تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۹۰۷۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذخایر نفت ایران یک سوم بیشتر شد
میدان نفتی جدید چه مزایایی دارد؟
با این کشف تازه، میزان ذخایر نفتی 150 میلیارد بشکه‌ای ایران، یک‌سوم افزایش خواهد یافت. براساس گزارش الجزیره، ایران چهارمین کشور ازنظر ذخایر نفتی و دومین کشور ازنظر ذخایر گازی است. بعد از کشف این میدان نفتی با ظرفیت 65 میلیارد بشکه در اهواز، ایران می‌تواند به دومین دارنده ذخایر نفتی جهان تبدیل شود.
دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهور خبر داد، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تلاش‌های اکتشافی خود که از سال 95 شروع‌شده بود، موفق به کشف یک میدان بزرگ نفتی با ذخیره نفت درجای به میزان 53 میلیارد بشکه نفت شده است. گفته می‌شود این میدان نفتی که از بستان تا امیدیه در استان خوزستان به وسعت 2400 کیلومترمربع گسترده شده، 80 متر عمق دارد.

البته دو روز قبل اینکه روحانی این خبر بدهد، صالح هندی، مدیرعامل اکتشاف شرکت ملی نفت با انتشار فیلمی در فضای مجازی از اکتشاف‌های جدید در حوزه نفت و گاز کشور خبر داده بود. از جزئیات کشف میدان جدید نفتی در جنوب ایران هم خبر می‌رسد این میدان در شمال خوزستان کشف‌شده که بنا بر اطلاعات اولیه، با کشف این میدان جدید، حجم ذخایر اثبات‌شده نفت کشور تغییر خواهد کرد. با استناد به گزارش عملکرد شرکت ملی نفت ایران ذخایر جدید نفت در سازند ایلام و سازند گورپی اکتشاف شده که حجم ذخایر و نوع نفت آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

با این میادین نفتی تازه کشف‌شده هم‌اکنون ایران در رتبه چهارم ازنظر ذخایر نفتی و در رتبه دوم ذخایر گازی در دنیا قرار دارد که درمجموع رتبه اول ذخایر هیدروکربوری دنیا از آن کشور است.

به این ترتیب بر اساس آمارهای اوپک، ذخایر نفت و گاز ایران در سال گذشته میلادی 155.6 میلیارد مترمکعب و حجم ذخایر گاز ایران 33.9 تریلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری نکرده است. شرکت بی‌پی نیز ذخایر نفت ایران در سال گذشته را 155.6 میلیارد بشکه و ذخایر گاز قابل‌استخراج آن را 31.9 تریلیون مترمکعب برآورد کرده که نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری نکرده است.

بررسی‌های آماری BP از انرژی جهانی که در سال 2018 منتشر شد و حاوی اطلاعاتی تا پایان سال 2017 است نشان می‌دهد: ایران بعد از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا، چهارمین کشور در نظر ذخایر نفتی است. از منظر ذخایر گاز طبیعی هم ایران بعد از روسیه قرار دارد.

خبرگزاری الجزیره در گزارشی درباره کشف میدان نفتی جدید در ایران نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده میدان نفتی جدید به ظرفیت 53 میلیارد بشکه کشف‌شده است. با این کشف تازه، میزان ذخایر نفتی 150 میلیارد بشکه‌ای ایران، یک‌سوم افزایش خواهد یافت. براساس گزارش الجزیره، ایران چهارمین کشور ازنظر ذخایر نفتی و دومین کشور ازنظر ذخایر گازی است. بعد از کشف این میدان نفتی با ظرفیت 65 میلیارد بشکه در اهواز، ایران می‌تواند به دومین دارنده ذخایر نفتی جهان تبدیل شود. / اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

:
:
:
آخرین اخبار