تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۴۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگاه بین ‌المللی گردشگری پایدار فرصتی برای معرفی بهتر شوشتر است
 نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار فاخر ثبت جهانی شوشتر گفت: کارگاه بین ‌المللی گردشگری پایدار فرصتی برای معرفی بهتر این شهرستان در سطح ملی و جهانی است.

سهراب گیلانی بیان کرد : یکی از دستاوردهای این کارگاه معرفی ظرفیت های گردشگری خوزستان و توسعه صنعت گردشگری در شهرهای شوشتر، شوش و دزفول است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های موجود و آثار تاریخی شهرستان شوشتر در این کارگاه با دقت بررسی می شوند، افزود: یکی از زیرساخت های اصلی گردشگری پایدار وجود جاذبه ها و ابینه های میراثی است که در شوشتر این ظرفیت ها فراوان  است.

وی گفت: طی ۲سال اخیر نشست های متعددی با وزارت نیرو برای حفظ و مرمت مجموعه آبشارهای شوشتر، بند میزان و نهر داریون برگزار شده و توافق های خوبی برای لایروبی و استحکام بخشی به این آثار انجام شده است .

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سازه های آبی شوشتر از جهت فنی و علمی برای کشور یک مجموعه فاخر محسوب می شود که وزارت میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی قرار است توجه بیشتری به آن داشته باشد .

کارگاه بین‌المللی آموزشی مدیریت گردشگری پایدار روز چهارشنبه در شوشتر آغاز شد.

مدیران پایگاه‌های میراث جهانی از سراسر کشور در این کارگاه آموزشی حضور دارند و اختتامیه این کارگاه پنج روزه یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در شوشتر برگزار می‌شود.

برخی از کلاس‌های آموزشی این کارگاه در شوشتر و برخی دیگر در محوطه‌های ثبت جهانی شوش و چغازنبیل برگزار می‌شوند.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

آثار باستانی این سازه‌های آبی با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا بعنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیدند. 

شهرستان شوشتر همچنین دارای حدود ۲۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار