تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۹۰۵۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایداری، عامل افزایش آلودگی هوای امروز اهواز
  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پایداری جوی باعث افزایش آلودگی هوا در اهواز در روز شنبه، و ماندگاری آن در سطوح پایین جوی بوده است.

محمدجواد اشرفی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: میزان گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون در ساعت هشت صبح امروز در هوای اهواز ۳۱۴ میکروگرم در مترمکعب (بیش از ۲ برابر حدمجاز) بود که در ساعت ۱۲ به ۱۵۴ میکروگرم در مترمکعب (نزدیک به حدمجاز) رسید.

وی افزود: میزان غبار با اندازه ۲.۵ میکرون نیز در ساعت ۱۲ امروز ۶۰ میکروگرم برمترمکعب (نزدیک به ۲ برابر حدمجاز) بود.

اشرفی ادامه داد: نمی‌توان تاثیر فلرهای نفتی (مشعل‌های نفتی) را که در اطراف اهواز قرار دارند بر آلودگی این شهر نادیده گرفت که با توجه به جهت باد غالب، آلودگی آنها توزیع می‌شود و اثرگذاری خود را دارد.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت نیشکر نیز افزود: سوزاندن مزارع نیشکر نیز از دلایل آلودگی هوای اهواز بوده است.

اشرفی سومین عامل آلودگی هوای روزهای اخیر اهواز را مدفن زباله شهر اهواز دانست و اضافه کرد: صبح‌های زود معمولا شاهد انتشار بوی آزاردهنده در شرق اهواز هستیم که منشاء احتمالی آن ، محل دفن زباله‌ها در روستای صفیره است.

وی با اشاره به پایداری هوای امروز، گفت: پایدار بودن هوا، نبود وزش باد و رطوبت هوا باعث شد که شرایطی مشابه اینورژن را داشته باشیم و آلودگی هوا در لایه‌های پایینی جو باقی بماند.

اشرفی افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد یک توده غبار از سمت ترکیه، سوریه و عراق وارد خوزستان شده که باعث غبارآلود شدن هوا در برخی ساعات شده بود.

صبح روز شنبه لایه سیاهی از آلودگی، هوای اهواز را پوشانده بود.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع افزایش دما خواهیم داشت. نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی‌روند.

بر اساس طرح جامع آلودگی هوای اهواز، صنایع به ویژه صنایع نفتی بیشترین میزان آلایندگی را دارند. مشعل‌های نفتی در شرق و غرب اهواز همچنان تولید آلودگی میکنند.

مدفن پسماندهای اهواز در شرق این شهر نیز از ابتدای تابستان دچار آتش‌سوزی شده بود که دود ناشی از آن با شدت و ضعف ادامه داشته است.

اهواز تاکنون ۲ بار به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است.

تنگی نفس پاییزه همزمان با نخستین باران‌ها از سال ۹۲ آغاز شده بود که اوایل آبان امسال همزمان با نخستین باران پاییزی در حدود ۱۰ هزار مراجعه تنگی نفس به مراکز درمانی اتفاق افتاده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار