تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۹۰۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیستم معیوب فاضلاب اهواز و معضلی به‌نام پس‌زدگی که زندگی مردم را دچار اختلال کرد/تصاویر
معضل پس‌زدگی فاضلاب اهواز قصه درازی دارد که تاکنون به رغم شکایت‌ها و اعتراضات زیاد مردم روز به روز بیشتر می‌شود و شهروندان اهوازی را که نمی‌خواهند با این دریاچه‌های فاضلاب و بوی نامطبوع آن عادت کنند را کلافه کرده است.
 یکی از مشکلاتی که سال‌ها است مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به معضلی لاینحل در شهرستان تبدیل شده مسئله پس‌زدگی فاضلاب در نقاط مختلف شهر است که هر 2، 3 ماه یک بار تکرار می‌شود و علی‌رغم کنش‌های مردم و واکنش مسئولان تاکنون به فرجام خوشی نرسیده و موجب شده شهروندان مکررا در تماس با ما دست به گله و شکایت بزنند.

وضعیت پس‌زدگی فاضلاب از منهول در شهرستان اهواز اگر چه ربط زیادی به بارندگی‌ها ندارد و در تمام فصول سال تکرار می‌شود، اما در شرایط فعلی کافی است چند قطره باران هم به آن اضافه شود تا در تمام اهواز دریاچه‌های فاضلاب راه بیافتد و مردم را دچار دردسر کند.

بنا بر اطلاعات به دست آمده قدمت شبکه دفع فاضلاب در برخی نقاط اهواز به 70 سال می‌رسد و در برخی نقاط شهر مجرای فاضلاب شیب لازم را ندارد و فاضلاب باید از طریق ایستگاه‌های پمپاژ دفع شوند. 45 درصد از این فاضلاب در 25 مقطع به طور مستقیم وارد رودخانه کارون و 30 درصد نیز وارد نهر ماله می‌شود و تنها کمتر از 20 درصد تصفیه می‌شود.

اعتراض به سیستم معیوب فاضلاب در کل اهواز را می توان به کوکوهای ساعتهای قدیمی تشبیه کرد که ساعتی یک بار برای اعلان سر بر می آورند و بلافاصله به فراموشی سپرده می‌شود. تا جایی که دیدن کودکانی پابرهنه غرق بازی در در دریاچه‌های فاضلاب، اتفاق روتینی است که در نقاط مختلف شهر جاری است.

بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان شرکت آبفا، چیزی حدود 1850 کیلومتر شبکه فاضلاب و 900 تا هزار کیلومتر هم فاضلاب روباز در اهواز وجود دارد که یک‌سوم این شبکه فرسوده است. مطالعات شرکت آبفا تا سال 95 نشان می‌دهد که این شرکت برای سامان دادن به شبکه فاضلاب به اعتباری هزار میلیارد تومانی نیاز داشته و تاکید مسئولان کشوری آبفا جذب منابع خارجی بوده است. در همین زمینه اسفند 95 دولت از تخصیص 23 هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیربنایی خوزستان از جمله اصلاح شبکه فاضلاب خبر داد و قرار بود این کار در مدت 3 سال انجام شود.

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان برنامه و بودجه، یک‌سوم این اعتبارات سال 96 پرداخت شد، اما بعد از سال 96 مسئولان دولتی علاقه‌ای به اظهار نظر در این باره از خود نشان ندادند. البته اولین بار نبود که اعتبارات اصلاح شبکه فاضلاب اهواز به صورت کامل جذب نمی‌شود چون در دهه 80 نیز فقط کمتر از 40 درصد اعتبار 149 میلیون دلاری بانک جهانی جذب شد تا کارهای انجام شده به دلیل ضعف در هماهنگی‌ها و نبود تعامل بین ادارات استان ابتر بماند.

در ادامه چند تصویر که مردم مناطق مختلف اهواز برای ما ارسال کردند را می‌توانید مشاهده کنید:

سیستم معیوب فاضلاب اهواز و معضلی به‌نام پس‌زدگی که زندگی مردم را دچار اختلال کرد + تصاویر

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
ی فراخوان بزنید تا ببنید که چه خبره از فاضلاب در این خراب شده
چرا مسئولینش برکنار نمیشن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
0
واقعا این شان مردم خوزستان که داخل فاضلاب زندگی کنن؟! این بود وعده ادای دین به خوزستان مظلوم...
:
:
:
آخرین اخبار