تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی مشکلات آب و راه حوزه ایذه و باغملک در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان
جلسه شواری برنامه‌ریزی استان خوزستان با محوریت ایذه و باغملک و با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار و مدیران کل استان خوزستان در ایذه برگزار شد.
 جلسه شواری برنامه‌ریزی استان خوزستان با حضور سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مدیران کل خوزستان در ایذه برگزار شد.

حسین لامی‌زاده فرماندار ایذه در این مراسم به عنوان میزبان با خیرمقدم به مهمانان به تشریحی مشکلات موجود در سطح شهرستان پرداخت و اظهار کرد: مشکل در حوزه راه و آب دو مشکل اساسی مردم شهرستان ایذه است که نیازمند نگاه جدی مسؤولان کشور و استان جهت رفع هستند.

وی افزود: مساله انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 به شهرستان ایذه یکی از موارد طرح شده برای برون رفت از مشکلات آبی موجود بوده و با وجود اینکه اقداماتی برای مسیر شهرهای رامهرمز و باغملک جهت توسعه شبکه لوله انجام شده است، نیازمند انجام این طرح در شهرستان ایذه هستیم.

فرماندار ایذه با اشاره به بهسازی کانال‌های دفع آب های سطحی در شهرستان و شهر ایذه ادامه داد: با توجه به فرسودگی برخی از شبکه‌های دفع آب سطحی در شهرستان و مشکل در بهسازی نیازمند احداث کانال‌های جدید هستیم که لازمه آن منابع مالی است.

*تونل اژگیل با 10 درصد پیشرفت کار متوقف شد

لامی‌زاده در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه راه در محورهای شهرستان بیان کرد: مسیرهای منتهی به شهر ایذه و ورودی‌های ایذه برای اصلاح و توسعه نیازمند توجه هستند. تونل اژگیل با 10 درصد پیشرفت کار به حال خود رها شد و به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی با تاکید بر تخصیص اعتبار جهت اصلاح و روکشی جاده ورودی شهر ایذه اضافه کرد: روگذر و زیرگذر جاده کمربندی ایذه واقع در تقاطع روستای کهباد که همواره شاهد تصادفات و حوادث ناگواری بوده است بدون تخصیص اعتبار مانده و نیازمند اقدام برای اجرا است.

لامی‌زاده در پایان با اشاره به وجود مشکلات حاد حوزه آب در برخی از روستاهای شهرستان گفت: در برخی از روستاها عدم وجود آب باعث ایجاد مشکل شده است و همچنین در برخی از روستاها نیز کار آب رسانی با استفاده از تانکر انجام می شود.

*در کنار 2 رودخانه از آب چاه استفاده می‌کینم

محمد نجاتی پور نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات شهرستان باغملک اظهار کرد: شهرستان باغملک با داشتن 4 شهر و 250 روستا از نظر گردشگر و جاذبه‌های طبیعی جز مناطق بکر و دیدنی استان خوزستان به حساب می‌آید ولی از نظر توسعه در این حوزه سهمی کمتر از 0.05 درصد را دارا است.

فرماندار شهرستان باغملک با اشاره به وجود مشکلات فراوان در حوزه آب شرب مناطق مختلف این شهرستان افزود: با وجود دو رودخانه فصلی و دائمی در این شهرستان، عمده کار تامین آب برای این شهرستان از طریق حفاری چاه است.

وی اضافه کرد: با توجه به حوزه گردشگری و حل مشکل آب شرب و کشاورزی می‌توان شاهد توسعه چشم‌گیر این شهرستان در این حوزه باشیم.

نجاتی پور با اشاره به توسعه جاده ایذه-باغملک ادامه داد: در چند سال اخیر توسعه این محور در حال انجام است ولی لازم است که با نگاه بیشتر روند اجرای کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به مشکل آب شرب، کشاورزی و استخر این منطقه بیان کرد: مردم شهرستان با وجود منابع آبی در اطرافشان، به جز در چند مورد برای کشاورزی سنتی هیچ بهره‌ای از آب ندارند. تنها استخر در دست اقدام شهرستان نیز به دلیل مشکلات مالی بدون پیشرفت باقی مانده است و می‌طلبد در این جلسه با یک تصمیم کارساز برای حل مشکلات این حوزه بکوشیم.

*انتقال آب به ایذه و باغملک عملی شود

هدایت‌الله خادمی نیز در این جلسه با اشاره به همکاری و اقدامات دولت در 3 سال اخیر در شهرستان‌های ایذه و باغملک اظهار کرد: در حوزه ورزشی و کشتی سرآمد بسیاری از مناطق کشور هستیم ولی در بحث تخصیص اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های ورزشی با مشکل مواجه شده‌ایم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز ساخت پتروشیمی در چلکی سراک را اخذ کرده‌ایم و امیدواریم با انجام این کار بخشی از مشکلات منطق، استان خوزستان و استان‌های همجوار را حل کنیم.

وی با گزارش عملکرد خود در 3 سال اخیر ادامه داد: تکلیف جاده ایذه-بارانگرد باید حل شود. تلاش‌هایی برای توسعه جاده در ایذه مسیر انجام شده است که نیاز است برای تکمیل و بهره‌برداری آن اعتبارات به پروژه تزریق شود.

خادمی با بیان اینکه در ایذه از طریق چاه‌ها روزانه 30 هزار مترمکعب آب وارد مدار می‌شود و 70 هزار متر مکعب برای مصرف نیاز است گفت: آبفا در ایذه فقط کار مدیریت مصرف را انجام می‌دهد. نیاز است طرح انتقال آب به شهرهای حوزه اطراف سد کارون 3 هرچه سریع‌تر با کاری خارج از حوزه فاینانس صورت گیرد تا نتیجه سریع‌تری حاصل شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار