تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۵۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان:
۴۵۰ حلقه چاه غیرمجاز ویژه خشکسالی در دزفول ساماندهی می شوند
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان گفت: ۴۵۰ چاه موقت مخصوص دوره خشک‌سالی در دزفول وجود دارد که با توجه به استفاده غیرقانونی از این چاه ها، لازم است ساماندهی شوند.

  کیسان روئینیان پیش از ظهر امروز شنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ به خاطر خشک‌سالی و نبود امکان تأمین آب برای کشت تابستانه با دستور استانداری،‌ تعدادی چاه خشک‌سالی در شهرهای مختلف استان از جمله دزفول حفر شد.

وی افزود: مجوز حفر این چاه های موقت خشک‌سالی به صورت قرارداد یک‌ساله در اختیار کشاورزانی قرار گرفت که دارای کشت آبی بودند و کشاورزان بر اساس این قراردادها متعهد شده بودند که پس از رفع خشک‌سالی، در تاریخ ۳۰ آبان سال ۸۷ این چاه ها را پر کنند؛ اما با گذشت چند سال از اتمام اعتبار این چاه ها، تاکنون این امر هم عملی نشده است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان تعداد چاه های خشک‌سالی در شهرستان دزفول را ۴۵۰ مورد در داخل و خارج حوزه شبکه آبیاری برشمرد و عنوان کرد: از نظر وزارت نیرو این چاه ها غیر قانونی و حفر آنها نیز غیراصولی و بی معنی بوده است و در حال حاضر نیز این وزارتخانه دستگاه های متولی را مکلف به پلمب و یا پر کردن این چاه ها کرده است تا دیگر قابلیت استفاده نداشته باشند؛ چون با وجود اینکه در شرایط ترسالی قرار داریم و کشاورزان از حقوق آبی خود بهره مند می شوند اما همچنان به صورت غیرقانونی از این چاه ها نیز استفاده می کنند.

روئینیان با تأکید بر لزوم بلااستفاده شدن این چاه ها در راستای عمل به قانون و جلوگیری از مصرف غیرقانونی و غیراصولی منابع آب، تصریح کرد: از آنجایی که برای حفر این چاه ها هزینه شده و در صورت وقوع خشک‌سالی در سال های آینده استفاده مجدد از این چاه ها نیاز می شود؛ بنابراین لازم است به جای پر شدن، این چاه ها پلمب و بلااستفاده شوند.

برداشت سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی 

وی در ادامه میزان تخلیه و برداشت سالانه منابع آب زیرزمینی در شهرستان دزفول را ۳۵۰ میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: میزان مصرف حوزه کشاورزی دزفول از منابع آب زیرزمینی در طول سال، ۲۷۰ میلیون مترمکعب، در حوزه صنعت ۴۲ میلیون مترمکعب، در حوزه شرب و بهداشت ۲۷ میلیون مترمکعب و در حوزه فضای سبز و باغچه ها ۱۱ میلیون مترمکعب است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان همچنین حجم سد دز را ۲.۷ میلیارد اعلام کرد و افزود: امروز دبی ورودی سد دز ۶۵ مترمکعب برثانیه، دبی خروجی سد ۲۶۸ مترمکعب بر ثانیه، تراز سطح آب ۳۲۲/۹۷ متر و حجم مخزن سد دز  نیز ۱۲۴۲ میلیون مترمکعب است؛ ضمن اینکه در صورت بارندگی های زیاد، نگرانی برای طغیان رودخانه وجود ندارد.

روئینیان در خصوص افزایش حفر چاه در باغ ویلاهای دزفول نیز گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده تاکنون وجود ۱۳۰۰ حلقه چاه در باغ ویلاهای شهرستان شناسایی شده که لازم است هرچه زودتر وضعیت این چاه ها از سوی دستگاه های متولی تعیین تکلیف شود تا امور آب در راستای ساماندهی آنها اقدام کند. 

وی یادآور شد: قانون‌گذار اعلام کرده که اگر تغییر کاربری این باغ ها توسط دستگاه های ذی‌ربط همچون جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی تائید شود، سازمان امور آب در راستای توجه به حوزه گردشگری توافق نامه ای برای ادامه فعالیت این چاه ها به عمل خواهد آورد اما در صورتی که این روند قانونی طی نشود، این چاه های باغچه ای غیرقانونی تلقی شده و باید هرچه زودتر ساماندهی شوند.

وی در پایان عنوان کرد: تعهدی که وزارت نیرو برای پرکردن چاه های غیرمجاز برای شهرستان دزفول در سال ۹۸ در نظر گرفته ۲۰ حلقه چاه است که تاکنون ۹ چاه غیرمجاز که به طور عمده در اراضی کشاورزی حفر شده بودند، پر و مسلوب المنفعه شده اند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار