تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۶۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت تامین امنیت اطراف خوابگاه‌ دانشجویی دانشگاه چمران
معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وقوع مواردی از سرقت و زورگیری در اطراف مجتمع خوابگاهی پسرانه این دانشگاه، خواستار تامین امنیت مسیرهای تردد دانشجویان شد.

 علیرضا قدردان مشهدی روز یکشنبه در نشست شورای تامین شهرستان اهواز با مسئولان و نمایندگان انجمن‌های دانشجویی دانشگاه شهید چمران در دفتر معاونت دانشجویی این دانشگاه، بیان کرد: در مجتمع خوابگاهی علم‌الهدی در خیابان ولیعصر(عج) منطقه گلستان بیش از ۲ هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه سکونت دارند.

وی با اشاره به ناامن بودن مسیر تردد دانشجویان افزود: تقریبا هر ۱۰ روز یکبار شاهد زورگیری، ضرب و جرح، سرقت تلفن همراه و یا سرقت از خودروهای دانشجویان هستیم که این مساله مشکلات بسیاری برای ساکنان خوابگاه موجب شده، و امنیت روانی دانشجویان را از بین برده است.

قدردان مشهدی با بیان اینکه پیگیری از طریق نیروی انتظامی تاکنون نتیجه نداده است، اضافه کرد: استقرار کانکس نیروی انتظامی از مصوبات گذشته برای تامین امنیت بوده اما نیروی انتظامی آن را نپذیرفته و اعلام کرده که باید با شرکت‌های انتظامی قرارداد ببندیم، در حالی که پلیس وظیفه تامین امنیت را دارد و باید به این مسئولیت خود عمل کند.

وی همچنین با اشاره به مشکل آسفالت خیابان ولیعصر(عج)، گفت: آسفالت این خیابان مصوبه کمیسیون دانشجویی در سال ۹۶ بوده اما با وجود پیگیری و نامه‌نگاری‌ متعدد این درخواست هنوز محقق نشده و شهرداری اهواز و آبفا مشکل را به یکدیگر واگذار می‌کنند، حتی دانشجویان می‌خواستند تجمع کنند که آنها را قانع کردیم فعلا دست نگهدارند.

جای خالی امنیت

در این نشست نمایندگان دانشجویان دانشگاه شهید چمران گفتند: در هفته گذشته سه مورد زورگیری و سرقت در خیابان منتهی به خوابگاه رخ داده است.

ایاز سپهری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز در این نشست با اشاره به حوادثی که برای دانشجویان خوابگاهی رخ داده، گفت: پلیس در پاسخ به درخواست ما برای تامین امنیت این خیابان، می گوید که شب هنگام نباید خارج از خوابگاه باشید.

وی ادامه داد: چرا با مدیرانی که به وظایف خود و به مکاتبات و مصوبات بی توجهی کرده اند، برخورد نمی‌شود؟

سپهری افزود: آسفالت خیابان ولیعصر(عج) که محل خوابگاه دانشجویی علم الهدی است نیز، با وجود اعتراضات و پیگیری ها انجام نشده است.

محمد شریفی مسئول انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت در فضای عام را دارد و انتظار می‌رود به این وظیفه خود عمل کند.

آرشام الهی عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه وظیفه پلیس تامین امنیت در خارج از دانشگاه است، گفت: شهروندان جزو مالیات دهندگان هستند و در مقابل آن باید امنیتشان تامین شود و دانشگاه نباید برای برقراری امنیت با یک شرکت دیگر قرارداد منعقد کند و یا هزینه اضافه ای را بپردازد.

کانکس‌ها نمی‌آیند

کیومرث کشوری جانشین فرمانده انتظامی اهواز نیز گفت: امکان استقرار کانکس در خیابان محل خوابگاه دانشجویی وجود ندارد و دانشگاه باید برای تامین امنیت با شرکت های انتظامی قرارداد منعقد کند.

وی افزود: نیروی انتظامی به دلیل مشکلاتی نزدیک به ۴۰۰ کانکس را جمعآوری کرده است.

کوچ دانشجویان از اهواز

رییس اداره اسکان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست با اشاره به تحصیل حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه، گفت: برخی از این دانشجویان به دلیل مساله ناامنی در خوابگاه و گرد و غبار، در حال انصراف از تحصیل در اینجا هستند.

مظفر حسین‌پور افزود: دانشگاه شهید چمران یک دانشگاه بین‌المللی است اما این مشکلات آسیب زیادی به چهره دانشگاه و خوابگاه وارد کرده است.

وی ادامه داد: وظیفه پلیس تامین امنیت عامه است و وقتی پلیس امنیت عامه را نتواند تامین کند، ما نیز به عنوان بخشی از ساکنان این شهر دچار مشکل می‌شویم.

حسین‌پور گفت: از نیروی انتظامی انتظار می‌رود که در یک نقطه آسیبپذیر با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر که غیربومی هستند، راهکار و توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وعده بازگشت امنیت به خوابگاه 

فرماندار اهواز نیز در این نشست گفت: مقرر شده که امنیت خوابگاه دانشجویی پسران دانشگاه شهید چمران با گشت‌های مستمر پلیس و یا استقرار خودروها در برخی مقاطع تامین شود.

جمال عالمی نیسی با اشاره به طرح مساله امنیت خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران در شورای تامین اهواز افزود: بر اساس آمار اعلام شده در هشت ماه گذشته سه تا چهار مورد سرقت و زورگیری در خوابگاه پسران اتفاق افتاده است.

به گفته وی نیروی انتظامی به دلایلی استقرار کانکس در نزدیکی خوابگاه را نپذیرفته که در حال بررسی موضوع و راهکار حل مساله هستیم.

وی با تاکید بر عملی شدن وظایف دستگاه‌ها افزود: اهواز به دلیل ساختار اجتماعی خاص و رتبه دوم در حاشیه نشینی، در برخی جرایم آمار بالایی دارد.

عالمی نیسی با اشاره به تاثیر مستقیم فقر و مشکلات اقتصادی بر افزایش ارتکاب جرم، بیان کرد: در یک سال گذشته با وجود افزایش جرایم در کشور اما در اهواز شاهد کاهش جرایم بودیم؛ چندین باند جرایم خشن در اهواز شناسایی و اعضای آن بازداشت شده به طوری که از استان‌های دیگر خبر رسیده، برخی از متخلفان به استان‌های همجوار سرازیر شده‌اند.

وی همچنین گفت: مقرر شده که شهرداری در مدت ۴۸ ساعت آسفالت خیابان ولیعصر(عج) را آغاز کند که پیگیری اجرایی شدن این تعهد انجام می شود و به دانشجویان نیز اعلام کردیم نظارت بر کار شهرداری داشته باشند.

اعضای شورای تامین شهرستان اهواز پس از نشست در معاونت دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز، از مجتمع خوابگاهی علم الهدی(پسران) و خیابان ولیعصر(عج) دیدن کردند. مجتمع تجاری در حال ساخت فیروزه (زیر نظر بنیاد مستضعفان) در خیابان ولیعصر(عج) نیز که به دلیل عملیات اجرایی و تردد ماشین آلات سنگین مورد اعتراض دانشجویان و ساکنان بود، مورد بازدید قرار گرفت و تا زمان عملیاتی شدن تعهدات، کار ساخت آن متوقف شد.

اعضای این شورا همچنین در ادامه بازدیدها، از وضعیت فاضلاب‌های کوی حصیرآباد، کوی آلصافی و کوی نیرو اهواز دیدن کردند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار