تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۹۰۶۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زنان در اهواز بیشتر از مردان کتاب می خوانند
  مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: بر اساس یک پژوهش صورت گرفته در اهواز زنان بیشتر از مردان مطالعه می‌کنند.

منصور کوهی رستمی شامگاه یکشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته کتاب در  اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان این که بیش از ۱۵۸ هزار عضو در نهاد کتابخانهها فعال هستند اظهار داشت: ۷۶ هزار  و ۳۰۵  عضو آقا و ۸۲ هزار و ۹۴ عضو کتابخانهها زن هستند از این رو بیشتر اعضای کتابخانههای عمومی خوزستان زنان هستند.

وی با اشاره به این که در استان خوزستان ۲۲۶ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارد گفت: از این تعداد ۱۷۸ باب کتابخانه نهادی و ۴۸ باب کتابخانه مشارکتی هستند و به ازای هر ۲۱ هزار نفر یک کتابخانه فعال در استان وجود دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی خوزستان بیان کرد: نیروی انسانی فعال، جوان و تحصیل کرده ویژگی دوم نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است و در حال حاضر ۴۸۸ نفر در مجموعه کتابخانههای عمومی خوزستان شاغل هستند که ۷۵ درصد آنها تحصیلات عالی دارند.

وی با اشاره به این که ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانههای عمومی خوزستان موجود است و به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی ۵۷ جلد کتاب داریم تصریح کرد: سه درصد مردم خوزستان عضو کتابخانههای عمومی هستند.

کوهی رستمی خدماتدهی کتابخانههای عمومی خوزستان را ۱۲ ساعته عنوان کرد و ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما در نهاد کتابخانههای عمومی تبدیل آن به مراکز فرهنگی و اجتماعی است.

وی رسانه، خانواده و دستگاههای دولتی را سه ضلع موثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: رسانه و کتاب عمدتا یک رسالت را دنبال می کنند و هر دو به دنبال افزایش سطح بصیرت، آگاهی و دانش مردم هستند.

مدیر کل نهاد کتابخانههای عمومی خوزستان با اشاره به این که کتابخانههای عمومی مجموعهای برنامه محور است توضیح داد: نهاد کتابخانهها یک  نهاد فرهنگی پیشرو است که نیازمند توجه بیشتر در بحث بودجه و اعتبارات می باشد و ضرورت دارد نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود کنند.

وی بیان کرد: توجه به گروه های خاص مانند ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و ذهنی از دیگر موضوعات مورد توجه در نهاد کتابخانههای عمومی استان است و به این منظور یک چاپگر بریل از سوی یک خیر در کتابخانه مرکزی خوزستان راه اندازی شده و نابینایان هر کتاب و جزوه ای بخواهند را می توانند به صورت بریل درآورند.

کوهی رستمی با اشاره به وجود بخش تولید کتاب گویا در کتابخانه مرکزی استان گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار کتب گویا در کتابخانه مرکزی اهواز موجود است.

وی با اشاره به اولویت های نهاد کتابخانه های استان بیان کرد: توسعه زیرساخت های موجود با تاکید بر عدالت اجتماعی و حضور کتابخانه ها در مناطق محروم و کم برخوردار یکی از اولویت های مهم اداره کل است بدین منظور پارسال پنج کتابخانه ای که به بهره برداری رسیدند همه در مناطق محروم بودند.

برنامه های هفته کتاب در خوزستان

مدیر کل نهاد کتابخانههای عمومی خوزستان بیان کرد:در این هفته قصد داریم چهار کتابخانه را در نقاط مختلف به بهره برداری برسانیم از سوی دیگر نیز ۲ کتابخانه هم صددرصد ساخته شده اند که تنها تجهیزات آنها مانده و ۶ طرح کتابخانه سازی نیز در حال ساخت است.

وی بیان کرد:  امسال  در هفته کتاب ۹۷۸ برنامه کتاب محور در استان و یک نمایشگاه کتاب در این هفته در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار می شود.

کوهی رستمی گفت: نواختن زنگ کتاب و کتابخوانی در همه مدارس خوزستان، نمایشنامه خوانی و برگزاری جشن امضای کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی با حضور وی در خوزستان از دیگر برنامه های هفته کتاب در خوزستان است.

وی ادامه داد: عضویت در کتابخانه های خوزستان در روز ۲۵ آبان ماه  به صورت رایگان است.

هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۴ آبان با شعار حال خوش خواندن در  استان خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار