تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۹۰۷۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اغلب زنان اندیکایی صنعتگر صنایع دستی هستند
 سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اندیکا گفت :بیشتر زنان اندیکایی صنعتگر ودر حوزه تولید صنایع دستی به صورت انفرادی یا کارگاههای گروهی مشغول فعالیت هستند .

سید موسی احمد پوری بیان کرد : پیشینه صنایع دستی درشهرستان اندیکا به حدود دو هزار سال قبل می رسد و می توان  به وفور این ادعا را در نقش برجسته‌های باستانی شهرستان مشاهده کرد .

وی افزود : از دیر باز بیش از ۴۰ نوع صنایع دستی در این شهرستان تولید و مورد استفاده قرار می گرفت که با توجه به بافت عشایری این شهرستان همچون گذشته ،  زنان این شهرستان با استفاده از پشم و موی گوسفندان در حال تولید صنایع دستی هستند .

 سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اندیکا ادامه داد : از رشته های شاخص صنایع دستی می توان به چوقای کیارسی ، لباس زنانه محلی ،گلیم ، شیردنگ ، خورجین ، قالی و سفره آردی اشاره کرد .

 وی گفت : خوشبختانه صنعتگران این شهرستان موفق به دریافت مهر اصالت مرغوبیت یونسکو در رشته‌ی چوقابافی و همچنین با ارائه چوقای کیارسی ، جلیقه ، سفره آردی ،کیف مردانه ،کوسن مبل با طرح چوقا موفق به کسب پنج نشان ملی شده اند .

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اندیکا ادامه داد : صنعتگران در راه تولید صنایع دستی از مشکلات و موانع زیادی از جمله قیمت بالای مواد اولیه و بستر نامناسب در بازار فروش با وجود دلالها روبرو هستند .

شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان یکی از شهرهای تاریخی خوزستان است که دارای ۷۰۰ محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از ۵۰ اثر ثبت ملی است.
این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار