تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ازدواج ساده یا لاکچری؟
" بودن یا نبودن" یکی از تاثیرگذارترین بندهای ادبی در ادبیات جهان است که از پرده سوم یکی از نمایشنامه‌های مطرح ویلیام شکسپیر برداشت شده است؛ در روزگار ما نیز که چشم‌ها از هم‌چشمی گذشته و بعضا تا فراچشمی پیش رفته‌اند شهر‌ها پر از هملت‌ها و اوفلیاهایی شده است که بر سر دوراهی ازدواج ساده یا لاکچری از ابتلا به مسئله بودن یا نبودن رنج می‌برند.
ازدواج ساده یا لاکچری؟

 " بودن یا نبودن" یکی از تاثیرگذارترین بندهای ادبی در ادبیات جهان است که از پرده سوم یکی از نمایشنامه‌های مطرح ویلیام شکسپیر برداشت شده است جایی که شاهزاده هملت با فرسودگی روحی و حالتی حزن‌آلود در برابر اوفلیا ایستاده و درنظر دارد تا در میان ماندن یا مردن یکی را انتخاب کند؛ در روزگار ما نیز که چشم‌ها از هم‌چشمی گذشته و بعضا تا فراچشمی پیش رفته‌اند شهر‌ها پر از هملت‌ها و اوفلیاهایی شده است که بر سر دوراهی ازدواج ساده یا لاکچری از ابتلا به مسئله بودن یا نبودن رنج می‌برند.

نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی، بیکاری یا نبود امنیت شغلی، تحصیل، تجمل‌گرایی، فرار از تعهدات زندگی مشترک، ایده‌آل‌گرایی و از همه مهم‌تر تغییر سبک زندگی تنها بخش کوچکی از دلایلی است که مانند اسید بر هرم سنی ازدواج در ایران پاشیده شده تا آن را دستخوش تغییراتی کند که قطعا پیامدهایی فراتر از فرسایش نسل جوان و کاهش فرزندآوری در پی خواهد داشت، جوانانِ به اصطلاح دم‌بخت نیز به محض شنیدن کلمه ازدواج با توجه به دارِ مکافاتی که تجمل‌گرایی برایشان تدارک خواهد دید فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد و در حین عبورِ بی‌تفاوت از مهم‌ترین برهه زندگیشان، با این تیتر روبه‌رو خواهند شد " ازدواج ساده یا لاکچری ؟ مسئله این است "

همه چیز روبه‌راه است

سید احمد موسوی‌امین و سیده فاطمه منصوری زوج جوانی هستند که طبق گفته خودشان اولین قدم زندگی مشترک را با توکل بر خدا و عنایات اهل‌بیت (ع) آغاز کردند؛ سرشار از شور جوانی و پرانرژی برخلاف جهت تمام مشکلات اقتصادی و بایدها و نبایدها قایق خود را در دریای زندگی مشترک به جریان انداختند و از زندگی خود راضی هستند.

این جوان خوزستانی گفت: علی‌رغم تجمل‌گرایی که به جان جامعه و جوانان افتاده بود من و همسرم تصمیم گرفتیم که زندگی مشترک خود را به ساده‌ترین شکل ممکن شروع کنیم و نه تنها با هیچ مشکلی مواجه نشدیم بلکه تا به این لحظه همه چیز روبه‌راه نیز بوده است.

وی افزود: چنانچه زوج‌ها از نظر دینی و فکری با هم متفق باشند قطعا در تصمیم‌گیری برای چگونگی آغاز زندگی مشترک مشکلی پیش نخواهد آمد؛ تمام مخارج تامین وسایل مورد نیاز یک زندگی مشترک به انضمام برگزاری یک جشن مختصر را با 20 میلیون به سرانجام رساندیم و از نظر سادگی زندگی همین بس که هزینه‌های شام و ازدواج سنگین را بر خودمان تحمیل نکرده و در ابتدای ازدواج کمرمان زیر بار قرض خم نشد.

سید احمد موسوی‌امین ادامه داد: تنها مشکلی که پیش آمد گله‌مندی بعضی از دوستان بود که از دعوت نشدن ناراحت شده بودند که این دلخوری را نیز با توضیح شرایط و کمی طنز رفع کردیم.

چشممان به تایید دیگران نیست

سیده فاطمه منصوری ضمن تایید گفته‌های همسرش گفت: توصیه‌های بزرگان دین به زندگی ساده ما را به این سمت سوغ داد  به همین دلیل با توجه به بار سنگین مالی ازدواج مجلل با همفکری و همراهی خانواده‌هایمان  زندگی خود را فارغ از دردسرهای تجمل‌گرایی آغاز کردیم.

این بانوی اهوازی ادامه داد: ازدواج آسان گام مهمی در تثبیت زندگی متاهلی است و با ساده زیستن می‌توانیم زمینه را برای زندگی بامحبت، بدون ریا و باتقوا آماده کنیم؛ زمانی که ما از زندگی خود به یک رضایت نسبی رسیده باشیم دلیلی ندارد که چشممان به تاییدی باشد که از دهان دیگران متوجه زندگی ما است.

ازدواج آسان با 7 میلیون تومان

جبار بدوی، مدیریت یکی از دفاتر ازدواج آسان را در پرترددترین مناطق شهر اهواز و با سابقه 14 ساله بر عهده دارد، او در رابطه با میزان استقبال زوج‌ها از این نوع ازدواج گفت: استقبال مردم بسایر خوب است و با در نظر گرفتن حداقل‌ها، ماهیانه بیش از 40 زوج جوان برگزاری مراسم عروسی خود را به ما می‌سپارند.

وی افزود: هزینه‌های ازدواج آسان بسیار پایین است و حتی تفاوت قیمت را می‌توان با اختلاف 50 درصد نسبت به جشن‌های مردمی در نظر گرفت؛ برای مثال برگزاری مراسمی با جمعیت 200 نفر مبلغی حدود 7 میلیون تومان را شامل می‌شود.

این مدیر دفتر ازدواج آسان گفت: در ابتدای شروع به کار این دفاتر بسیاری از افراد سودجو برای کسب منافع بیشتر بی‌کیفیت‌ترین خدمات را به زوج‌های جوان ارائه می‌دادند اما در حال حاضر تنوع گزینه‌های انتخابی در دفاتر ازدواج آسان بسیار بالا رفته است و زوج‌ها می‌توانند از میان چند آرایشگاه، مکانی را که با سلیقه آن‌ها همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آرایشگاه‌ها و مزون‌های معتبر و شناخته شده شهر نیز در این راستا با ما همکاری کرده و فعالیت‌های خیرخواهانه در ازدواج آسان خیلی به چشم می‌خورد تا جایی که آرایشگری که کم‌ترین هزینه دریافتی او 4 میلیون تومان است همکاری خود را به عنوان کمک خیر و با هزینه‌ای خیلی کمتر حفظ کرده است تا به گفته خودش در این حرکت نیکو به سهم خود شریک شود.

دیر شده، گران شده، سخت شده

حجت‌الاسلام سجاد فرجی، با اشاره به حدیث پیامبر که فرمودند "ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله تعالی من التزویج " اظهار کرد: سخنی والاتر از این کلام در تبیین قداست خانواده نمی‌توان بیان کرد؛ کسانی که در ازدواج جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند در محضر خدای متعال و روز قیامت مسوول هستند چرا که ازدواج یک تکلیف است اما متاسفانه ازدواج و به تبع آن تشکیل خانواده در جامعه ما با 3 مشکل دیر شده، گران شده و سخت شده مواجه است.

وی در تشریح این سه مشکل افزود: افزایش سن ازدواج جوانان زمینه‌ساز برخی آسیب‌های اجتماعی مانند چشم‌چرانی، سایت‌چرانی و مزاحمت در سطح جامعه شده است؛ خانواده‌ها نیز باید از پرداختن به مسائل غیرضروری و چشم و هم‌چشمی در امر ازدواج دوری کنند چرا که تجمل‌ و اشرافی گرایی سبب شده تا سنت حسنه ازدواج به یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی جوانان تبدیل شود؛ حضرت شعیب (ع) نمونه یک پدرخانم آسان‌گیر در قرآن است که در انتخاب همسر، مهریه و مراسم ازدواج با حضرت موسی (ع) همراهی کرده و فصلی تحت عنوان ازدواج آسان را ترسیم کرد.

خانواده‌ها سنگ‌اندازی نکنند

این کارشناس دینی در تعریف ازدواج آسان عنوان کرد: بنده معتقد هستم تعریف ازدواج آسان برای هر فرد با فردی دیگر متفاوت است زیرا اشخاص بر اساس شرایط اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی خود برای ازدواج برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند به همین دلیل تعریف ازدواج آسان را خود زوجین با توجه به وضعیت دو خانواده مشخص می‌کنند.

وی افزود: اما به طور کلی منظور این است که در مسائل مالی و اجرایی ازدواج سخت‌گیری نشود و همه روند ازدواج با سهل‌گیری و تلاش برای کم کردن موانع طی شود و افراد موثر در خانواده‌ها سنگ‌اندازی نکنند، زوجین نیز باید آمادگی پذیرش مسوولیت ایفای نقش همسری را داشته باشند.

اصل ازدواج، آسان بوده است

فرجی در رابطه با نهادینه کردن ازدواج ساده در جامعه به عنوان یک فرهنگ بیان کرد: اصل ازدواج، آسان بوده است و رسول‌خدا (ص) فرمودند " هرگاه کسی که اخلاق و دینش را می‌پسندید به خواستگاری نزد شما آمد به او زن بدهید که اگر چنین نکنید بر روی زمین فتنه و فساد بزرگی پدید می‌آید" اما در جامعه امروزی چون هویت‌ها و هدف‌ها کمرنگ شده است ازدواج را سخت کرده‌ایم.

وی افزود: ازدواج ساده می‌تواند به عنوان یک فرهنگ در سطح جامعه نهادینه شود تا  طهارت و عفت جوانان ما حفظ شود که با توجه به پنج رکن خانواده، رجوع به معارف دینی، ایفا نقش موجهین در جامعه و تحریم عمومی حضور در مجالس ازدواج‌های مجلل عملی خواهد شد.

نه از جلوی بام بیفتیم نه از پشت بام

این کارشناس دینی در پاسخ به اینکه آیا به دلیل مشکلات اقتصادی باید از برگزاری مراسم ازدواج چشم‌پوشی کرد، عنوان کرد: در رابطه با ازدواج باید دقت کرد که نه از جلوی بام بیفتیم و نه از پشت‌بام؛ تجمل‌گرایی در ازدواج سبب تعطیلی و شانه خالی کردن جوانان از ازدواج می‌شود همچنین تعطیل کردن مراسم به بهانه ساده برگزار کردن آن باعث کم‌رنگ شدن سنت حسنه ازدواج خواهد شد.

وی افزود: بنده به تبع سنت رسول‌الله (ص) با تعطیل کردن مراسم ساده ازدواج مخالف هستم؛ مراسم عقدکنان را فقط با دعوت خانوداه عروس و داماد اما جشن عروسی را ضمن تفاهم بر محتوای جشن با یک مراسم ساده برگزار کنند و ضمن دعوت فامیل و دوست و همسایه ولیمه‌ای نیز داده شود چرا که با استناد به حدیث پیامبر (ص) ولیمه دادن در پنج مورد مستحب است که یکی از آن‌ها جشن عروسی است؛ نباید از این نکته نیز غافل بود که عدم برگزاری جشن عروسی ممکن است در آینده به حسرت، بروز اختلافات و زندگی در گذشته منجر شود.

شاد بودن بدون گناه

فرجی در رابطه با نحوه برگزاری مراسم ازدواج گفت: مکان‌ها، غذاها و یا خودرو عروس نشانه ارزش و شخصیت افراد نیست بلکه ارزش افراد به درک، شعور، شخصیت، عفت و باورهای آن‌ها است؛ مکان و کیفیت جشن از نظر بنده تنها یک خط قرمز دارد و آن هم اینکه شب اول زندگی مشترک با گناه و معصیت آغاز نشود حالا مراسم در تالار یا باغ برگزار شود دیگر فرقی نخواهد داشت.

وی افزود: بهتر است به جای اینکه کارها را به دیگران بسپاریم و مانند میهمان در تالار شرکت کنیم زمینه یک صله رحم را به بهانه جشن فراهم کنیم و مراسم را در حیاط خانه برگزار کنیم و حتی‌المقدور کارهای آشپزی را به خانم‌ها و پذیرایی را به جوان‌ترها بسپاریم و شاد بودن بدون گناه را با برنامه‌ریزی به نمایش بگذاریم.

نباید چشم به دهان دیگران دوخت

این کارشناس دینی در رابطه با تاخیر ازدواج به دلیل آمادگی برای برپایی یک مراسم مجلل عنوان کرد: باید پایه‌های زندگی را بر اساس باورها و وضعیت مالی خودمان ترسیم کنیم، اینکه بخواهیم زندگی را بر محور خواست و چشم دوختن به دهان دیگران پیش ببریم قطعا آغاز کوچ آرامش از زندگی مشترک خواهد بود به همین دلیل نیکوتر است که جوانان  در اینگونه موارد در صورتیکه با همسرشان توافقی حاصل کرده‌اند زندگی خود را در عین سادگی و بدون هیچ تاخیری برای جمع‌آوری هزینه‌های سرسام‌آور جشن عروسی مجلل، آغاز کنند.

وی افزود: این تاخیرها به قیمت از دست دادن شیرین‌ترین لحظات جوانی است که دیگر باز نخواهد گشت، در ضمن ساده برگزار کردن یک جشن میتواند زمینه‌ای برای انفاق مابقی هزینه پس‌انداز شده به زوج‌های جوان بی‌بضاعت باشد یعنی هم شاد باشیم و هم زمینه‌ساز شادی دیگران شویم.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
0
0
و این داستان کماکان ادامه دارد
:
:
:
آخرین اخبار