تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۹۰۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چشمه سرحونی؛ نگینی در دل طبیعت اندیکا
چشمه سرحونی؛ نگینی در دل طبیعت اندیکا

 چشمه فصلی "سرحونی" در بخش چلو شهرستان اندیکا یکی از جاذبه‌های گردشگری و کمتر شناخته شده استان خوزستان است که می‌تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

 این چشمه فصلی در منطقه حفاظت شده شیمبار و بین روستاهای پای راه منار و سرحونی قرار گرفته که هرساله با شروع بارندگی پاییزه از دل کوه می‌جوشد و گاهی تا مرداد سال بعد از آن هم پر آب است .

تا اواخر دهه ۸۰ از دهانه این چشمه، گونه‌ای ماهی بومی خارج می‌شد که نقش مهمی در امرار و معاش و اقتصاد مردم منطقه ایفا می‌کرد.

هنوز مطالعات کامل و دقیقی برای معرفی بهتر این چشمه انجام نشده اما براساس بررسی کارشناسان محیط زیست ، بزرگترین دریاچه زیرزمینی استان خوزستان پشت این چشمه قرار گرفته و این چشمه از آنجا تغذیه می‌شود.

چشمه سرحونی در گذشته دایمی بوده است

یکی از اهالی این منطقه در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این چشمه گویا دارای یک منبع زیر زمینی بزرگ است که در چهار فصل سال می‌توان از آن آب برداشت کرد.

جلال صادقی افزود: براساس برخی شواهد ظاهری این چشمه که به "کیره (کوره)" معروف است در گذشته دایمی بوده اما به دلیل ریزش کوه در برخی از فصول سال، دیگر در چهار فصل آب از منبع خارج نمی‌شود.

وی ادامه می دهد : این چشمه از حدود ۶ نقطه با آغاز بارندگی‌های پاییزه می‌جوشد و دارای آب بسیار گوار و خنکی است.

وی گفت: در گذشته و تا حوالی دهه ۸۰ بیشتر روستاهای همجوار از این چشمه ماهی صید می‌کردند اما پس از شروع خشکسالی‌ها و صید بی رویه امروزه این موضوع بسیار کم رنگ شده است.

چشمه سرحونی می‌تواند به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود

رییس شورای اسلامی بخش چلو نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به طبیعت بکر و پوشش جنگلی زیبا، این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری را داراست.

امامقلی صادقی ادامه می‌دهد: با ایجاد زیرساخت لازم ، می‌توان نقش مهمی در اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه ایجاد کرد.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا میگوید: پشت چشمه فصلی سرحونی یک غار آبی واقع شده و منبع تامین کننده آب این چشمه است.

چشمه سرحونی به مطالعات تخصصیتر نیاز دارد
وحید شالویی ادامه می‌دهد: فاصله دهانه ورودی این غار تا این مخزن بزرگ آبی حدود ۱۵ متر است اما عمق و وسعت آن هنوز دقیق مشخص نشده است.
وی اضافه می‌کند: در این غار بزرگ آبی، بچه ماهی‌های زیادی به چشم می‌خورد که در آغاز فصل بارندگی و سرریز شدن مخزن از دهانه چشمه سرحونی خارج می‌شوند.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان می افزاید: برای معرفی بهتر این غار مطالعات تخصصی تر نیاز است که تاکنون انجام نشده است .

 این چشمه در جنوب غرب منطقه حفاظت شده شیمبار واقع شده و راه دسترسی آن حدود سه کیلومتر شوسه است.

منطقه حفاظت شده شیمبار(شیرین بهار) از توابع اندیکا، کوهستانی و پوشیده از جنگل و مرتع است؛ این منطقه حدود ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد. اندیکا با سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان درشمال شرق خوزستان قرار دارد.

مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
همه چی هست اما مسئول با عرضه نیست که درستش کنن تو گردشگری
:
:
:
آخرین اخبار