی صادرات محصول شلتوک برنج خوزستان  اظهارداشت: با توجه به شرایط بسیار خوب آبی و وضعیت مناسب مخازن سدها و از طرفی به خاطر کمک به کشاورزان به خصوص مزارعی که در سیل فروردین‌ماه دچار آسیب شدند، ۲۰۶ هزار هکتار از مزارع خوزستان به زیر کشت این محصول کشاورزی رفت.

وی با اشاره به برآورد تولید ۹۰۰ هزار تن شلتوک از این مزارع، گفت: در نهایت پیش‌بینی می‌شود امسال استان خوزستان به میزان ۵۰۰ هزار تن برنج تولید داشته باشد.

تولید برنج به اندازه جمعیت ۱۳ میلیون نفر در خوزستان

عضو شورای برنامه ریزی استان ادامه داد: این میزان تولید می‌تواند نیاز ۱۳ میلیون نفر را تامین کند در حالی که نیاز استان خوزستان سالانه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خواهد بود.

وی به کشت سه برابر مازاد بر نیاز در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: برداشت شلتوک استان از ۲ هفته گذشته آغاز شده و به همین منظور امسال ۲۵۰ دستگاه کمباین از سوی کشاورزان خریداری و تامین شده است.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: حدود ۸۰۰ دستگاه کمباین از دیگر استان‌های کشور یا وارد استان شده و یا اینکه در مسیر ورود هستند و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده این دستگاه به یک‌هزار و ۲۰۰ فقره افزایش پیدا کنند.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که در این راستا مورد توجه قرار گرفت، آماده سازی شالیکوبی‌ها و خشک کن‌ها است که تعداد ۲۸۴ واحد از آنها در استان با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

شالیکوبی روزانه ۱۰ هزار تن شلتوک

وی ظرفیت روزانه هر شالیکوبی در استان را با افزایش نوبت کاری ۱۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تلاش می شود این ظرفیت طی روزهای آینده افزایش پیدا کنند.

چنگلوایی با اشاره به موافقت وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و «صمت» برای صدور مجوز صادرات شلتوک برای اولین بار به استان خوزستان، افزود: این مجوز نیز روز گذشته به گمرک استان خوزستان ابلاغ شد و از این بابت برای صادرات محصول تولیدی استان به کشور عراق مشکلی نخواهیم داشت.

انجام هماهنگی‌های اولیه بین تجار ایرانی و عراقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: هماهنگی‌های اولیه بین تجار ایرانی و عراقی جهت خرید و فروش این محصول کشاورزی انجام شده است و خرید شلتوک از کشاورزان توسط تجار آغاز شده است.

وی همچنین به انجام هماهنگی‌ها با دیگر استان‌های کشور مبنی بر اینکه می‌توانند شلتوک و برنج مازاد بر نیاز استان را نیز خریداری کنند، اشاره کرد و افزود: علاوه بر این قسمتی از شلتوک تولیدی استان از سوی تجار دیگر استان‌های کشور به مصرف داخلی اختصاص یافت.

این عضو شورای برنامه ریزی استان یادآور شد: مجور صادرات شلتوک مختص صادرات استان خوزستان است و اگر استان دیگری بخواهد محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند باید مجوز آن را به صورت مستقل پیگیری کنند و به همین دلیل صادرات شلتوک استان‌های دیگر از مرزهای استان خوزستان ممنوع است.

یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه برای نخستین بار، مجوز صادرات شلتوک تولیدی در استان خوزستان به دلیل کشت مازاد برنیاز داخلی صادر و درنهایت روز گذشته هماهنگی های نهایی آن با گمرک مرزهای استان انجام شد و زمینه قطعی خروج این محصول کشاورزی از استان به کشور عراق فراهم شد.

پس از سیل استان خوزستان و آسیب‌های سنگین ناشی از آن به‌ویژه بخش کشاورزی خوزستان، شلتوک‌کاری در خوزستان که پیش از این تنها در استان‌های شمالی کشور آزاد بود، با هدف جبران بخشی از خسارت‌ها از سوی دولت آزاد اعلام شد.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، کشاورزان خوزستانی در تابستان امسال، رتبه نخست کشور در کشت این محصول را به خود اختصاص دادند.

۱۳۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به زمین‌های کشاورزی خسارت دیده از سیل فروردین گذشته است.

براساس نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت «صمت» تقاضای سایر استان‌ها برای صادرات شلتوک برنج تولید داخل، منوط به بررسی در مراجع مربوطه است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار