تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۹۰۵۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازسازی بافت قدیم دزفول نیازمند اعتبارات است
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول گفت: دزفول بالاترین اعتبار بازسازی آثار باستانی را دریافت می‌کند، اما اعتبارات تخصیصی، کافی نیست.
حجت الله آریایی نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۸۰ بنای تاریخی دزفول بر اثر بارش زیاد باران دچار آسیب شدند که تنها ۲۰ مورد آنان دچار آسیب و خسارت جزئی و مابقی درگیر ریزش قسمتی از بنا شده بودند.

وی ادامه داد: شهرستان دزفول دارای ۲۰۰ هکتار بافت قدیمی است که با توجه به گستردگی آن، مرمت و بازسازی آثار باستانی مستلزم بودجه و اعتبار قابل توجهی است اما اعتباری که تخصیص داده شد، حدود ۱۰ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که هزینه مرمت هر پروژه به طور میانگین حدود ۵ میلیارد ریال است.

آریایی نیا بیان کرد: پس از ارائه گزارش آسیب‌های وارد شده به بافت قدیمی و آثار تاریخی به مدیریت استان خوزستان و فرمانداری شهرستان دزفول، حدود ۸۰ درصد از موارد خسارت دیده مرمت و یا برای بازسازی محصور شدند اما ۲۰ درصد باقی مانده به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی، قابل بازسازی و رسیدگی نبودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول اظهار کرد: بافت قدیم شهرستان دزفول دیگر تکرار نخواهد شد و روزی خواهد رسید که مردم آرزوی داشتن بنایی به سبک بافت قدیمی دزفول را خواهند داشت و بنا به گفته نماینده فرهنگی سازمان یونسکو در ایران طی ۱۰ سال آینده شهرستان دزفول به موقعیت مهم گردشگری تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: گردشگرانی که وارد شهرستان دزفول می شوند به دنبال محلی برای اسکان در بافت قدیم شهرستان هستند پس این انتظار می‌رود که با رونق مسافرخانه و سفره خانه‌ها در بافت قدیم، جذب توریست را افزایش دهیم.

آریایی نیا گفت: مردم نقش مهمی در حفظ و نگهداری بافت قدیم دارند و از مالکان ساکن در بافت‌های قدیمی شهرستان مانند همیشه تقاضا داریم به نکاتی که از سوی میراث فرهنگی به آن ها متذکر می شویم، توجه کنندتا شاهد تخریب و آسیب به بناهای تاریخی شهرستان دزفول نباشیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار