تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۹۰۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی تضادهای منافع ملی در توسعه خوزستان با حضور وزیر نفت
 استاندار خوزستان با بیان اینکه منافع ملی و توسعه منطقه‌ای به ویژه در کلانشهر اهواز دچار تضادهای زیادی هستند، گفت: قرار است در سفر ۲ روزه وزیر نفت به خوزستان این چالش مورد بررسی قرار گیرد.

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری بیان کرد: اهواز بر روی یکی از بزرگترین میادین نفتی کشور قرار دارد و همین امر باعث شده تا این کلانشهر نسبت به دیگر مناطق استان دچار چالش شود.

وی با اشاره به اینکه نفت نباید در توسعه منطقه ای، تضاد ایجاد کند، افزود: به عنوان مثال هم اکنون پروژه جاده ساحلی اهواز به سمت ملاثانی به دلیل منافع ملی و حساسیت‌های صنعت نفت با موانعی رو به‌رو است که بررسی و رفع آن یک امر ضروری است.

استاندار خوزستان از سفر وزیر نفت به خوزستان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته خبر داد و گفت: توسعه شهر اهواز به دلیل این حساسیت‌ها با مشکل رو به رو شده است.

استاندار خوزستان در ادامه به نگرانی‌ مجموعه وزارت نفت در خوزستان (مناطق نفتخیز جنوب) و شخص وزیر در رابطه با محدوده‌ها و حریم‌های نفتی اشاره کرد و گفت: فرسوده بودن و گستردگی تاسیسات نفتی در نقاط مختلف خوزستان دلیل این نگرانی‌ها است.

وی بیان کرد: قرار است با حضور وزیر نفت به منظور رفع این نگرانی‌ها تصمیم گیری‌ جدی صورت بگیرد که از جمله آن به کارگیری مشاوران کارآمد در این رابطه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با کمک شرکت‌های مشاور، تلاش می‌شود تا با رعایت حساسیت‌ها، توسعه متوازن را در خوزستان دنبال کنیم.

به گفته شریعتی، بیژن زنگنه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان وزیر معین استان خوزستان می‌تواند در برطرف کردن مشکلات پروژه‌های سرمایه‌گذاری که با موانعی رو به رو هستند، تاثیرگذار باشد.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خوزستان پیشرفتی ندارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه سازمان آب و برق استان با برنامه ریزی‌ توسعه‌ای این استان باید همسویی بیشتری داشته باشد، گفت: رییس این سازمان در نشست هایی که در اقتصاد استان نقش اساسی دارد، شرکت نمی‌کند و نمایندگانی که در نشست ها حضور پیدا می‌کنند فاقد اختیارات کافی هستند.

امید حاجتی ادامه داد: اگر در این نشست ها برای موضوع بخصوصی تصمیم گیری شود، این رییس سازمان آب و برق است که به‌صورت یک جانبه اقدام به نقض تصمیمات اتخاذ شده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پروژه احداث آب شیرین کن در محل سد گتوند از جمله این موارد است، گفت:این پروژه از جنبه‌های محیط زیستی و همچنین پیشگیری از خسارت به زمین‌های کشاورزی، توسط سازمان آب وبرق خوزستان تعیین تکلیف نشده است.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان با ابراز تعجب از روند پیش‌رو در جانمایی زمین مورد نیاز آب شیرین‌کن در محل سد گتوند، افزود:با شرایط فعلی باید اعلام کنم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خوزستان به‌پیش نمی‌رود و این موضوع بر دیگر پروژه‌های مصوب رتاثیر گذاشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: بر اساس روال همیشگی معاونت برنامه‌ریزی این سازمان در نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی شرکت می کند اما اینکه چرا ریس سازمان در جلسات حضور پیدا نمی‌کند؛ نمیتوانم پاسخگو باشم.

حمیدرضا لشکری اضافه کرد: اما در خصوص پروژه احداث آب شیرین‌کن در محل سد گتوند، معاونت حفاظت و بهره‌برداری می تواند نظر کارشناسی خود را ارایه کند.

وی ادامه داد: این پروژه نیاز به جانمایی دارد و پس از بررسی حریم‌ها در یک هفته آینده این آمادگی وجود دارد که به درخواست اختصاص زمین برای این پروژه پاسخ دهیم.

وی افزود: در خصوص موضوع جانمایی این پروژه تاکنون مراجعه‌ای به این معاونت انجام نشده و تاخیر به‌وجود آمده در اعلام نظر کارشناسی را می‌توان به همین دلیل دانست.

سرمایه گذار فرانسوی در انتظار وقت ملاقات

مدیرکل امور اقتصاد و دارائی استان خوزستان نیز در این نشست بدون ذکر جزییات بیشتر از آمادگی یک سرمایه گذار فرانسوی در اجرای یکی از پروژه‌های خوزستان خبر داد و گفت: برای جذب این سرمایه گذار تلاش‌ زیادی صورت گرفت اما در زمانی که این فرد برای ملاقات با رییس سازمان آب و برق خوزستان باید به این سازمان مراجعه می کرد، به او وقت ملاقات داده نشد. 

محسن کاویانی ادامه داد: قرار بود سازمان آب و برق خوزستان برای ملاقات با این سرمایه‌گذار فرانسوی هماهنگی لازم را انجام دهد اما در سه ماه گذشته نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر سازمان آب و برق خوزستان، این فرآیند در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار