تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۹۰۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رصد یک رخداد نجومی مهم در پژوهش سرای فارابی اهواز
سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز از برگزاری ویژه برنامه عمومی گذر عطارد با حضور دانش آموزان و فرهنگیان در پژوهش سرای فارابی خبر داد.
 صادق نیسی گمراوی سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک اهوا  با اشاره به اینکه ویژه برنامه گذر عطارد امسال به دلیل این پدیده نجومی استثنائی در پژوهش سرای فارابی برگزار خواهد شد، گفت: تجهیزات نجومی مناسبی برای این رخداد که هر قرن ۱۳ بار رخ می‌دهد پیش بینی شده است.

او زمان این رخداد نجومی را ۲۰ آبان ماه عنوان کرد و اظهار داشت: دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸ باید در تقویم نجومی علامت‌گذاری شود، چرا که گذر سیاره تیزپای "تیر" از مقابل خورشید در عصر دوشنبه ۲۰ آبان رخ خواهد داد و بعد از ۳ سال مجدداً در این روز فرصتی ایجاد می‌شود تا عبور این سیاره از مقابل خورشید را با استفاده از تجهیزات رصدی مجهز به فیلتر مخصوص خورشید به انجام رسانید.

نیسی گمراوی زمان آغاز این واقعه نجومی را در ساعت ۱۶ و ۵ دقیقه عصر دوشنبه ۲۰ آبان عنوان و بیان کرد: ولی به علت غروب خورشید در ساعت ۱۷ این روز، تمام مراحل گذر تیر از مقابل خورشید در کشور قابل مشاهده نیست، اما باز هم فرصتی برای مشاهده بخش‌هایی از این رویداد نجومی فراهم است.

سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز افزود: سیاره "تیر" با توجه به قطر به نسبت کوچک خود و فاصله زیادی که از زمین دارد، در هنگام گذر از مقابل خورشید، امکان مشاهده آن با چشم غیر مسلح (بدون عینک‌های مخصوص رصد خورشید) وجود ندارد و الزاماً باید از تلسکوپ‌های کوچک آماتوری که مجهز به فیلتر ویژه خورشیدی است، استفاده شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار