تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۷۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهاد کشاورزی خوزستان، کشت سنتی شلتوک را در محاسبات خود لحاظ نکرد
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اعمال محدودیت های کشور عراق برای ورود محصول شلتوک، گفت: با توجه به سطح زیر کشت این محصول کشاورزی در استان خوزستان، دولت باید پیش از آغاز برداشت اقدام به فراهم کردن زمینه های صادرات شلتوک به کشور عراق می کرد.
 عبدالله شماخته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز  با اشاره به اعمال محدودیت‌های کشور عراق برای ورود محصول شلتوک، اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت این محصول کشاورزی در استان خوزستان، دولت باید پیش از آغاز برداشت اقدام به فراهم کردن زمینه‌های صادرات شلتوک به کشور عراق می‌کرد.

وی با بیان اینکه برداشت برنج از 2 هفته قبل از صدور مجوز صادرات شلتوک آغاز شده است، افزود: بر اساس برآوردهای دقیق انجام شده، سطح زیر کشت امسال برنج در استان 250 هزار هکتار است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه مقامات دولتی 206 هزار هکتار را به عنوان سطح زیر کشت برنج در استان خوزستان اعلام کرده‌اند، عنوان کرد: سازمان جهادکشاورزی کشت سنتی انجام شده را در محاسبات خود لحاظ نکرده بود.

شماخته بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، برداشت شلتوک از هر هکتار بین 3 تا 5  تن خواهد بود که در مجموع تولید یک میلیون تن برداشت شلتوک را در پی دارد.

وی با بیان اینکه پیش از این هرساله در خوزستان 70 هزار هکتار در سطح مزارع استان شلتوک کشت می‌شد، گفت: این انتظار وجود داشت که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص پیش بینی‌های لازم را انجام می‌داد و از اتاق بازرگانی اهواز به عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌خواست از طریق تعامل با اتاق بازرگانی عراق، به فرآیند واردات شلتوک تولیدی خوزستان به این کشور کمک می‌کرد.

شماخته عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل برداشت برنج در کشور عراق از ورود شلتوک استان خوزستان به این کشور استقبالی نشده و تجار آن به دلیل محدودیت‌های موجود در این خصوص درخواستی ندارند.

وی گفت: مجوزی که از سوی صنعت، معدن و تجارت صادر شده صادرات شلتوک است درحالی که کشور عراق ظرفیت فراوری این محصول را ندارد.

شماخته با ابراز نگرانی از کاهش قیمت خرید شلتوک در استان خوزستان، بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در این بین کشاورزان استان خوزستان در حال متضرر شدن هستند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار