تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۹۰۵۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باید نکونام را سرمربی تیم ملی کنیم
مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن ضمن اشاره به مشکلات مدیریتی در فوتبال ایران و برشمردن دلایل این مشکلات، به تجربه کار با مربیان مختلف پرداخت و گفت: کاش امید نمازی را به ذوب آهن نیاورده بودم.

  سعید آذری در خصوص عدم پایبندی باشگاه ها به تعهداتشان در قبال مربیان داخلی و خارجی، گفت: وقتی در یک باشگاه تعهدی را امضا می کنید موظف به انجام آن هستید؛ فرقی هم نمی کند داخلی باشد یا خارجی یا سرمربی باشد و مربی بدنساز. باشگاه موظف است به تعهدش عمل کند.

پول کربکندی، ابراهیم زاده و مازیار را تا ریال آخر پرداخت کردیم
وی ادامه داد: در اصفهان ضرب المثلی داریم که می گوییم «اول چاه را بکن بعد منار را بدزد». اینکه مربی خارجی را استخدام می کنید که قراردادش یک میلیون دلار است و امروز می شود ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اگر این را در بودجه ندیده باشید مشکل ساز می شود. در دوره مدیریت خودم در ذوب آهن دو، سه مربی ایرانی شکایت کردند و تا ریال آخرش را گرفتند و ما حقشان را دادیم. آقای کربکندی شکایت کرده بود و ما ۲۸۵ میلیون به وی دادیم. آقای ابراهیم زاده ۲۸۲ میلیون تومان گرفت. آقای اصغر مازیار هم پولش را گرفت. این حق و حقوق را باید داد.

بدهی های میلیاردی ذوب آهن را پرداخت کردم
مدیرعامل باشگاه فولاد در پاسخ به این سئوال که «چرا این شرایط پیش می آید و اغلب باشگاه ها هزینه ها را مدیریت نمی کنند؟» تصریح کرد: من باشگاه سابقم ذوب آهن را مثال می زنم. وقتی به ذوب آهن آمدم باشگاه ۲۰ - ۳۰ میلیارد تومان بدهی داشت و بخش اعظمش برای فوتبال بود. بسکتبال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و فوتبال ۱۶ میلیارد بدهی بود که مدیریت شد. حرکت در جهت بودجه باعث می شود شما به تعهدات خود عمل کنید. کارشناسان، مربیان و بازیکنان ایرانی کمتر به مجامع بین المللی مراجعه می کنند. این اواخر یکسری بازیکنان به کنفدراسیون آسیا مراجعه کردند. قاعدتا کارشناسان و مربیان و ورزشکاران خارجی سریع به فیفا مراجعه می کنند و آنها هم با بررسی پرونده، سریع رای صادر می کنند. در بعضی مواقع جرایم دیرکرد هم تعلق می گیرد. روی هم رفته عدم توجه به بودجه باشگاه باعث می شود آن باشگاه با مشکل مواجه شود.

فوتبال نباید در چارچوب بومی گرایی محدود شود
وی درباره اینکه عمده مشکل مدیران باشگاه ها در فوتبال ایران چیست و چرا باید سمت مربیان خارجی رفت؟ گفت: به خاطر عدم شناختی است که از توانمندی داخلی مربیان خود داریم. الان نسل جدید مربیان و نسل قبل از آنها که باتجربه تر شده اند، در فوتبال ایران هستند و توان اینکه فوتبال ما را اداره کنند، دارند. خیلی از این مربیان قهرمانان سابق ملی بوده اند مثل جواد نکونام که سابقه ۸ ساله در اسپانیا دارد. این بچه ها توانش را دارند. ولی اگر قرار بود فوتبال در چارچوب بومی گرایی محدود شود خیلی از مربیان در دنیا جابجا نمی شدند. اگر احساس نیاز می کنیم و مربی می آوریم باید شرایط مالی خود را بسنجیم. عدم شناخت از وضعیت مالی باشگاه و عدم شناخت از مسئولیت به عنوان مدیرعاملی این مسائل را پیش می آورد.

مدیریت باشگاهداری تخصص ویژه ای می خواهد
آذری تاکید کرد: مدیرعاملی در فوتبال شغل پرجاذبه ای است ولی اگر مسئولیت ها را ندانید و توانایی اش را هم نداشته باشید به مشکل می خورید. هرکسی نمی تواند مدیرعامل باشد. بعد همیشه همدیگر را متهم می کنیم که بدهی ها برای فلان مدیر است. یک نفر هم که در مسند مدیریت باشگاه قرار می گیرد فکر می کند دو بانک باید پول در اختیارش قرار بدهد تا مدیریت کند. مثل مادرشوهری می ماند که می گوید «همسایه ها یاری کنید تا من عروس داری کنم». نباید اینطور مدیریت کرد. مدیریت فوتبال با سایر حوزه ها خیلی فرق می کند. مدیریت باشگاهداری تخصص ویژه ای می خواهد.

موفقیت در فدراسیون ضامن موفقیت در باشگاه نیست
مدیرعامل باشگاه فولاد یادآور شد: ممکن است یک نفر در قالب فدراسیون ورزشی سه دوره رئیس باشد و بتواند در رشته خودش پنج مدال هم به دست بیاورد ولی اگر همین آدم در باشگاه مدیر شود، ممکن است تخصص نداشته باشد. مدیریت در باشگاه و سازمان های ورزشی با هم تفاوت دارد. این تضمینی نیست که اگر رئیس فدراسیون خوبی باشید، رئیس باشگاه خوبی هم بشود. یک نفر که رئیس تربیت بدنی یک شهرستان بوده و از آنجا اخراجش کرده اند را نمی توان مدیرکل استان گذاشت. یکی از سخت ترین نوع مدیریت ها در ورزش، مدیریت باشگاهداری است.

چطور می توان تخصص مدیریت را گذراند
آذری در ادامه صحبت هایش با رادیو ورزش به نحوه حضورش در پست مدیریت ورزش اشاره کرد و افزود:  من از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۷ وزنه برداری کردم و انواع و اقسام مدال ها را گرفتم. بعد در سطح استان و ملی مربیگری کردم. بعد یک مرد به من اعتماد کرد. مهندس مسعود ابکا مدیرعامل ذوب آهن شد و یک روز کنفرانسی را برگزار کرد و پالایشی را در مجموعه ذوب آهن انجام داد و تحصیلکرده های ذوب آهن را جدا کرد. بعد از همایشی که گذاشته بود، به من پیشنهاد داد که مدیرعامل ذوب آهن شوم و من گفتم که می توانم. از سال ۱۳۷۵ کارمند ذوب آهن و متصدی اماکن ورزشی شدم. مدیون افرادی مثل شوقی و سلیمانی فرد بودم. به موازات آن درسم را خواندم و الان هم در حال گرفتن مدرک دکترا هستم. شاید این اتفاق برای هرکسی رخ ندهد. از سال ۷۵ در باشگاه ذوب آهن کار کردم و با مبانی علمی و تجربی کار کردم و الان در خدمت فوتبال و ورزش ایران هستم.

همه خود را صاحبنظر می دانند ولی حاضر نیستیم بلیت ۱۰ هزار تومانی بگیریم
مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب آهن در پاسخ به سئوالی مبنی بر تفاوت های فوتبال ایران و اروپا در نحوه باشگاهداری و مالکیت، گفت: در ایران فوتبال را هنوز به عنوان یک بازی نگاه می کنند ولی در اروپا فوتبال یک شغل و صنعت است که در آن مشاغل گوناگونی وجود دارد و هرکسی باتوجه به تخصصش از این صنعت استفاده می کند. سهام هر باشگاه در بورس عرضه می شود. در ایران همه فکر می کنند در فوتبال تخصص کافی دارند؛ از نانوایی محل ما گرفته که برایم قابل احترام هستند تا متخصصان عالی رتبه ورزش کشور که همه خود را صاحب نظر می دانند ولی حاضر نیستیم برای این فوتبال یک بلیت ۱۰ هزار تومانی بخریم و قبول کنیم فوتبال شغل این بچه ها است.

سازمان تربیت بدنی یک مدیر متخصص نداشته
آذری افزود: یک رئیس سازمان تربیت بدنی قبل و بعد از انقلاب به من معرفی کنید که تخصص و تحصیلاتش مدیریت عالی ورزش بوده است. وقتی ورزش ما از ۱۰۰ سال پیش اینطور اداره شده آیا انتظار دارید آدم های متخصص در فوتبال و باشگاه ها پست بگیرند؟

شما را از باشگاهداری خصوصی سیر می کنند
وی تصریح کرد:  در ایران اگر باشگاه خصوصی هم داشته باشید آنقدر در آن دخالت می شود که شما را از باشگاهداری سیر می کنند. هر روز از هر جناح به شما فشار می آورند تا امتیاز بگیرند. برای همین باشگاه های خصوصی شکل نمی گیرند. آدم هایی که سرمایه گذاری می کنند بعد از یک مدت محو می شوند. این افراد با دو تفکر به فوتبال می آیند؛ یا فکر می کنند فوتبال عروسک دست ساز است که چون پول دارند می توانند در آن هر طور بخواهند رفتار کنند. یا عده ای هم عاشق فوتبال هستند امثال آقای زنوزی و علی شفیع زاده. اینها فوتبال را دوست دارند و دو سه هدف دارند. یکسری می خواهند معروف شوند. یکسری می خواهند به فوتبال کمک کنند. یکسری می خواهند از فواید فوتبال در سایر زمینه ها استفاده کنند که این حق را هم دارند چون فوتبال ما به عنوان بیزینس استفاده نمی شود. همین این افراد هم بعد از یک مدت سرخورده می شوند یا آنقدر از آنها امتیاز می گیرند که عطای کار را به لقایش می بخشند.

کاش نمازی را نیاورده بودم؛ به او ظلم شد
  مدیرعامل باشگاه فولاد در ادامه صحبت هایش به تجربه کار با مربیان داخلی و خارجی پرداخت و گفت: افتخار می کنم از تمام مربیانی که با آنها کار کردم، چیز یاد گرفتم. حتی امید نمازی عزیزم (سرمربی سابق ذوب آهن) در برهه ای به او ظلم شد. او مربی توانمندی بود و می توانست بیش از این به فوتبال ما کمک کند ولی متاسفانه یک عده شیطنت کردند. کاش امید را -به فوتبال ایران- نیاورده بودم. نمازی آدم توانمندی بود و چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. به تمام مربیانی که با آنها کار کردم احترام می گذارم و امیدوارم تمام آنها موفق باشند.

باید نکونام را سرمربی تیم ملی کنیم
آذری درباره کار با جواد نکونام در باشگاه فولاد تصریح کرد: همه سابقه جواد نکونام را می دانید. او می تواند به فوتبال ما خیلی کمک کند. باید برنامه ای داشته باشیم تا این بچه را تبدیل به سرمربی تیم ملی کشورمان کنیم. مگر مربیان سایر کشورها از کجا آمدند؟

جورجوویچ ۱۰ سال موفقیت ذوب آهن را تضمین کرد
وی یادآور شد: در طول دوران مدیریتم با چند مربی خارجی کار کردم از جمله جورجوویچ که تمام موفقیت های یک دهه بعد از او در ذوب آهن متعلق به این مربی بود. این مربی شاید در فیلد مربیگری فوتبال حرفه ای ما که آن موقع رانت های خاصی داشت موفق نشد ولی توانست ۱۰ سال موفقیت ذوب آهن را تضمین کند. با آقای بوناچیچ هم کار کردم. او انتخاب من نبود ولی باتوجه به تصمیمات هیات مدیره از ذوب آهن رفت.

نباید با دو، سه باخت مربی را عوض کرد
مدیرعامل باشگاه فولاد در پایان گفت: هیچکدام از مربیانی که زمان من حضور داشتند، حتی یک ریال هم طلب نداشتند. امیدوارم فوتبالمان به سمتی برود که از دست پروده های خودمان استفاده کنیم ولی فوتبال ورزشی است که مرزبندی ندارد. اگر از خدمات مربی خارجی استفاده نکنیم باید سیستم آموزشی ویژه داشته باشیم تا استعدادهایی که می توانند مربیگری کنند را آموزش بدهیم و نهایتا از آنها حمایت کنیم تا تبدیل به مربیان بزرگ شوند. با دو، سه باخت فضا را عوض نکنیم و این بچه ها را از فیلد مربیگری کنار نگذاریم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار