تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۶۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرسشنامه و انواع ان

ابتدا می بایست تعرف دقیقی از پرسشنامه را شرح دهیم تا ذهن مخاطب های این مقاله را روشن سازیم.در تعریفی کوتاه ومختصر پرسشنامه شامل پرسش هایی است که طبق اصول خاص طراحی پرسشنامه دسته بندی شده است.و به صورت کتبی و آنلاین در اختیار مخاطب ها قرار داده و پاسخ دهنده بر اساس اختیار خود به سوالات جواب می دهد.

پرسشنامه

طراحی یک پرسشنامه خوب نیازمند تجربه و رعایت پاره ای قوانین می باشد.که به شما توصیه میکنم از پرسشنامه های غیر استاندارد استفاده ننمایید.از کاربرد های پرسشنامه میتوان گفت که: برای انجام کارهای تحقیقاتی همانند، تجزیه و تحلیل بازار و شناخت نیازهای مشتری، تحلیل رفتارهای اجتماعی، انجام مقایسات آزمایشگاهی (تحلیل مقایسه بین عوامل تاثیر گذار بر روی یک عامل وابسته) و استفاده می شود.

تعریف پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد سندی است که این سند باید به گونه ای تدارک دیده شده باشد که به طور دقیق، طیف وسیع و رنگارنگی از موضوعات بحث مورد نظر را پوشش دهد و در ادامه، به گونه ای کدگذاری شده باشد که تحلیل خروجی ها از طریق وارد کردن نتایج به کامپیوتر مقدور باشد.

پرسشنامه ها، فرمهایی هستند که به منظور جمع آوری اطلاعات و داده تهیه می‌شوند. از پرسشنامه در تمامی سازمان ها و نیز برای تمامی افراد بنا به نیازی که دارند کاربرد دارند. این نیازها از قبیل، ثبت وقایع و حقایق، جمع آوری داده ها، ایجاد ساختار در روندهای مصاحبه، تسهیل در پردازش داده ها و بسیاری از موارد دیگر است. همچنین از پرسشنامه ها برای انجام کارهای تحقیقاتی همانند، تجزیه و تحلیل بازار و شناخت نیازهای مشتری، تحلیل رفتارهای اجتماعی، انجام مقایسات آزمایشگاهی (تحلیل مقایسه بین عوامل تاثیر گذار بر روی یک عامل وابسته) و استفاده می شود.

انواع پرسشنامه استاندارد از لحاظ اجرا عبارتند از:

پرسشنامه به طریق رو در رو

پرسشنامه تلفنی

پرسشنامه پستی

پرسشنامه رایانه ای

پرسشنامه پست الکترونیکی

پرسشنامه اینتنرنتی یا صفحات وب

خب برای مثال پرسشنامه تلفنی: در مصاحبه های تلفنی یک پرسشنامه توسط مصاحبه گر به نمونه ای از پاسخگویان توسط تلفن ارائه می گردد چه پاسخگویان در منزل باشند و چه در محل کار.

طبقه بندی بر اساس ماهیت پرسشنامه

پرسشنامه ها دسته بندی های زیادی دارند برای مثال انواع پرسشنامه از نظر باز و بسته بودن:

پرسشنامه باز: در این نوعپرسشنامه، سؤال هایی مطرح و از پاسخ دهنده درخواست میشود که به سوالات پاسخ داده شود. در این نوعپرسشنامه، جواب سؤال، مشخص و محدود نیست و پاسخ دهنده برابر پرسش مطرح شده، به نوشتن پاسخ مبادرت می کند. مثل سؤال های زیر:

زمانی که در خانه هستید اوقات بیکاری به چه کارهایی مشغول هستید؟

آشنایی شما با گروه پژوهشی مدیریت ایران به چه طریقی بوده است؟

خب این نوع پرسشنامه مزایای و معایبی دارد؟

مزایا:

در اينگونه سوالات، اطلاعات دقيق تر، كامل تر و داراي ارزش بيشتر هستند

معایب:

طبقه بندي و نتيجه گيري از آنها مشكل تر و به تجربه زياد و همچنین زمان بیشتر نيازمند دارد.

پس نتیجه میگیریم که این نوع پرسشنامه اطلاعات کمی زیادی به ما نمیدهد و اغلب اطلاعات به صورت کیفی ارائه می شود.

پرسشنامه بسته:

در پرسشنامه بسته با پرسش هاي مشخص با پاسخ های مشخص مواجه هستيم. براي هر پرسش تعدادي گزينه و پاسخ انتخاب شده است كه فرد پاسخ دهنده بايد يكي از آنها رابه عنوان پاسخ بگزيند. هريك از پاسخ ها به گونه اي تنظيم شده است كه در عين منطقي بودن براي آن سوال از پاسخ مربوط به ديگر سوالات مجزا باشد. و ابزار مناسبی برای دریافت اطلاعات به صورت کمی می باشد.

مزایا:

پاسخ ها را مي توان به سرعت نوشت و تجزيه و تحليل و طبقه بندي پاسخ ها نيز ساده تر است

معایب:

اطلاعات به دقت و كاملي پرسش نامه باز نيست.

این نوع پرسشنامه اطلاعات کمی بیشتری نسبت به پرسشنامه باز به ما ارائه می دهد ولی باز هم کامل نیست.

پرسشنامه ترکیبی:

در این نوع پرسشنامه یک سری سوال ها به صورت باز و سری دیگر به صورت بسته ارائه میشود که بهترین روش برای جمع آوری اطلاعات می باشد.

هدف از طراحی پرسشنامه

تهیه فهرستی از هدف هایی است که پژوهشگر قصد دارد به کمک پرسشنامه به آنها برسد.

داشتن درک روشنی از آنچه که باید حاصل شود

به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم

با این اطلاعات چه کارهایی می توانیم انجام دهیم

چگونه هر سؤالی در پرسشنامه در رسیدن به این هدف به ما کمک می کند

روش های تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که پس از اجرای پرسشنامه جمع آوری می شوند چیست؟

مطلب آخر

در صورتی که برای جمع آوری اطلاعات آماری به پرسشنامه نیاز پیدا کردید از هر سایتی دانلود پرسشنامه را انجام ندهید ما به شما وب سایت پرسش سنج به ادرسhttps://porseshsanj.ir را پیشنهاد میکنم که با تلاش و پشتکار فراوان اقدام به تهیه پرسشنامه های استاندارد شده نموده است.

:
:
:
آخرین اخبار